a

Despre afaceri creative, cu ilustratoarea Andreea Mironiuc: „Cel mai important este să ai curajul să începi”

- - 75- 238 vizualizari

Andreea Mironiuc a studiat Multimedia Design & Communication în Danemarca și are un master în New Media & Digital Culture la University of Amsterdam, în Olanda. A lucrat într-un studio de animație din New York, dar și într-un studio de grapfic design din Barcelona. În prezent, locuiește în București unde are propriul studio de ilustrație, colaborează cu clienți internaționali pe partea de branding și este lector al Fundației Calea Victoriei, unde din 10 august ține un atelier online despre cum încep afacerile creative de succes.

ID. Cine este Andreea Mironiuc?

Sunt ilustrator, visător full-time și susținătoare a afacerilor independente. Sunt o persoană pozitivă și optimistă, cu o mulțime de idei și proiecte. De aproape doi ani sunt și lector la Fundația Calea Victoriei, loc unde mi-am descoperit pasiunea pentru a preda și a împărtăși tot ce știu despre creativitate, artă și business.

Ai absolvit Lillebaelt Academy din Odense, Danemarca, specializarea Multimedia Design & Communication, şi mai apoi un master în New Media & Digital Culture la University of Amsterdam, în Olanda. Cum ai ales să studiezi în afara țării și care consideri că sunt principalele avantaje pe care ți le-au adus anii de studiu în Danemarca și Olanda?

Mi-am dorit dintotdeauna să studiez în străinătate, însă am ajuns în Danemarca din pură întâmplare, am fost acceptată la un târg de universități, la ceea ce numeau ei „admiteri pe loc”. Nici nu știam prea bine pe hartă unde este Odense, dar numele programului, Multimedia Design & Communication, suna tare bine. S-a dovedit o experiență extraordinară.

Facultatea se axa pe multe exerciții practice, așadar aveam contact direct cu potențiali clienți și „brief-uri” pe proiecte reale. Bineînțeles, eu de obicei mă ocupam de partea de design, însă am învățat să privim orice proiect și din perspectiva comunicării (ce transmitem cu acest design?), ca business (cum putem vinde mai bine produsul companiei, ajutându-ne de design?) și legat de ce presupune aplicarea ideilor noastre prin programare, design web și aplicații mobile.

În Olanda mai apoi am optat pentru o educație teoretică și am scris lucrarea de master despre social media. Am analizat ce presupune un profil pe diverse platforme dintr-o perspectivă de business și cum putem folosi instrumentele pe care social media ni le pune la dispoziție. Tot cam atunci am început să postez și ilustrațiile mele pe Instagram, la @Andreeaillustration.

Cum ai ajuns să lucrezi într-un studio de animație din New York în timpul facultății și cum ai descrie astăzi experiența?

Nu am știut de la început că vreau să încep propriul meu business de ilustrație după ce termin școala. De fapt, inițial cochetam cu ideea de a lucra în animație. La New York am ajuns după ce mi-am pus la punct un showreel (un filmuleț cu secvențe din animațiile la care lucrasem până atunci, ca un fel de portofoliu video), și am trimis sute de e-mail-uri către studio-uri de animație din întreaga lume. Dintre acestea, doar câteva mi-au răspuns, însă norocul a făcut ca unul să fie în New York și să accepte să mă ajute cu viza.

A fost o experiență interesantă și foarte intensă, pentru că am locuit acolo doar trei luni, timp în care am vrut să profit la maxim și de oraș, și de experiența de muncă în acest studio. Astăzi pot spune că probabil cele 3 luni a câte 8 ore pe zi lucrând în animație m-au ajutat să apreciez enorm munca animatorilor și, în același timp, mi-am dat seama că aceasta nu este pentru mine. Așadar, m-am îndreptat spre ilustrație.

Ai lucrat, de asemenea, într-un studio de design grafic din Barcelona. Care au fost principalele provocări pentru tine în Spania? Cum te ajută astăzi experiența profesională dobândită în afara țării?

În Spania prima provocare a fost limba. Deși pentru noi, românii, este mai ușor de înțeles, fără să fi urmat cursuri în prealabil, situația mea a fost puțin diferită pentru că a trebuit să lucrez direct în spaniolă. Termenii de design grafic din programele de editare erau tot în spaniolă, așadar mi-a luat puțin să îmi dau seama ce și cum. Din punct de vedere profesional, am învățat multe lucruri practice, pe care le folosesc până în ziua de azi.

Experiența din afara țării m-a ajutat mult pe plan profesional, dar și personal: am învățat să apreciez faptul că există peste tot oameni talentați, de la care ai ce învăța. În plus, am avut ocazia să locuiesc în niște orașe minunate, iar mâncarea din Barcelona este un vis.

Ești ilustrator freelance și ilustrezi cărţi pentru copii. Ce înseamnă să fii ilustrator în România mileniului III, care sunt principalele provocări?

Într-adevăr, lucrez în regim freelance pe tot felul de proiecte, printre care și cărți pentru copii, însă majoritatea sunt pentru clienți internaționali. Pentru publicul din România am un magazin online cu ilustrații: de la portrete personalizate, la papetărie și produse textile, toate gândite de mine și lucrate în colaborare cu afaceri locale. Mi se pare că ambele surse de venit se completează tare bine în cazul meu. Proiectele internaționale sunt interesante pentru că mă ajută să mă dezvolt ca ilustrator, pe când magazinul online (www.andreeaillustration.ro) este locul meu de joacă. Aici am învățat cum să pornesc de la un concept, să contactez furnizori, să înțeleg ce înseamnă logistica unui magazin online, customer service, precum și fidelizarea clienților.

Așadar, pe lângă activitatea de ilustrator, colaborezi cu firme pe partea de branding şi ai propriul magazin online. Cum arată o zi obișnuită pentru tine, în această perioadă?

O zi obișnuită începe cu o cafea cu lapte și cu lista de priorități pentru ziua respectivă. În prima parte a zilei lucrez la proiecte mai urgente, cum ar fi portretele personalizate, care trebuie să ajungă la clienți la timp pentru aniversări sau zile de naștere. A doua parte a zilei diferă. Lucrez fie la site, poate la un articol pentru blog, ilustrez ceva pentru social media, mă ocup de fotografie de produs dacă lansez vreun produs nou, răspund la e-mail-uri sau pur și simplu iau la rând următoarele priorități de pe listă. Eu lucrez de acasă chiar de la început, așa că această perioadă nu mi-a schimbat rutina zilnică prea mult.

Între 10 și 14 august, ții la Fundația Calea Victoriei atelierul online „Cum să începi o afacere creativă?”. În ultima vreme, vorbim tot mai mult despre afaceri creative, însă care sunt aspectele de care cei care își doresc un astfel de business ar trebui să țină neapărat cont?

Cel mai important este să ai curajul să începi. În acest curs eu aș vrea să ofer niște instrumente practice pe care oricine le poate aplica chiar de la început. De multe ori ceea ce ne oprește să avem o afacere de succes sunt chiar dubiile noastre: dacă este prea scump, care este platforma online cea mai potrivită pentru mine, care este cea mai bună strategie de a atrage publicul, care este treaba cu social media și cum pot folosi aceste platforme eficient? Ei bine, împreună vom răspunde la aceste întrebări și la finalul cursului participanții vor avea toate instrumentele pentru a începe. Bineînțeles, pe parcurs ideea sau produsul vor trebui rafinate, dar acesta este un prim pas în a fi mai aproape de succes și de a aduce acel vis la realitate.

Ce te inspiră în ceea ce faci?

Cu riscul de a folosi un clișeu, aici aș vrea să îl citez pe Pablo Picasso: „Inspirația trebuie să te găsească muncind”. În cazul meu, la masa de lucru, în fiecare zi, punând încă o cărămidă la visul meu. Chiar dacă lucrez în ilustrație, o zonă unde se presupune că totul este artistic și creativ, în culise sunt multe alte aspecte: promovare, marketing, menținerea site-ului, partea administrativă și legală etc.

Cum a fost acest an pentru tine și cum vezi ceea ce se întâmplă acum în România?

Probabil nu doar pentru mine, acest an a fost plin de provocări. Însă mi-am dat seama încă o dată de importanța internetului și a rețelelor sociale unde am cunoscut o mulțime de oameni minunați care m-au susținut. În plus, magazinul online a înflorit în acest an, și le sunt extrem de recunoscătoare clienților mei care au înțeles valoarea lucrurilor pe care le fac. De asemenea, faptul că acum pot oferi cursuri online mi se pare extraordinar, pentru că pot ajunge la oameni de peste tot din țară și chiar și la cei care locuiesc în străinătate.

Ținând cont de ceea ce trăim acum din punctul de vedere al economiei, consideri că este mai riscant pentru a demara un business nou sau dimpotrivă? Cum crezi că putem transforma dezavantajele unei perioade economice nu tocmai liniștite în avantaje? De ce este nevoie?

Cred că atunci când avem o idee care ne arde, o pasiune pe care abia așteptăm să o dezvoltam, orice moment este bun. Atâta timp cât avem o strategie care să ia în calcul și riscurile, dar și potențialele câștiguri, oricum vom ieși pe plus pentru că vom face pași în față și vom încerca. În plus, tehnologia din zilele noastre ne ajută extraordinar.

„Nu am știut de la început că vreau să încep propriul meu business de ilustrație după ce termin școala. De fapt, inițial cochetam cu ideea de a lucra în animație. La New York am ajuns după ce mi-am pus la punct un showreel și am trimis sute de e-mail-uri către studio-uri de animație din întreaga lume.”
Andreea Mironiuc, ilustrator

75 recommended
238 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Alina Vîlcan