Imaginație, determinare, inovare, pasiune pentru munca la clasă și înțelegerea responsabilității profesorului în a modela mintea copiilor. Aceste calități formează un profesor cu har, spune Janet Hunter, șefa catedrei de Engleză de la International School of Bucharest. Ea a vorbit într-un interviu pentru „Viitorul României” despre ce a determinat-o să vină în România și de ce a ales să rămână.
Bucureștiul îi impresionează pe occidentali
Dacă pentru români, Occidentul este cea mai atrăgătoare destinație, se pare că pentru occidentali, estul este o destinație mai interesantă și când vin aici, nu sunt dați pe spate de sărăcia și problemele sociale de care se plâng românii. În schimb, sunt impresionați de naturalețea țării, de geografia ei, de faptul că aici se găsesc lucruri pe care civilizația occidentală le-a îngrădit de mult, dar sunt plăcut impresionați și de București. Viața de orășean aici este plină de activități culturale, de energie, are o „efervescență balcanică”, lumea iese în oraș și localurile sunt deschise până foarte târziu, spune Janet Hunter. Mai mult, aspectul arhitectural al orașului, de care românii deseori se plâng, le place occidentalilor. „Foarte interesant cum se îmbină arhitectura veche cu cea nouă aici. Văd pe stradă palate vechi de sute de ani lângă clădiri de sticlă ultramoderne, e fantastic contrastul”, spune Janet.
În afară de oraș, un alt aspect care o încântată este meseria ei și istețimea elevilor. A predat 11 ani în Marea Britanie, însă și-a dorit o experiență internațională și a aplicat pentru un job în mai multe țări, dar a acceptat oferta din România fiindcă deja vizitase țara cu câțiva ani înainte și îi plăcuse foarte mult ce a descoperit. „În timpul liber îmi place să fac echitație și am venit prima dată în România într-o vacanță oraganizată în 2009, în Transilvania, pentru echitație. Oamenii erau atât de ospitalieri cu noi, am locuit în casele lor, a fost o experiență superbă”, a povestit Janet.
„Am vrut să văd și țara, fiindcă nu prea auzisem despre România în presa britanică. Am vrut experiența unei vieți mai simple, rustice și mi-a plăcut foarte mult ce am văzut în poze când am început să mă documentez despre țara voastră și am vrut să fac și eu parte din acea imagine, să fiu aici. Desigur, experiența Bucureștiului e foarte diferită de cea din Transilvania, fiind un oraș la fel ca celelalte orașe europene, dar viața de la țară aici are ceva unic, e altceva decât în Anglia. De asemenea, cred că aveți toate formele de relief, nu sunt multe țări care au ce aveți voi”, a mai spus Janet.
Educația, pasiunea profesoarei de limbă engleză
Cu toții am trecut prin școala românească și am trăit pe pielea noastră frustrările unor profesori care nu numai că nu au chemare, dar se și răzbună pe elevii lor pentru propriile eșecuri în viață. Puțini au fost profesorii care și-au iubit meseria și au îndrăgit elevii. Janet este unul dintre aceștia, iar în Marea Britanie, nici nu și-ar putea imagina că un profesor ar îndrăzni să-și agreseze verbal elevii.
„Este inimaginabil să agresezi un copil, să-l lovești sau să-i vorbești urât. De ce ai vrea să faci așa ceva? E clar că în mintea lor, ei cred că fac ceva corect, e oribil. Cred că toți elevii mei care au trecut prin sistemul public de învățământ au avut o astfel de experiență la un moment dat”, a povestit ea.
În ceea ce privește metoda de predare pe care o folosește, Janet povestește că asta a învățat în timp și din experiență, însă întotdeauna s-a gândit mai întâi la ce beneficii vor avea copiii din lecțiile pe care le predă, ce vor învăța și cum îi va ajuta lucrul acesta în mod practic, în viața lor de adult. Practicalitatea educației este accentul pe care toată lumea occidentală îl pune. Ideea e ca elevul să vizualizeze și să înțeleagă utilitatea lecțiilor, a exercițiilor pe care le face.
„Am învățat că lecțiile trebuie adaptate la clasă, la indivizi. Mi s-a întâmplat, în special la început, să predau nepotrivit unele lecții, într-un mod care nu-i ajuta pe copiii din acea clasă să înțeleagă. De-a lungul anilor am învățat din greșelile mele și acum îmi dau seama cum percep lecția elevii din întrebările pe care mi le pun, din comentariile pe care le fac. Percepția aceasta, al șaselea simț al profesorului, se dezvoltă în timp, după ani de experiență. Cred că mulți profesori tineri pleacă la drum crezând că profesoratul înseamnă pur și simplu să-ți cunoști bine materia, dar nu este adevărat. Educația e despre oameni și despre comunicarea între oameni cu personalități diferite și niveluri”, a povestit Janet.
Munca de profesor e mult mai dificilă de cât pare, mai spune Janet. „Trebui să înțelegi fiecare elev din clasă, trebuie să înțelegi ce îl motivează, ce îl determină să depună mai mult efort, ce îl pasionează, care sunt talentele lui și să îl ajuți să dezvolte ceea ce are, nu să-l pedepsești pentru ceea ce nu are. E o muncă stresantă, ți-e frică să nu-i ghidezi greșit. Personal nu cred că funcționează metoda didactică la clasă, adică să predai la fel pentru toată lumea. Pur și simplu nu funcționează abordarea aceasta”, a spus Janet.
Profesoara a mai povestit că, în Marea Britanie, există cursuri de formare profesională pentru cadre didactice unde aceștia sunt învățați diverse metode de a preda același lucru, sunt învățați cum să se adapteze la clasă în funcție de grupa de elevi, de pregătirea lor și de vârsta lor, fiindcă diverse metode de predare se aplică în funcție de toate lucrurile acestea. „Spre exemplu, poți folosi texte diferite pentru persoane diferite, în funcție de capacitățile fiecăruia, de preferințele lor. În timp îți faci o arhivă de resurse și știi imediat cum să predai fiecăruia în parte, dar asta realizezi mai încolo, după ce ai deja în spate câțiva ani de experiență”, a povestit Janet cu entuziasm.
Cel mai mult îi place să predea prin joc, fiindcă și elevii răspund mult mai bine la lecțiile acestea. Un profesor bun nu-i lasă niciodată pe elevi să se plictisească la clasă, dimpotrivă, rolul lui este să îi mențină alerți, curioși și interesați de ceea ce învață, iar pentru asta contează foarte mult atmosfera din clasă și metodele de predare, adaptabilitatea profesorului, a mai spus Janet.