a

Profesor britanic în România: rolul nostru este să le arătăm copiilor toate posibilitățile pe care le pot avea

- - 27- 522 vizualizari

Absolvent de Cambridge și profesor timp de 21 de ani în școlile Regatului Unit, Stuart Elford este un dascăl britanic care locuiește de peste 10 ani în țara noastră, țară pe care a îndrăgit-o de la prima vizită pe care a făcut-o în 1999 împreună cu bunul său prieten Simon Parker, de asemenea profesor stabilit în România de peste un deceniu.

Credit Foto: Cosmin Moței

Având o pregătire academică în științele naturale, Elford este consultant la o firmă înființată de colegul său, Simon Parker, unde îi sfătuiește și îi îndrumă pe elevii români în procesul de admitere la cele mai bune universități britanice, la specializări precum medicina, cum este cazul lui Bogdan Petrișor , care este al doilea român admis la Medicină la Cambridge.

Stuart Elford a locuit în România timp de 11 ani (1999 – 2010) timp în care a predat engleza la școli din Timișoara și Turda, dar și la Universitatea de Vest (2001 -2006). A revenit pentru o vreme în Marea Britanie unde a predat din nou biologie, care este specializarea sa de bază, dar a decis să se întoarca înapoi în România.

Caracterul său didactic îl trădează de fiecare dată. Își afișează alura academică și poți ghici din prima că nu-i un profesor de pe la noi. Are o sclipire amuzată în privire și se uită cu mare atenție la oamenii care-i vorbesc, de parcă urmărește să nu piardă niciun cuvânt. Atunci când vorbește el, la fel, nu pierde contactul vizual cu persoana din fața sa și înainte să-ți dea un răspuns, stă și cugeta îndelung. Tot ce spune Elford este atent trecut prin filtrul minții, simțindu-se o disciplină și o rigoare academică a omului format la Cambridge.

Consiliere pentru admitere la universitate

A venit în România cu Simon Parker, în 1999, prin aceeași organizație caritabilă, care se numea „Services for opened learning”, care coordona plasarea profesorilor din Occident în școli din estul continentului european. Stuart Elford s-a stabilit inițial la Turda, unde a predat timp de doi ani la un colegiu național. A mai predat și în Timișoara, iar de trei ani lucrezază cu Simon Parker la Albion International Study, unde îi ajută pe candidații Oxbridge (Oxford și Cambridge –n.r.) să aplice cu succes la facultate.

„Îi ajutăm să își dea seama ce vor să facă, ce specializări le-ar plăcea și le-ar fi util să urmeze și îi ajutăm să facă selecția celor cinci univeristăți la care pot aplica prin sistemul național de admitere din Marea Britanie (UCAS). La vârsta de 18-19 ani, tinerii au o minte deschisă și văd pentru ei un viitor plin de posibilități, însă ei nu cunosc încă toate aceste posibilități și tocmai acolo încercăm să-i îndrumăm, să vadă ce opțiuni au, acesta este rolul nostru. Ei se gândesc de obicei la materiile care le-au plăcut în școală, cum ar fi biologia, dar nu se gândesc și la o meserie practică unde s-ar putea folosi de asta, cum ar fi criminalistica, sau se pot gândi la inginerie genetică fiindcă este un subiect popular, dar poate nu s-au gândit la cercetarea celulelor stem sau la neurofarmocologie”, a explicat Elford.

Sistemul românesc de învățământ văzut prin ochii unui profesor britanic

Înainte să vină aici a predat 21 de ani în sistemul britanic de învățământ și primul lucru pe care l-a observat în sistemul românesc de învățământ a fost existența unei elite de elevi foarte bine pregătiți.

„Lucrând la mai multe licee din țară și la Univeristatea de Vest , am ajuns să înțeleg sistemul de educație de aici, stilul în care se fac lucrurile și ce așteptări aveți de la copii. Am cunoscut unii dintre cei mai buni elevi din România, dar am observat diferența dintre așteptările pe care profesorii le au de la elevii care urmează cele mai bune școli și așteptările pe care le au de la ceilalți”, spune Elford.

În ceea ce privește meseria sa, britanicul spune că profesoratul este o vocație înaltă și esențială în societatea omenească, numai că este prea prost remunerată și asta nu numai în România, ci și în Marea Britanie, motiv pentru care mulți tineri nu cred că poți să-ți faci un drum în viață din asta.

„M-a întrebat odată un puști de ce am ajuns profesor dacă am terminat Universitatea Cambridge. Pentru noi, a fi profesor este o meserie cu vocație înaltă din punct de vedere social, chiar dacă este prost plătită”, afirmă Elford.

El a mai povestit că în România profesorii păstrează o distanță mult prea mare față de elevi, sunt mult mai formali. Există, desigur, și profesori care sunt ca niște mentori pentru copiii lor, dar nu sunt mulți așa. „În Anglia nu poți umili un copil la clasă în fața colegilor, părinții s-ar duce imediat la director, genul acesta de comportament față de copii fiind inacceptabil”, explică Elford.

El a întâlnit în școlile românești mentalitatea că succesul elevilor se datorează muncii de predare a profesorului, ceva ce nu a mai întâlnit în altă parte. „Era ceva nou, fiindcă până atunci am predat într-un sistem unde succesul elevului este numai al elevului, nu și al profesorului”, spune profesorul britanic.

O bază teoretică solidă este esențială

Un alt lucru pe care Elford l-a observat la sistemul românesc și pe care îl apreciază este faptul că le dăm elevilor o bază teoretică solidă. Este exact lucrul de care ne plângem deseori, că îi „îmbuibăm” pe copii cu prea multă teorie.

„Nivelul de engleză al copiilor români este foarte bun, vorbesc fluent limba. De asemenea, citesc mai mult și sunt mai serioși din punct de vedere intelectual față de majoritatea copiilor britanici. Le-am și spus unor elevi că sunt mai occidentali decât mine, care vin din Occident, pentru că eu fac parte din generația care nu a prin globalizarea când eram în formare la școală. E o prăpastie între generațiile noastre”, este de părere Elford.

Profesorul școlit la Cambridge mai apreciază amestecul dintre vechi și nou în România și modul în care echilibrăm tradiția și noul în viața de zi cu zi.

„Cred că oamenii se comportă într-un fel cu bunicii și altfel cu prietenii de la școală, se adaptează celor două lumi. Aveți o diversificare culturală internă față de societatea britanică, care are o multiculturalitate externă”, încheie Elford.

Citat: “Le-am și spus unor elevi (români –n.r.) că sunt mai occidentali decât mine, care vin din Occident”, Stuart Elford, profesor.

27 recommended
comments icon 5 comments
522 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de