a

De vorbă cu Anca Spiridon, despre Kind Market, spațiul unde antreprenorii și freelancerii au șansa de a face schimb de produse și servicii

- - 97- 231 vizualizari

Kind Market este noul spațiu creat de NO.MAD Talks, care aduce împreună antreprenori și freelanceri pentru viitoare colaborări de succes, bazate pe schimbul de produse și servicii. Iată cum a apărut și cum funcționează!

Kind Market s-a cristalizat în timpul întâlnirilor online pe care le-am organizat în perioada pandemiei pentru freelancerii din comunitate, dar mai ales pentru noi, echipa NO.MAD Talks”, povestește Anca Spiridon (Project Manager Kind Market), despre cum a început această aventură. „Era nevoie de un proiect de acest gen pe perioada crizei, iar apoi ne-am dat seama că umple un gol permanent: zona în care micii antreprenori nu își permit să lucreze cu agenții, dar au mare nevoie să externalizeze servicii pentru a putea crește”, adaugă. Vorbim, așadar, despre una dintre inițiativele creative apărute în contextul actual.

KIND MARKET. Cum a apărut Kind Market, spațiul creat de NO.MAD Talks, și despre ce este vorba?

Kind Market s-a cristalizat în timpul întâlnirilor online pe care le-am organizat în perioada pandemiei pentru freelancerii din comunitate, dar mai ales pentru noi, echipa NO.MAD Talks. Atunci am simțit o mare nevoie să ne conectăm cu ceilalți, să simțim că nu suntem singurii care pierd proiecte, cărora clienții nu le mai răspund la e-mailuri, care trebuie să găsească soluții și idei foarte creative să supraviețuiască.

Așa am reușit să cunoaștem mult mai bine freelancerii din comunitate, nu doar după nume și specializare, ci și după pasiuni, afinități și mod de lucru. Cumva ne-am dat seama că, deși bugetele pentru proiectele noastre fuseseră reduse drastic, noi eram dispuși să lucrăm în continuare; și atunci Alain, strategul nostru, ne-a propus o schimbare de paradigmă și un exercițiu de imaginație – ce am da la schimb într-o lume în care banii nu ar mai exista, pentru a obține produsele și serviciile de care avem nevoie? Am căzut de acord că noi, freelancerii, ne-am pune la bătaie cunoștințele și experiența și am lansat efectiv provocarea de a face schimb de servicii și produse în online, așteptând să vedem dacă și antreprenorii vor găsi interesant acest concept de troc făcut cu multă înțelegere.

După cele 250 de înscrieri pe platformă din primele două săptămâni, ne-am dat seama că subconștientul colectiv funcționa destul de bine și că era nevoie de un proiect de acest gen pe perioada crizei, iar apoi ne-am dat seama că umple un gol permanent: zona în care micii antreprenori nu își permit să lucreze cu agenții, dar au mare nevoie să externalizeze servicii pentru a putea crește. Așa că am decis să facem din Kind Market un proiect à la longue.

ID. Cine este Anca Spiridon și cum a început povestea ta cu Kind Market? Care sunt principalele satisfacții pe care proiectul vi le aduce vouă, echipei?

Eu sunt PR pentru evenimente culturale de aproape opt ani și de vreo doi făceam echipă cu Iunieta, fondatoarea NO.MAD Talks, pe partea de comunicare. La începutul anului, am decis să renunț la câteva proiecte și să o ajut să facă NO.MAD Talks mai vizibil, căci eu asta știu să fac, să dau vorba mai departe despre inițiative faine. Între timp s-a întâmplat ce s-a întâmplat, ne-am schimbat ordinea proiectelor, rolurile în echipă, responsabilitățile pe care ni le-am asumat și am ajuns de la a comunica efectiv proiectul la a mă implica în partea lui strategie, o pălărie pe care nu mai avusesem des ocazia să o încerc. Pe mine una m-a scos mult din zona de confort, dar sunt recunoscătoare că am avut alături de cine să plonjez în necunoscut.

Iar satisfacțiile sunt nenumărate, de la mulțumirile pe care le primim tot timpul de la oamenii înscriși în platformă, care ne povestesc cum au început proiecte și au legat prietenii, de la a vedea cum lucrurile ajung în locuri pe care nici nu ni le imaginasem – de la freelancerii care recomandă ei alți freelanceri cunoscuți în Kind Market antreprenorilor cu care lucrează, la echipele care, după un proiect punctual, continuă să lucreze împreună în varianta paid și până la oamenii pe care i-am cunoscut, cu care ne-am conectat și cu care am reușit să formăm ceea ce ne doream de la început: o comunitate unită, care se susține, oferă și primește feedback și construiește împreună.

ECHIPĂ. Din cine este formată echipa din spatele Kind Market și cum ai descrie viziunea care stă la baza proiectului?

Cum spuneam, bobârnacul proiectului ni l-a dat Alain Gavriluțiu, copywriter și strateg cu peste 15 ani de experiență, iar noi fiecare am mai adăugat câte un strat: Iunieta Sandu, căci sub umbrela proiectului ei urma să se deruleze Kind Market, l-a transformat din concept într-un demers realizabil, eu am propus unde să îl comunicăm și cum să aducem oameni pe platformă, Lăcrămioara Vidru, content writer-ul nostru, ține comunitatea aproape cu unul dintre cele mai faine newslettere pe care le-am văzut, iar Andreea Pietroșel, jurnalist și event planner, ne mută ideile din online în offline.

Am pornit Kind Market dintr-o nevoie, dar pe măsură ce îl dezvoltam căpăta tot mai mult sens – era efectiv natural ca lumea afacerilor aflate la început de drum, care încă nu au loc la masa mare și a profesioniștilor care au decis să circule liberi pe piață, fără a se lega de un spațiu fix și de un program, să se intersecteze și să crească împreună. Ne dorim să punem acești oameni perfect complementari în legătură.

Anca Spiridon (Project Manager Kind Market)

MICILE AFACERI LOCALE. Înțeleg că vorbim despre profesioniști care oferă expertiză și de mici afaceri locale care oferă produse în schimbul serviciilor ce le sunt necesare. Cum funcționează, mai exact, colaborările și cum se pot înscrie doritorii?

Structura e destul de simplă: orice antreprenor care are nevoie de servicii de la freelanceri se poate înscrie listând ce caută și ce oferă în schimb, iar freelancerii ne spun care le e expertiza și ce și-ar dori sau ar avea nevoie să primească. Completează un formular, iar eu, căci am preluat acest task de o vreme, studiez cererile și ofertele, fac tot posibilul să intuiesc nevoile și potențialul proiectelor și îi pun pe oameni în legătură.

Noi, inițial, am gândit proiectul destul de basic – cum ar fi să faci un plan de social media pentru un abonament de cafea sau texte pentru un site în schimbul unui coș de legume? Suna cam bine.

Dar, pe măsură ce înscrierile veneau, ne-am dat seama că antreprenorii nu veneau doar din zona artizanală, că ofereau produse și servicii provocator de comunicat (transporturi, traininguri și consultanță foarte nișate, traduceri), cu cereri care erau aproape imposibil de conectat exact cu serviciile oferite de profesioniști. Iar din zona idealistă ne-au scos cei care pun zi de zi în aplicare bunătatea din Kind Market: freelancerii care, cu curaj, bunăvoință și curiozitate, au decis să se implice în proiecte care nu le ofereau neapărat ceea ce își doreau ca să experimenteze, să ajute și să se conecteze. Ei sunt cei care fac lucrurile să se întâmple

AVANTAJE. Care sunt avantajele Kind Market pentru antreprenori?

Am spus și mai sus, Alain a scris un articol pe blogul NO.MAD Talks despre cum freelancerii ar putea fi soluția pentru afacerile mici și mijlocii, iar noi exact asta credem – sunt oameni complementari, conduși de aceleași valori: responsabilitatea față de propriul brand, flexibilitatea, curajul. Deși în esență fac lucruri diferite, ambele categorii au pornit la drum cu viziuni similare, iar împreună pot pune pe harta economică antreprenorii vizibili și în strânsă legătură cu publicul relevant, cu potențial de a le crește cifra de afaceri și profesioniștii cu portofolii solide și reputații bune. Credem că prin Kind Market au șansa de a se conecta, de a experimenta și de a-și crește business-urile.

PROIECT. De ce era nevoie de o astfel de inițiativă în România mileniului III?

Există această zonă cu puține perspective în care afacerile mici și mijlocii au rar acces la profesioniști care pornesc de la un nivel similar cu al lor. Ca să se dezvolte și să își crească vizibilitatea, apelează adesea la ajutorul prestatorilor de servicii mari, cu portofolii și costuri pe măsură și se întâmplă des ca un client mic să nu primească suficientă atenție din cauza bugetului redus, dar și ca furnizorului să îi fie greu să investească multe resurse într-un proiect mic. Freelancerii și start-up-urile, în schimb, sunt o combinație mult mai echilibrată, un context cu șanse mici de conflicte cum sunt cele enunțate mai sus și cu un potențial mai mare de creștere de ambele părți.

Cu siguranță, ideea de schimb de servicii între freelanceri și antreprenori și, primordial, de conectare a lor era prezentă în gândurile multora, noi am implementat-o cu resursele pe care le aveam disponibile (o comunitate închegată de freelanceri, contacte bune cu afacerile mici, capacitate bună de comunicare și de relaționare cu ei), iar conectarea manuală, evaluarea proiectelor lor și propunerile out of the box pe care le trimitem ambelor tabere fac diferența.

DEZVOLTARE. Cum vă propuneți să dezvoltați Kind Market în viitorul apropiat?

Momentan pregătim un website dedicat proiectului care, pe lângă istoricul match-urilor din Kind Market, să includă o componentă pe care o găsim vitală în creșterea noastră, a tuturor: educația. Mai concret, ne dorim ca antreprenorii și freelancerii să poată vorbi aceeași limbă, așa că plănuim să explicăm jargonul folosit de profesioniști, să detaliem ce reprezintă fiecare profesie și de ce nișarea este atât de importantă, să ajutăm reprezentanții micilor afaceri să înțeleagă nivelul la care se situează și să își identifice corect nevoile și să oferim suport freelancerilor pentru a lucra cât mai eficient și mai profesionist cu clienții lor.

COLABORĂRI DE SUCCES. Vorbește-ne despre cei înscriși în program și despre poveștile lor.

Cred că am trecut de 400 de înscriși pe platformă și am făcut mii de combinații între cereri și oferte, iar poveștile de succes au apărut din prima săptămână, atât în urma match-urilor made in heaven, cum numim noi suprapunerea perfectă a cererii cu oferta, dar și după recomandările care nu aduceau beneficii doar uneia dintre părți. Acestea din urmă sunt preferatele noastre, căci sunt complet în spiritul Kind Market.

Pe scurt, câteva de care îmi voi aminti cu drag oricând: un mic butic de creație a oferit o strategie de comunicare web developerului care le-a realizat website-ul. Un designer vestimentar a primit o super ședință foto de produse în schimbul câtorva rochii. Un specialist în Youtube a ajutat un cuplu să își seteze un canal de vloguri cu călătorii neconvenționale. Un programator a primit clase online de yoga și a realizat un site de prezentare. Doi producători de unt de arahide și de dulceață artizanală au oferit bunătăți pentru consultanță în creșterea vizibilității online și a optimizării SEO.

Sunt zeci și zeci, zilnic mai aflăm de câte o colaborare de succes, de câte o prietenie legată, de un nou proiect început, așa că, din două în două săptămâni, organizăm Kind After Market, o serie de live-uri pe pagina de Facebook NO.MAD Talks, în care jumătățile povestesc despre parteneriatele lor și despre ce le-a adus platforma.

PERFECȚIONARE. Pentru că NO.MAD Talks este un eveniment lunar de networking și educație dedicat freelancerilor și antreprenorilor la început de drum, cum consideri că stăm în România la capitolul antreprenoriat în 2020?

Eu am să vorbesc despre micii antreprenori, căci pe ei îi vedeam des la evenimentele offline și cu ei ne-am conectat prin Kind Market. Mă bucur să văd idei faine de produse și de servicii, de unele dintre ele nici nu aveam idee că există, mă bucur să văd atâta curaj și creativitate. Mi-aș dori (iar aici cred că vorbesc în numele întregii comunități de freelanceri) să văd și puțin mai multă răbdare, căci lucrurile bune se construiesc în timp, și ceva mai multă analiză a propriului brand, deoarece un business vine cu o mare responsabilitate și e necesar să știm cu toții cui se adresează și ce își propune, dar și mai multă încredere în profesioniștii la care apelează, căci sunt parteneri cu experiență relevantă și cu insight-uri utile, nu doar simpli furnizori. Sunt multe lucruri pe care mi-aș dori să le văd și mai cred că prin Kind Market vom reuși să acoperim și partea de educație, și de conectare și de creare a unui spațiu sigur și prietenos, în care au ocazia să cunoască oamenii înainte de a lucra cu ei, de a experimenta și de a-și deschide orizonturile.

„Există această zonă cu puține perspective în care afacerile mici și mijlocii au rar acces la profesioniști care pornesc de la un nivel similar cu al lor.”
Anca Spiridon, PR, Project Manager Kind Market

97 recommended
231 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Alina Vîlcan