A părăsit țara sa de origine – India – acum 14 ani pentru a se muta în România, alături de soțul său, cetațean român. Ritu Cazacu a învățat repede limba română fiindcă nu i-a fost rușine să converseze atunci când nu vorbea corect la început. Acum vorbește fluent româna și alături de soțul ei și-a întemeiat o familie aici, a făcut o carieră în marketing și recent și-a început propria afacere în domeniul educației.
Credit Foto: Radu Chindriș
În primii 11 ani petrecuți în România, Ritu a lucrat în multinaționale, făcând muncă de marketing. „Prima dată când am venit aici, am lucrat pentru o firmă americană. Aveam un profesor la firmă care mă învăța limba română fiindcă lucram în departamentul de client service, dar după o lună și ceva mi-am dat seama că nu o să vorbesc niciodată româna dacă învăț numai gramatică și atunci am zis să merg pe cont propriu. Mă uitam la filme în engleză cu subtitrare în limba română și așa am început să fac conexiuni. Apoi am început să vorbesc, fiindcă doar așa poți să-ți dai drumul. Nu aveam inhibiții că nu vorbesc corect la început, vorbeam pur și simplu și, în timp, am învățat. Am plecat și de la ideea că dacă eu am venit în țara aceasta, atunci eu trebuie să mă adaptez pentru ca oamenii să se simtă bine în preajma mea. Dacă aș fi vorbit numai engleza, atunci aș fi creat o barieră între mine și ceilalți, m-ar fi văzut ca pe un străin. Acum pot spune că mă simt ca acasă în România”, povestește indianca.
Copiii ei au fost inițial educați în India, însă anul acesta i-a adus în România și i-a înscris la o școală de stat din București.
Centrul de pregătire pentru Bac
Având o afinitate pentru a observa modul în care funcționează piața, ea și-a dat seama în 2011, anul introducerii camerelor de supraveghere în sălile de examen, când au apărut primele rezultate realiste de la Bac, că există o nișă pe piața educației de la noi. „Am văzut că nu prea există alternative pe piață, cum este cazul în sistemul de sănătate unde ai și spitale de stat, dar și clinici private. Singurele opțiuni din educație, în domeniul privat, sunt câteva școli foarte scumpe, în rest este numai sistemul de stat. M-am întrebat atunci ce variante mai are un copil pentru a se pregăti pentru Bacalaureat, în afară de ceea ce oferă școala tradițională. De acolo a plecat totul, am început să analizez piața, să îmi dau seama ce vrea consumatorul, adică părinții și copiii, care sunt limitele lor, unde sunt problemele și am făcut un plan de afaceri”, povestește Ritu. A deschis un centru de pregătire pentru Bac, unde predau profesori de la licee de top și universități precum Politehnica. Centrul oferă meditații la pachet de una, două sau trei materii pe an, de la 35 la 105 ședințe plus alte cinci ședințe de consiliere și încă două de nutriție contra unor sume care variază de la aproximativ 2.100 de lei pe pachet anual, la 5.600 de lei. Ideea a fost una aproape inedită fiindcă, în România, există o tradiție veche a meditațiilor, însă sistemul acesta care s-a dezvoltat în paralel cu instituția școlii nu a fost până de curând instituționalizat, nici măcar în formă privată. Practic, Ritu și-a dat seama de lucrul acesta și a reușit să pună bazele unei afaceri în mediul privat, lucru la care abia recent s-a gândit și Ministerul Educației, care a propus prin ultima ordonanță de urgență ce a modificat Legea Educației, meditațiile instituționalizate de stat pentru pregătirea tinerilor pentru Bac.
Elevii trebuie să învețe și despre eșec, nu numai despre succes
Ritu a fost educată în sistemul britanic, aplicat în școlile din India, și spune că există diferențe mari de abordare între sistemul britanic și cel românesc, cum ar fi cantitatea de informații irelevante pe care le primesc elevii la școală în România, informații care nu te ajută mai încolo să îți dezvolți o carieră, să îți găsești o direcție în viață. „Bac-ul nu este un obiectiv final pentru elevi, ei trebuie să meargă mai departe. Educația nu este legată de piața muncii, asta este cea mai mare problemă pe care o văd în sistemul românesc, tocmai de aceea am introdus la Centrul Pregătire Bac și consiliere în carieră, dar și consiliere pentru sănătatea fizică. Încercăm să-i ajutăm pe copii să vadă ce îi așteaptă dincolo de băncile școlilor, ce vrea societatea de la ei. În general, îi învățăm pe copii numai despre succes în viață, însă viața nu înseamnă numai succes, înseamnă și eșec”, a explicat Ritu. Ea spune că în asemenea momente, un tânăr trebuie să învețe să nu se blocheze și să-și pună întrebarea ce trebuie să facă mai departe în viață. De asemenea, copiii nu trebuie să ignore pregătirea fizică pentru examen, adică hrana sănătoasă și odihnă, lucruri pe care le învață de la consilieri.
„Eu am dat examen A Levels (Bacalaureatul englez) și am avut norocul să am alături de mine profesori foarte implicați, mă simțeam ca într-o echipă, nu eram singură, orice problemă pe care o aveam o puteam discuta cu ei, făceam și consiliere profesională”, a povestit Ritu. Ea a explicat că la A Levels trebuie să îți alegi trei examene în funcție de domeniul pe care vrei să îl urmezi mai departe și ea a avut norocul să își dea seama din timp ce vrea să facă. Ca dovadă, de când a terminat facultatea, nu și-a întrerupt cariera în marketing. „Am recrutat sute de oameni pentru firmă și vedeam clar pe CV că facultățile nu corespundeau cu ceea ce vroiau să facă în viață acei oameni. Când îi întrebam de ce au terminat o specializare într-un domeniu în care nu activează, îmi spuneau că „așa au vrut părinții” sau că „nu știam la vremea aceea ce vreau să fac în viață”. Realitatea este că sistemul de educație nu îi pregătește pe elevi pentru piața muncii, îi învață că trebuie să ia un examen, ceea ce nu este un scop în sine. Pentru ce studiezi? Studiezi ca mâine să poți să câștigi o pâine, ori ca să-ți câștigi traiul trebuie să știi să faci ceva. Dacă te duci la angajator cu un teanc de diplome, acela nu o să îți dea un salariu de 1.000 de euro pentru că ai terminat o facultate, o să te întrebe ce știi să faci. De aceea îi încurajez pe elevi să învețe să fie antreprenori, să simtă piața, să-și deschidă o mică afacere și să învețe să se poată orienta pe piață. Trebuie să facem ceva ca acești copii să simtă realitatea, nu să trăiască în teorie”, a explicat Ritu.
Societatea nu trebuie să lase generațiile să se piardă
Ea spune că schimbarea din sistem trebuie să vină din interior și că încetul cu încetul, la fel cum s-a întâmplat în sănătate, se va dezvolta în paralel un sistem preuniversitar privat. „Gândiți-vă că în ultimii patru ani sunt sute de mii de copii care nu au luat Bac-ul și că acești copii ne vor plăti într-o zi pensiile. Ce se va întâmpla cu toată această generație, unde o să-și găsească loc în societate? Lumea închide ochii, toți spun că nu este problema lor, dar până la urmă, într-o zi vom plăti pentru toate acestea”, a atenționat Ritu.