Adrian Enache, tânărul român care conduce în Marea Britanie o platformă cu peste 20 de mii de investitori

-

de Ionuț Axinescu

Absolvent al Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității București, Adrian Enache, în vârstă de 31 de ani, a început profesional de la zero. A terminat un master în inginerie software, iar în paralel a participat la diverse cursuri de mini-MBA Business, de new media sau e-commerce.

După ani întregi în care s-a dezvoltat profesional și a acumulat experiență în diverse funcții și companii, inclusiv ca antreprenor într-o agenție de media, Adrian Enache a fost votat CEO-ul uneia dintre cele mai mari platforme de investiții alternative din Marea Britanie, cu acces la peste 20 de mii de investitori, Angels Den Funding.

Ai atins succesul la o vârstă „fragedă”, la care alții abia își dau seama ce vor să facă în carieră. Care sunt secretele tale?
Cred că fiecare dintre noi are o călătorie și oportunități diferite. Sunt conștient că am muncit de la o vârstă fragedă, nu neapărat că am avut succes. Și cred că niciodată nu e de ajuns, dar întotdeauna trebuie să apreciezi ceea ce ai și ceea ce ai realizat.

Așa cum am reușit să susțin cursuri si training-uri în business, digital și media pentru peste 22 de mii de oameni, încerc să evidențiez că doar educația și un compas moral de neclintit sunt singurele lucruri care ne vor impacta viața cu adevărat, într-un mod pozitiv.

Metoda este simplă. În fiecare zi care nu este de vacanță sau distracție, te întrebi la final: „Ce ai învățat astăzi să faci mai bine decât ieri? Ce ai realizat că trebuie să înveți? Ce ai învățat că nu e bine și nu vei mai repeta niciodată?” Cred că este o modalitate foarte eficientă să acumulezi experiență și dacă ești predispus pentru extra-eforturi la o vârstă tânără (atât la birou, cât și acasă sunt locuri în care poți învăța), sigur ajungi mult mai sus, mult mai repede.

Pe lângă funcția de CEO, ai fondat o agenție numită Omniperform.
Într-adevăr, experiența mea profesională este mixtă: mai întâi am fondat Omniperform, în 2017, care a avut o creștere fantastică pentru primele nouă luni. Ulterior, am fost contactat pentru a prelua conducerea Angels Den Funding. Omniperform funcționează ca agenție omnichannel și de digital, având la bază concepte de neuromarketing în dezvoltarea comunicării. Scopul final e să ajutăm brand-urile să înțeleagă mai bine consumatorii și să le promoveze ce aceștia își doresc.

Care sunt rezultatele obținute, până acum?
Rezultatele s-au văzut în industrie, prin apariția unei agenții independente care în primul an de funcționare a reușit să factureze peste cinci sute de mii de euro și ulterior avut o creștere de aproape 70% an de an. De asemenea, am fost aleși partenerii unor brand-uri renumite la nivel global și am coordonat campanii la nivel global pentru clienți din România și țări precum Anglia sau SUA.

Am fost invitați la unele dintre cele mai mari conferințe de Digital și de Media pentru a ne expune studiile de caz și ne-au fost făcute nenumărate cereri pentru cursuri și training-uri de digital și omnichannel.

Cum ai descrie mediul actual de business din România, comparativ cu acum zece ani?
Acum zece ani eram la începuturi, de-abia înțelegeam ce înseamnă o criză globală. Cred că mediul de business actual arată mult mai bine pentru că au apărut din ce în ce mai mulți antreprenori și investitori în IT și tehnologie.

Observăm un focus către transformare și cum s-a trecut de la „patronul român” la antreprenori care au grijă de echipa lor, de companie, le pasă de impactul lor în societate și încearcă să fie un model de integritate. Cred că următoarea etapă obligatorie va fi ca integritatea să primeze în fața rezultatelor financiare. Asta se va întâmpla cu încă una sau două generații de antreprenori.

O altă componentă este impactul social. Un contract social pentru a face bine, al corporațiilor, dar și al antreprenorilor. Aceste elemente au luat amploare în țările foarte dezvoltate și există enorm de mult acces la capital pentru o viziune și un viitor mai bun al planetei și umanității.

Care sunt domeniile de activitate în care start-upurile au succes în această perioadă? Spre ce domenii ar trebui să se orienteze tinerii antreprenori?
Pentru a identifica sectoarele cu potențial pentru România, am lucrat alături de specialiști și am ajuns la concluzia că domeniile care pot beneficia de inovație antreprenorială și care nu au încă un număr semnificativ de startup-uri sunt automatizarea și mentenanța industrială, learning, wellness, servicii financiare (poate și din cauza reglementărilor), utilități, asigurări, turism, medtech și proptech.

De asemenea, estimez un mare potențial de creștere în rândul următoarelor sectoare de business, care au început să fie exploatate deja de fondatorii români: fintech, cybersecurity, regtech (regulatory technology).

Crezi că instituțiile educaționale din România ar trebui să pună mai mult accent pe îndreptarea tinerilor spre antreprenoriat?
Cu siguranță. Și se văd din ce în ce mai multe inițiative, atât la Universitatea din  București, Facultatea de Informatică, cât și în Cluj sau la Politehnica din Capitală. Există câteva initiative făcute de antreprenori/comunități, dar accesul la finanțare este la fel de important precum cel la mentorat și la echipe foarte bune. De aici și nevoia de acces la talent pool încă din mediul universitar, de mentori care apar ca business angels, venind atât cu know-how, cât și cu finanțare.

Pentru a face asta, facilitățile fiscale pentru investițiile în startup-uri trebuie să devină foarte atractive. De asemenea, e nevoie de existența unui întreg ecosistem de learning pentru investitorii care nu sunt încă familiarizați cu acest tip de produs de investiție. Avem și aici programe, precum Human Finance.

Cum poate fi crescută această piață?
E nevoie de educație, cât mai multă comunicare și discuții despre acest tip de investiții. De mentori credibili, cu experiență în managementul unor companii similare sau complementare. De educație, din nou, în rândul antreprenorilor la început de drum, cu privire la cele mai bune practici și tips&tricks cu privire la finanțări. De o îmbogățire a paradigmei culturale, cu privire la încrederea care pare că a dispărut în România.

În plus, e nevoie de credictibilitate fiscală și facilități pentru creșterea companiilor de acest tip și nu împovărarea lor cu cât mai multe taxe. Dacă există facilități fiscale pentru corporații, cu siguranță ar trebui să ne îndreptăm atenția către ecosistemul care poate inova și genera un procent foarte important din PIB.

Care au fost cele mai dificile momente din cariera ta profesională și cum le-ai depășit?
Cel mai dificil moment din carieră l-am avut în momentul în care am decis să închid prima companie înființată de mine, chiar dacă era într-o situație foarte bună. Motivele nu pot fi împărtășite, dar l-am depășit prin ambiția de a dezvolta ceva mai mare chiar decât prima „călătorie” complet antreprenorială.

Al doilea cel mai dificil moment a fost trecerea de la management pe o echipă construită de la zero de mine la general management și leadership în domeniul financiar, conducând echipe în patru țări diferite și peste șase naționalități.

Aceste momente pot fi depășite doar prin așa-zisul „active listening”, research cultural și doar dacă natural reușești să ajungi pe aceeași lungime de undă.

 

comments icon 0 comments
0 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Ionut Axinescu


Bookmark?Remove?

Cosmin Covei, omul „serios” de la Țapinarii: „Poți cânta despre dragoste și fără să smulgi stelele de pe cer și să i le înfigi iubitei în ochi!”

-

de Ionuț Axinescu Cosmin Covei este jumătatea cu „voce gravă” din Țapinarii, trupa manifest a cărei poveste a început în 2001 și se va sfârși „când noi doi vom avea nepoți”. Bucureștean născut în Diham, în 1979, Covei se consideră un poet avangardist care abor... Mai mult »

Bookmark?Remove?

Roxana Bitoleanu, tânăra care a creat aplicația prin care bucureștenii comandă alimente locale: „Tehnologia ne poate ajuta să avem o viață mai sănătoasă!”

-

de Ionuț Axinescu Roxana Bitoleanu este o tânără din București, care a fondat Taraba Virtuală, o aplicație prin care consumatorii pot comanda alimente de la producătorii locali. Roxana a fost pasionată de tehnologie încă de când era mică. „Încercam butoanele t... Mai mult »