Sistemul educațional, viața de școlar lasă un impact formativ esențial asupra tinerilor, care se raportează la această experiență mulți ani după ce ies din sistem. Educația înseamnă cel puțin 12 ani de școală plus facultate, deci o bună parte din viață. Fiecare dintre noi își amintește de profesorii excepționali care i-au marcat și care i-au ghidat spre alegerile importante pe care le-am făcut la început de drum, dar și de acei profesori răutăcioși, căpoși, care nu iubeau copiii. Amintindu-ne de acele experiențe urâte din școală, sperăm să-i scutim pe copiii noștri de asemenea experiențe. Desigur, pe măsură ce se schimbă generațiile și ne îndepărtăm mai mult de sistemul comunist de predare, șansele generațiilor mai tinere să aibă experiențe urâte sunt tot mai mici. Apare, în schimb, o nouă generație de dascăli, oameni care au trecut prin același sistem educațional opresiv și care s-au ambiționat să se întoarcă în sistem ca profesori și să schimbe ceva, să le dea elevilor o șansă să aibă parte de o experiență mai mult plăcută decât neplăcută la școală, dar și utilă. Pentru această generație de dascăli dedicați, un grup de tineri români școliți la cele mai bune universități din străinătate a deschis porțile unei școli de perfecționare profesională – Aspire for teachers. În vara aceasta s-au ținut primele cursuri la Brașov, sub egida proiectului Aspire, care până acum a fost dedicat mai mult școlarilor, studenților și tinerilor profesioniști. Ruxandra Manea, David Timiș și colegii lor și-au dat seama că munca de schimbare a societății trebuie să pornească și mai de la bază, nu este suficient să formezi tinerii, trebuie mai întâi să-i formezi pe formatori. ViitorulRomâniei.ro a stat de vorbă cu cei doi fondatori ai proiectului care a avut un succes imediat în comunitatea profesorală din România.
Viitorul României: Cum a început Aspire for Teachers? Cum te-ai implicat?
Ruxandra Manea: Aspire for Teachers a început din convingerea că Romania are mulți dascăli de vocație, oameni care înțeleg să depășească barierele sistemului în fiecare zi și să își găsească resursele de care au nevoie pentru a face performanță și prin performanță mă refer inclusiv la performanțele de a aduce copii la școală în comunitățile defavorizate. Experiențele mele în sistemul românesc au fost predominant pozitive. Probabil acest lucru se datorează și faptului că mama mea este profesoară. Ea mi-a insuflat de mică plăcerea pentru școală și astfel am fost mereu captată de ceea ce era bun și de ceea ce îmi plăcea în școală. Momentul în care am început să reflectez la modul real asupra sistemului de educație a fost cel în care am plecat în Coreea de Sud la facultate. Acolo am văzut prin comparație ce înseamnă ca educația să fie prioritatea numărul unu la nivel de societate, ca meseria de profesor să fie cea mai respectată și nu în ultimul rând, ca investiția în educație să fie însoțită de strategie pe termen lung. Această experiență educațională revelatorie și încrederea că exista oameni valoroși în educație care merită infinit mai multă atenție, respect și resurse, m-au făcut să fiu printre inițiatorii unui astfel de proiect.
Care este filosofia din spatele Aspire for teachers?
Am plecat de la ideea că profesorii şi învăţătorii sunt cele mai importante resurse de progres şi dezvoltare în societatea românească şi în ciuda acestui fapt şi a responsabilităţii uriaşe pe care o au, sunt singuri în demersul lor pedagogic. Majoritatea cursurilor pe care le fac sunt pentru a obţine acreditări şi adeverinţe şi nu au nici o legătură cu o viziune pedagogică pe termen lung asumată la nivel naţional şi orientată înspre elev. Aspire for teachers este un program internaţional care reuneşte unii dintre cei mai talentaţi şi pasionaţi pedagogi din România şi din America şi care pune accent pe copilul din fiecare elev și pe nevoile lui prin fructificarea celor mai preţioase resurse de schimbare şi progres din societate: profesorii şi învăţătorii. Credem că schimbarea şi progresul în educaţie se poate întâmplă de jos în sus angrenând resursele cheie şi dându-le un context favorabil.
Cum a decurs prima serie de seminarii?
A fost mult peste aşteptările noastre: am reuşit să aducem împreună 43 de profesori şi învăţători foarte motivaţi, pasionaţi şi capabil, care împreună, descoperindu-se reciproc, au format un grup puternic, cu o energie molipsitoare. Era fascinant să vezi câte realizări au fiecare şi cât de puternici sunt împreună într-un context în care totul este gândit în favoarea lor. Au fost valoroase resursele pe care le-au primit şi încurajările facilitatorilor noştri pentru practicile de ultima oră din educaţie, însă valoarea acestui program stă în întâlnirea lor şi în solidarizarea lor în demersul către excelenţă în educaţie. Şi ceea ce este cel mai îmbucurător este că acesta comunitatea este conectată în permanență, este extrem de activă şi se văd deja roadele întâlnirii lor.
Care este feedback-ul profesorilor?
Raspunsul profesorilor a fost unul copleșitor, cu mult peste orice așteptări. Insă ca sa fiu mai convingătoare, vă las mai jos câteva rânduri ale unui participant:
„Programul pedagogic Aspire for Teachers, vreau să cred că pentru noi toți, a reprezentat o mare şansă de învățare şi dezvoltare profesională dar şi personală, care a turat pasiunea pentru educație din fiecare dintre noi şi a dus la facilitarea experiențelor care să reflecte educația la care visăm şi vrem să ajungem şi noi, şi elevii noştri. În urma prezentării experienței fiecărui trainer, a fiecărui dascăl Aspire, a fiecărei grupe, echipe, şi a schimbului de idei, de opinii, din pauzele de conectare, în care serveam cafeaua cu aromă de educație, conversațiile au început să prindă sens şi am înțeles că drumul schimbării în educație se construieşte începând de la noi. După ce ne-am hrănit dorința de schimbare, cu părere de rău, trebuie închidem ultima zi a programului Aspire for Teachers dar vom continua să deschidem drumuri pentru o educație de calitate în învățământul românesc şi nu numai. “
Văzând ce s-a realizat în această vară, ce speranțe ai în viitorul educației din România?
În vara mi s-a confirmat credinţă că este foarte mult potenţial în educaţia din România, că există oameni excepţionali care au nevoie de susţinere şi resurse pentru a îşi îndeplini misiunea de dascăl. Mi s-a confirmat şi faptul că Aspire for Teachers nu este doar un program de pedagogie ci o comunitate de oameni de bine în educaţie care au motivaţia şi înţelepciunea de a se considera ei înşişi sistemul şi de a impune noi standarde în educaţie. În acelaşi timp, ca orice proces de jos în sus, este nevoie de timp, răbdare şi multă hotărâre pentru a genera schimbarea la scară largă. Îmi place să cred că am un optimism echilibrat la realităţile societăţii româneşti.
Cum vă gândiți să extindeți mai departe experiența Aspire for teachers?
Sunt câteva direcţii majore la care lucrăm: în primul rând vom continua să oferim sprijin profesorilor Aspire for Teachers prin diverse cursuri, materiale şi webinarii care să răspundă nevoilor lor de învăţare continuă şi de adaptare la metodele educaţionale ale secolului 21. În acelaşi timp, cu ajutorul lor, lucrăm la diseminarea informaţiilor din programul Aspire for Teachers în cadrul comunităţii lor (şcoală sau oraşul din care provin). Am numit acest demers micro-impact, în ideea că dorim să plecăm de la schimbări mici, dar esenţiale în actul pedagogic, iar acestea să fie răspândite în primul rând de către profesorii Aspire în imediată lor apropiere. Nu în ultimul rând, ne dorim ca pe termen lung să dezvoltăm o curriculă pedagogică consistentă pe care împreună cu profesorii Aspire să o putem disemina la scară largă, în România.
David Timiș: “Vrem să schimbăm modelul educațional de acum”
Viitorul României: Cum te-ai implicat în Aspire?
David Timiș: Am fost la un program Aspire anul trecut, iar în urma programului, Ruxandra și cu mine am început să ne implicăm în comunitate și să mergem la evenimentele Aspire care se organizează după terminarea școlii de vară. Am vorbit atunci cu Ruxandra ce am putea îmbunătăți noi în comunitate și i-am spus că are multe în comun cu Alexandra, una dintre fondatoarele programului Aspire pentru tineri. Am luat legătura cu Alexandra și dintr-o discuție la o pauză de masă, ne-am dat toți trei seama că suntem pasionați de educație și că Aspire are un potențial foarte mare dincolo de tineri, pentru că sunt foarte puține programe care fac ceva pentru profesori. Am dezbătut ce putem face și a mai intrat în joc Daniel, care este unul dintre membrii foarte tineri, dar foarte maturi ai comunității și foarte bun pe partea de logistică. Din acel punct am început să contactăm experți în domeniu, toți oamenii care au contribuit la sistemul din România, cum ar fi Marian Staș, nu doar cei care lucrează în ministere. De asemenea, am vorbit și cu persoane din ONG-uri și educație non-formală. Nu în ultimul rând, am vorbit cu cu profesorii de la Harvard și Stanford care colaborează în programele Aspire pentru tineri. În timp, am încropit o idee și Marian Staș s-a dovedit a fi omul-cheie în toată această poveste, el ne-a desenat practic curricula, a venit cu foarte multe idei în materie de programă și nu cred că ne-am fi putut descurca fără el. Ne-a mai ajutat o persoană, Ana, care s-a ocupat de organizare, fiindcă noi nu prea aveam timp să lucrăm full-time pe partea de logistică. Ana a devenit project managerul nostru.
Cum s-a dezvoltat mai departe? Care a fost reacția profesorilor?
Au fost foarte entuziasmați, cred că experiența i-a schimbat pe mulți, le-a dat speranță. Spre exemplu, fosta mea profesoară de biologie și directoare a liceului pe care l-am absolvit a venit la acest program. A spus că este încântată că ne vedem după atâția ani. Toți profesorii aleși sunt excepționali și feedback-ul a fost pozitiv, avem și un grup pe Facebook unde lumea postează lucruri pe care le fac la clasă. Acum încercăm să-i implicăm pe profesori în organizarea viitorului program Aspire for Teachers și vom vedea cum vom lucra cu ei. Aceasta a fost una din prioritățile noastre când am înființat programul Aspire for Teachers, din prima am gândit totul ca pe un program pe care noi îl lansăm și pe care profesorii îl vor prelua mai departe. Ei sunt ambasadorii acestui program de formare profesională.
Unde ai vrea să ajungă Aspire?
Am vrea să ajungă cel puțin la nivelul la care se află în momentul de față comunitatea Aspire pentru tineri. Am vrea ca profesorii să aibă statut de lideri în comunitățile lor și am vrea ca societatea să se implice în educația copiilor, în pregătirea profesorilor.Profesorii influențează generații, ei au un impact foarte mare asupra societății, de aceea vrem să schimbăm paradigma și modelul educațional de acum. Noi am făcut un calcul, un copil are nevoie de un învățător bun până în clasa a VIII-a, ne-am gandit ca cel mai mare impact l-am avea dacă am lucra cu învățători și profesori de gimnaziu pentru că este mai ușor să îi formezi corect pe copii din primele clase, nu să corectezi anumite lucruri în liceu, cand uneori este prea tarziu. De asemenea, sperăm să creștem impactul programului la o scară mult mai mare. Profesorii de acum vor fi motorul programului pe viitor, ei sunt cei care vor dicta mai departe ce se va întâmpla cu această comunitate. Părerea mea este că viitorul lor este în mâinile lor.