Cu toții am avut profesori pe care îi ținem minte și după ani buni de la terminarea școlii. Sunt acei profesori care ți-au rămas întipăriți în suflet și în minte și te-au făcut să iubești materia pe care o predau.
Ei bine, la conferința Arhitecții Educației, profesorii vin pentru a deveni „acei profesori”, sunt dascăli care se implică în educația copiilor, dincolo de teme pentru acasă sau simple teste de verificare
Conferința, ajunsă la cea de-a treia ediție, a avut ca temă: Construim abilități pentru viitor, oferind o platformă de dezbatere și explorare a unei soluții viabile pentru a transforma școala românească și a oferi o educație mai bună: învățarea prin serviciu în folosul comunității (service learning).
Peste 200 de profesori și specialiști în educație, din România dar și din alte state, au venit la Cluj pentru a participa la conferința anuală găzduită de fundația Noi Orizonturi.
Profesorii s-au arătat extrem de încântați să afle lucruri noi despre cum pot relaționa mai bine cu elevii și au participat la workshopuri despre: comunitatea ca spațiul de învațare, motivarea elevilor să învețe, importanța erorii în învățare și Școala Altfel pe tot parcursul anului.
Nume importante din domeniul educației au fost prezente la Cluj și au vorbit despre transformarea modului în care profesorii se raportează la școala de mâine, gândire critică, design thinking, service learning, leadership, și multe alte probleme actuale.
În workshopul despre service learning, s-a discutat despre metodele prin care elevii se pot implica în comunitate prin diverse proiecte. Cea care a ținut seminarul, argentiniana Luiz Avruj, de la Clayss Argentina, a vorbit despre importanța implicării copiilor în comunitate, dând exemplu o școală dintr-o comunitate argentiniană, specială pentru copiii nevăzători, care a construit placuțe în braille cu numele fiecărei străzi din orașul în care locuiau. După ce elevii au scris în limbajul specific nevăzătorilor numele fiecărei străzi, în colaborare cu o școală profesională din comunitate au reușit să construiască plăcuțele și să le pună pe fiecare stradă. Au reușit astfel să facă un lucru important pentru comunitate, pentru că nu doar copiii de la școala specială de nevăzători vor putea profita de aceste beneficii, ci și ceilalți oameni cu dizabilități.
Pe de altă parte, Mircea Miclea, profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, director al Centrului de Psihologie cognitivă aplicată, fost ministru al Educației, a vorbit despre importanța modelului pe care profesorul îl dă elevilor.
Acesta a vorbit despre faptul că elevul trebuie să vadă în profesor un exemplu, de la felul în care vorbește, se îmbracă, până la comportament și felul în care interacționează cu alți profesori.
Fostul ministru al Educației a mai adus în discuție și potențialitatea elevilor care trebuie dirijată de profesori și exploatată prin puterea exemplului. Totodată, s-a discutat despre gândirea de tip design.
Invitații au subliniat 5 abilități esențiale la care școala ar trebui să contribuie în dezvoltarea tinerei generații:
Gândirea de tip design (design thinking) sau abilitatea elevilor de a defini atât probleme din viața reală, cât și drumul necesar pentru a descoperi și aplica soluțiile potrivite.
Elevii sunt obișnuiți sa rezolve problem deja date, însă design thinking este o formă de a gândi esențială pentru adaptarea la o lume volatilă, este o abilitate pe care profesorii o pot dezvolta în rândul tinerilor. Ce implică? Gândirea de tip design înseamnă proiectarea unui vis, unui scop, unui obiectiv, introspecția și analiza pentru a putea vedea elementele lipsă pentru punerea în aplicare a obiectivului și construcția pentru a putea reuși atingerea țelului. Așadar, acest tip de gândire este unul care nu implică problem deja date, ci pornește de la o viziune a cărei atingere presupune un parcurs indelungat de cunoaștere, de rezolvare anticipate la problemele viitoare și, în final, la realizarea viziunii.
Autonomie în învățare – crearea acelor contexte de învățare în care elevii să fie împuterniciți să își gestioneze singuri ce și cum învață,
Mentalitate flexibilă (growth mindset) și încurajarea exersărilor și chiar a greșelilor ca și contexte de învățare și de creștere,
Empatie și simț civic – democrația trebuie să fie învațată de fiecare generație, căci societatea cu nevoile și drepturile omului sunt într-un process continuu de schimbare,
Adaptabilitate crescută – nevoia de a crește oameni care să se poată adapta unui viitor despre care nu știm cum va arăta.
Toate aceste competențe și abilități au fost incluse în dezbateri intense și ateliere practice, momente de reflecție și împărtășire, profesorii au învățat cum le pot dezvolta și cum pot integra service learning în școlile lor.
Conferința se adresează tuturor profesorilor interesați de noi metode de predare și care vor să țină pasul cu noile tehnici de abordare a elevilor dar și pentru a învăța cum să îi atragă să învețe într-un mediu plăcut, fără presiuni.
Evenimentul este parte integrantă a proiectului “ReSursa de Service Learning” prin care Fundația Noi Orizonturi pune la dispoziția profesorilor și școlilor din România o bibliotecă on-line de materiale și manuale, cursuri de formare acreditate de Ministerul Educației Naționale, toate pe tema Service Learning.
Conferința Arhitecții Educației a fost organizată de Fundatia Noi Orizonturi în parteneriat cu CLAYSS Latin America, Transylvania College și Universitatea Babeş-Bolyai și susținut de Heme.ro și Translator SRL.
Evenimentul este susținut prin programul de granturi “Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”.