V-ați întrebat vreodată cine face muzica pentru jocurile video? Cosmin Mîrza este compozitor de muzică și sound designer. Creează muzică pentru jocuri video, dar nu numai. A început în urmă cu 15 ani și între timp a devenit unul dintre puținii români care semnează sunetul pentru video games de top din întreaga lume. Cosmin lucrează de la Timișoara, orașul unde a înființat și GameLAB TM, un program de mentoring pentru studenții pasionati de industria jocurilor video. Deși o parte din familia lui trăiește în Germania, el a ales să rămână în Timișoara, viitoarea capitală culturală europeană de la noi, oraș pe care încearcă să-l așeze, cu succes, pe harta sound design-ului, pentru că, spune el, #soundisimportanttoo.
Cine este Cosmin Mîrza, cum a devenit un nume cunoscut în industria de gaming și cum trăiește în viața de zi cu zi, în rândurile de mai jos.
Cosmin, activezi pe o nișă puțin exploatată în România, compui muzică pentru jocuri. Cum ai ales să faci asta?
Cosmin Mîrza: Eram în liceu, 20 martie 2003, în jurul orei 19.00, când mi-am instalat primul program de muzică. În acel moment mi-am dat seama că asta îmi doresc să fac: muzică. Toată lumea știa că muzicienii sunt „cool”, au în jurul lor tot felul de oameni interesanți, și asta mi-am dorit și eu pe atunci, mai mult în glumă, să devin „artist faimos”. Îmi sunam prietenii pe fix și le puneam la telefon să asculte ce compuneam. Evident că nu era tocmai bine ceea ce făceam pe atunci, dar, cu fiecare compoziție, începeam să-mi dau seama cum aș vrea să sune muzica mea. De-a lungul anilor, am început să înțeleg ce presupune această activitate, am început să iau totul mult mai în serios când am văzut că lucrurile încep să prindă contur și să îmi croiesc un drum în industrie.
Cum stăm cu muzica/sunetul pentru jocuri în industria din România? Câți fac la noi ceea ce faci tu?
Cosmin Mîrza: Datorită companiilor mari de jocuri din alte țări (EA, Ubisoft, Gameloft) care au văzut potențialul românilor, mai ales în IT, producția de jocuri video a crescut destul de mult în ultimii ani. Avem oameni foarte capabili în a dezvolta jocuri video, iar tehnologia din ziua de azi chiar le permite, cu puține resurse, să dezvolte un joc. După o perioadă de muncă în companiile mari, unii aleg să plece cu experiența acumulată și să își dezvolte propriile lor jocuri. Odată cu schimbarea asta, evident că a apărut și nevoia de sunet în jocurile dezvoltate de ei. Aici intervin eu. Încă suntem la început, oamenii înca nu înțeleg că acele sunete pe care le auzim în jocuri sunt făcute de cineva ca mine – și aici mă refer la oamenii pe care îi întâlnesc în jurul meu. De multe ori se miră când le spun cu ce mă ocup și îmi spun „știam că cineva trebuie să facă sunetul în jocuri, dar nu știam că se întâmplă asta și în România”. Nu suntem foarte mulți în țară care facem meseria asta, în mare pentru că nu asta le e nișa principală de lucru sau pur și simplu nu se afișează atât de mult. Cred că aș putea să număr pe degete câți oameni ar fi care fac sunet pentru jocuri, pentru că își doresc asta și nu doar că s-a întâmplat să cunoască pe cineva care are nevoie de sunet pentru jocul lor.
Care consideri că sunt principalele tale realizări de până acum?
Cosmin Mîrza: Cea mai mare realizare a mea, aș putea spune, e că pot sa trăiesc doar din muzică. Jobul meu este și pasiunea mea. Deși părerea generală e că a fi artist înseamnă să mori de foame, cred că mă pot considera unul dintre norocoși în privința asta. Printre alte realizări aș putea menționa colaborările cu diferiți oameni importanți din industrie, în țară și în afara ei, printre care compozitoarea Penka Kouneva, studiouri de jocuri importante și chiar întamplarea care a făcut ca o colaborare de-a mea cu alți artiști să-mi aducă o piesă pe locul 1 la radio Guerrilla.
Ai colaborat cu compozitoarea Penka Kouneva. Despre ce a fost vorba, cum a fost această colaborare pentru tine?
Cosmin Mîrza: Colaborarea cu Penka Kouneva a fost o surpriză și pentru mine. Colaboram cu o companie de jocuri video din București și, într-o conferință cu ei, am aflat că e și ea implicată în proiect. A fost destul de „straight forward”, aveam fiecare taskurile noastre. Aveam de făcut foarte multă muzică pentru acel proiect, iar ea, fiind mai experimentată decât mine, a avut și misiunea de a mă coordona pe mine. Bineînțeles, m-am simțit foarte onorat să fiu implicat într-un proiect în care e implicată și o compozitoare din Hollywood.
Înțeleg că ai realizat sound designul pentru o experiență virtual reality a companiei Linde Group, proiect deja prezentat în Singapore și care urmează să ajungă în California și la Londra. Cum a fost această experiență?
Cosmin Mîrza: Întotdeauna am fost atras de realitatea virtuală, pentru mine e un fel de scăpare din normalitatea cotidiană într-o lume în care poți deveni orice îți dorești. Întâmplarea a făcut ca oamenii din echipa care a lucrat la aplicația în VR pentru Linde să fie din Timișoara și să îmi fie colaboratori mai vechi, și așa am lucrat din nou împreună. Experiența în sine este mai mult o prezentare, în termenii specifici „tech demo”. Proiectul a descurs bine, a trebuit să fac sunetul scenei, de la ridicarea obiectelor până la sunetul vehiculelor, butoanelor, meniului etc. Un aspect interesant la sound design e că atunci când e bine făcut nici nu se observă – i se simte lipsa doar când nu există sau nu corespunde cu contextul dat.
În tot acest timp, cu ce firme de la noi ai colaborat? Cum ai lucrat cu MavenHut și de ce este considerat acesta cel mai spectaculos start-up de gaming autohton?
Cosmin Mîrza: Din 2010, când pot să spun că am început să lucrez la modul profesionist în industrie, mi-am propus să colaborez cât se poate de mult cu studiouri din țară, era un fel de a cunoaște cât mai mulți români care fac jocuri, dar în felul ăsta am considerat că sprijin și industria din România. Am colaborat cu studiouri precum Rikodu, Kappsule Studios, Big Blue Studios, White Pond Games, Notic Games, MavenHut, Deep Byte Studios etc. În general cu studiourile cu care colaborez, interacțiunea e prietenoasă și profesionistă, iar MavenHut nu face exceptie de la asta, a fost o plăcere să lucrez cu ei. Din perspectiva mea, ce au făcut cei de la MavenHut a fost foarte inspirat: toată lumea știa de Solitaire, cred că toți am jucat măcar o dată acel joc, dar când au oferit posibilitatea de a concura cu cineva online a fost ca un fel de mind blow, pentru că sunt convins că mulți s-au gândit la asta, însă doar ei au oferit experiența.
Compui și altflel de muzică, putem auzi muzica ta pe posturile de radio, că tot ziceai de Guerrilla?
Cosmin Mîrza: Am început prin a experimenta cu tot felul de stiluri muzicale până mi-am găsit drumul, în final dându-mi seama că tot ceea ce fac duce spre cinematic. În mare parte compun muzică pentru a susține o imagine, o acțiune, o scenă care are nevoie de o subliniere aparte care, prin muzică, întărește emoția. Când nu fac asta, compun muzică pentru mine, pe care de multe ori o postez online, pe Facebook, Soundcloud sau Youtube. Îmi aduc aminte când am avut prima piesă pe radio, mi-a venit în minte tricoul personajului din videoclipul lui Fatboy Slim – Right Here, Right Now pe care scrie „I’m #1 so why try harder”. M-a amuzat cumva pentru că întâmplarea a făcut ca prima mea piesă de pe radio să ajungă și pe locul 1 din prima saptamână și nu am mai dorit neapărat să mai încerc. Dar, în viitor, probabil că voi mai încerca să ajung la urechile oamenilor și pe această cale.
O parte din familia ta locuiește în Germania. Ținând cont de asta și de domeniul tău de activitate, nu te tentează să pleci din România? Cum de ești încă aici?
Cosmin Mîrza: În 2008 am plecat în Germania pentru aproape doi ani, timp în care am căutat să îmi fac un drum acolo. Când am plecat din țară aveam impresia că totul e roz în altă parte, dar, în realitate, e ca peste tot: aceleași probleme, aceleași praguri de trecut, mai ales că eram într-o perioadă în care românii nu erau prea bine văzuți în Europa. Neavând prea multă experiență în domeniul meu, a fost aproape imposibil să găsesc un job, mai ales în ceea ce fac. Cât timp am fost acolo am lucrat ca freelancer, dar tot cu români. Mi-a fost greu să mă acomodez și întâmplarea a făcut să apară în Timișoara prima ofertă de job de sound designer/compozitor pentru jocuri video. Când am văzut anuntul mi-am spus „ăsta e al meu” și așa a și fost. Am încercat pe toate căile să ajung la ei, am pus întrebări, mi-au dat un test, mi-au spus că i-am cam stresat cu atâtea telefoane și m-au angajat. Mi-am dorit să mă întorc în țară pentru că am vrut să fiu printre cei care pun bazele acestui domeniu aici și să pun umărul la dezvoltarea industriei. Mereu am refuzat ideea că pentru a reuși trebuie să pleci din țară.
Ești co-fondatorul GameLAB. Vorbește-ne despre ce ți-ai propus odată cu acest proiect și cum merge?
Cosmin Mîrza: GameLAB TM este un program de mentoring pentru studenții pasionati de industria jocurilor video, unde au parte de prezentări și workshop-uri cu oamenii care fac parte din acest segment și a venit din nevoia de a sprijini domeniul cu forțe de muncă proaspete. Împreună cu un coleg, care a participat la acest program în Oulu, Finlanda – al căror organizatori ne-au sprijinit în a importa modelul finlandez în Timișoara -, am decis că este nevoie de o rampă de lansare a acestui segment în partea de vest a țării. Reacțiile au fost pozitive de fiecare dată și ne-am bucurat că există interes pentru acest program din partea studenților și chiar și din partea comunităților din alte orașe; drept urmare, anul trecut s-a întâmplat și în București. Avem sprijinul Universității de Vest, a Politehnicii și am fost finantați și de Casa de Cultură a Municipiului Timișoara pentru ediția din 2017. Sper ca și mai departe să creștem evenimentul, iar studenții care trec prin programul GameLAB să-și deschidă propriile studiouri de jocuri într-o bună zi (iar pentru jocurile lor să fac eu sunetul).
Cum arată o zi obișnuită pentru tine?
Cosmin Mîrza: Îmi sună alarma la 9:02, de cele mai multe ori asta e ora la care mă ridic din pat. Îmi încep ziua citind presa de specialitate, cu o cafea lângă mine, apoi mă uit înspre whiteboard-ul pe care am notat ce am de făcut pe ziua respectivă. Dacă am de compus muzica, încep prin a face research mai în amănunt despre ce fel de muzică este vorba, perioadă, stil, instrumentație etc. și apoi încep procesul propriu-zis în care compun o temă muzicală. Dacă e vorba de sound design, îmi iau lista cu sunetele pe care trebuie să le creez și îmi adun tot ce găsesc prin casă cu care pot să fac sunetele dorite și mă desfășor în fața microfonului. Asta se întâmplă pentru câteva ore, după care uneori ies cu bicicleta sau mă văd cu prieteni, poate la un film sau pur și simplu mă joc ceva online. În funcție de cât de mult am de lucru sau cât de aproape e deadline-ul, îmi continui munca și spre seară pentru alte câteva ore. Când decid să mă opresc pentru ziua respectivă, intru în modul de seară, în care uneori îmi pierd nopțile citind lucruri pe internet sau testez instrumente noi, depinde ce simt să fac. Câteodată îmi iau liber de la creație și mă ocup de alte aspecte ale business-ului: update la site, poate chiar să mă întâlnesc cu colaboratori mai vechi la o bere, căutat noi surse care fac un sunet interesant.
Ce îți amintești din copilărie? Ce legături aveai cu muzica pe atunci?
Cosmin Mîrza: Pe la vremea când eram copil (și știam deja că vreau să fac muzică), urmăream alți artiști cum au ajuns unde sunt și toti aveau o superpoveste despre asta și mă gandeam „eu de ce nu am o poveste de spus?”. Dar, referitor la ce îmi amintesc din copilărie, este că de mic copil învățam melodii după ureche și le cântam la tot felul de instrumente, le fredonam prietenilor sau rupeam lingurile de lemn ale bunicii mele, reproducând ce auzeam la radio (apoi bunica mea rupea lingurile de fundul meu). Mi-am dat seama mult mai târziu că mereu am avut o aplecare înspre muzică și acum, după atâția ani, există o întreagă poveste despre drumul meu până aici.
Ce te inspiră?
Cosmin Mîrza: Multe lucruri mă inspiră, depinde foarte mult de starea mea. Oamenii și poveștile lor ma inspiră, o poveste de succes, o revelație, un simplu sunet, o piesă bine scrisă și cântată live, lumina de la ora 19.00 a unei zile de vară. Mi s-a întâmplat să dorm și să visez despre cum îmi doresc să devin „artist faimos” și mă vedeam cum compun o piesă pe care nu o mai auzisem până atunci; m-am trezit imediat după, era ora 3.00 dimineața, m-am pus la calculator și am refăcut piesa din vis. A fost un caz fericit.
Ce te revoltă?
Cosmin Mîrza: Mă revoltă ignoranța, când oamenii nu își pun întrebări și acceptă tot ce li se dă ca pe un adevăr absolut. Mă revoltă bârfa și în special răutatea cu care vine la pachet. Deși oarecum nejustificat, mă revoltă când oamenii nu vor mai mult de la ei inșisi și aleg conștient (sau inconștient) să trăiască în mediocritate.
Cum vezi viitorul? Cât de tehnologizat?
Cosmin Mîrza: Mereu am spus că mi se pare că m-am născut prea devreme și că ar fi trebui să mă nasc undeva în viitor. În viitor, cred eu, vom trăi într-o lume în care realitatea virtuală va fi o a doua lume pentru noi. Ne vom petrece mult timp în lumile virtuale pentru a vizita locuri greu accesibile, din diferite motive, vom merge la conferințe, la concerte, chiar și la școală. Vom lucra și vom face bani în virtual reality și, la un moment dat, ne va fi greu să distingem realul de virtual.
Cum arată Timișoara de azi văzută prin ochii tăi?
Cosmin Mîrza: Timisoara este casa mea, aici simt că aparțin. Ceea ce e interesant e că dacă sunt plecat din oraș pentru mai mult timp, în momentul în care intru în oraș automat mi se instaurează o stare de confort și liniște. Timișoara e ca un sat în care aproape toată lumea cunoaște pe toată lumea. Dar, dacă tot nu m-am născut în viitor și sunt acum aici, cu activitatea pe care o am în domeniul meu, pot să încerc să pun Timișoara pe harta sound design-ului și să transmit cât mai multor persoane că #soundisimportanttoo.
Pe Cosmin Mîrza, îl găsiți aici: http://www.cosminmirza.com/#/home
Citat: „Întotdeauna am fost atras de realitatea virtuală, pentru mine e un fel de scăpare din normalitatea cotidiană într-o lume în care poți deveni orice îți dorești.” (Cosmin Mîrza, compozitor și sound designer pentru video games)