Două profesoare britanice s-au îndrăgostit de România predând engleza elevilor români

- - 17- 550 vizualizari

Elevii români sunt respectuoşi cu profesorii lor, îi salută când îi întâlnesc pe holurile şcolii, răspund cu entuziasm la ore şi sunt foarte interesaţi de cultura britanică şi de idei noi. Aşa îi descriu pe elevii lor două profesoare britanice de limba engleză care predau la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc” din Capitală. Rachel Dunn şi Helen Shelton sunt la început de carieră şi au venit în România să predea, pe salariul unui profesor începător, pentru a dobândi experienţă şi cochetează cu ideea să rămână aici pentru un timp. Ce le place la noi? Amândouă spun că oamenii sunt cei care fac România atât de atrăgătoare pentru străini. În ceea ce priveşte sistemul românesc de educaţie, amândouă profesoarele au observat că elevii învaţă prea multe materii şi spun că nu este în regulă faptul că simt nevoia să facă meditaţii, probleme pe care şi experţii români le semnalează de mulţi ani încoace.

Rachel Dunn: „Din România aş aduce înapoi în Marea Britanie, respectul pentru profesori şi entuziasmul pentru învăţătură”

Rchel-Iphone 215

Viitorul României: Cum aţi ajuns în România?

 

Rachel Dunn: „Când aveam 15 ani mi s-a oferit oportunitatea de a petrece două săptămâni în România printr-o organizaţie de misionariat. Ajutam oamenii din comunităţile locale unde ne trimiteau şi mi-a plăcut foarte mult ce făceam, mi-au plăcut oamenii, copiii, ţara voastră. Doi ani mai târziu îmi făceam planuri pentru anul pe care îl petreci în străinătate înainte de primul an de facultate (GAP year) şi cineva mi-a sugerat să mă întorc în România. Aşa că am revenit şi am locuit în Sibiu şi în Galaţi, unde am lucrat la organizaţia care m-a adus prima dată aici, am lucrat cu copii ai străzii şi mi-am dat seama atunci că România este locul unde aş vrea să-mi trăiesc viaţa. Am urmat facultatea în Belfast, specializarea psihologie şi am predat în Marea Britanie, copiilor cu autism şi ADHD.

Şi cum te-ai întors înapoi în România?

Anul trecut am decis că este nevoie de o schimbare şi am zis că este vremea să mă întorc în România. Am căutat un job pe internet unde am găsit un link la „Teach for Romania” şi aşa l-am contactat pe Simon Parker, care m-a direcţionat către Colegiul Naţional „George Coşbuc”, unde predau engleză ca vorbitor nativ. Stau până la sfârşitul anului şcolar în Bucureşti şi apoi mă întorc la Belfast fiindcă elevii mei de acolo dau examenele naţionale şi vreau să-i ajut să se pregătească, însă după asta sper din tot sufletul să mă întorc înapoi în România ca profesor sau în altă profesie şi să rămân aici.

Cum ţi se par elevii români?

În Marea Britanie predau la copii individual, anul acesta fiind prima dată când predau unei clase întregi. Elevii de aici sunt minunaţi, entuziaşti şi vor să înveţe, e o adevărată plăcere să le predau. Sunt foarte curioşi în legătură cu Marea Britanie şi cultura britanică şi sunt plini de idei, stăpâni pe ei înşişi.

Ai învăţat româneşte?

Înţeleg un pic de română acum, cuvinte de bază, dar aş vrea să învăţ mai mult şi sper să ajung să vorbesc fluent cât mai repede posibil, însă lecţiile de română sunt destul de scumpe pentru străini.

Cum ţi se pare sistemul educaţional?

Sistemul vostru educaţional este foarte intens, copiii trebuie să înveţe la foarte multe materii pe tot parcursul lor educaţional. În Marea Britanie e altfel, în clasa a IX-a ei deja îşi aleg ce materii să urmeze la şcoală în funcţie de domeniul pe care vor să-l urmeze mai departe la facultate şi în carieră. Câteodată am impresia că elevii de aici se revoltă împotriva sistemului de educaţie din cauza presiunii sub care se află şi nu se mulţumesc cu un opt la o materie. Mulţi fac ore şi în afara şcolii (meditaţii). În ciuda lucrurilor acestea, ei vin cu mult entuziasm la şcoală şi sunt tot timpul interesaţi de tot ce este nou. Aş vrea să aduc acest entuziasm şi elevilor din Marea Britanie.

Cum ai îmbunătăţi sistemul?

În ceea ce priveşte viaţa de şcoală aici, este mult mai relaxată decât în Marea Britanie, sistemul nu este la fel de disciplinat, şcolile sunt pline de graffiti. Cred că un program mai punctual şi o reabilitare a infrastructurii ar produce rezultate în sistem. De asemenea, nu mi se pare normal că elevii simt nevoia să ia meditaţii ca să înveţe bine, ca să treacă de examene, pentru asta ar trebui să fie suficientă educaţia şcolară. Meditaţii ar trebui să ia ca să înveţe mai mult, nu ca să treacă de examene.

Cât despre copii, sunt foarte primitori, respectuoşi şi entuziasmaţi, spun numai lucruri frumoase, îmi dau un feedback bun, mi-au adus şi flori în prima zi de şcoală, ceea ce e o tradiţie în România, din ce am înţeles. Şi asta aş aduce înapoi în Marea Britanie, respectul pentru profesori, ceea ce lipseşte din unele şcoli britanice.

Helen Shelton: „Elevii români sunt prietenoşi şi respectuoşi”

10944926_757558097656026_458985599_n

Viitorul României: Cum ai ajuns în România?

Helen Shelton: Prima dată când am ajuns în România aveam 19 ani şi am venit ca voluntar la o tabără de vară, unde am predat limba engleză. Mi-a plăcut atât de mult experienţa încât am revenit şi în următorii doi ani să vizitez ţara şi să predau în tabără. După a treia vară petrecută în România, când tocmai absolvisem facultatea, am decis să trăiesc în România şi mi-am căutat un job aici, pe internet şi aşa am dat peste oportunitatea asta. Am revenit în ţară în septembrie anul acesta şi o să stau până la sfârşitul anului şcolar, după aceea văd eu cum mă descurc.

Cum ai ajuns profesoară?

Am studiat engleză şi spaniolă la facultate şi am urmat cursuri pedagogice ca să pot preda engleza la elevi care nu sunt vorbitori nativi.

Este prima ta experienţă de profesoară?

Când aveam 18 ani, am predat timp de câteva luni la o şcoală din sudul Spaniei. De asemenea, am predat şi în tabere de vară şi am predat engleză adulţilor în Londra.

Cum ţi se par elevii români?

Sunt plini de energie şi creativitate. Sunt foarte receptivi la idei noi şi au fost foarte primitori şi buni cu mine. Chiar îmi face mare plăcere să le predau sau să stau cu ei de vorbă. Îmi place că sunt prietenoşi şi întotdeauna mă salută când mă văd („hello teacher!”) şi cred că şi ei mă învaţă pe mine, nu numai eu pe ei.

Cum te descurci cu limba română?

Înţeleg foarte puţină română, dar încerc să învăţ mai mult. Este o limbă foarte frumoasă şi mă interesează fiindcă am învăţat spaniolă şi catalană. Aş vrea să iau ore de română, dar nu am găsit până acum cursuri de română pentru expaţi, în schimb am învăţat un pic din limba voastră de la elevi.

Cum ai schimba sistemul educaţional din România?

Din ce am văzut, se pare că elevii au mult mai multe materii de învăţat în special la clasele a XI-a şi a XII-a, faţă de cele trei sau patru materii pe care le studiază elevii britanici de vârsta lor. Personal, mi se pare cam mult având în vedere că la vârsta aceea deja ştiu care materii îi interesează şi care nu. De asemenea, sunt chemaţi la şcoală foarte devreme, la 7:30 dimineaţa. Ştiu că lor le convine fiindcă după aceea au o mare parte din zi liberă, dar nu îmi pot imagina adolescenţi britanici care să se trezească dimineaţa să meargă la şcoală la ora aceea. De asemenea, ar fi minunat dacă sălile de clasă ar fi mai bine dotate ca să putem folosi tehnologia mai mult.

CITAT: “Elevii români vin cu mult entuziasm la şcoală şi sunt tot timpul interesaţi de tot ce este nou. Aş vrea să aduc acest entuziasm şi elevilor din Marea Britanie.”, Rachel Dunn, profesoară britanică la București.

17 recommended
comments icon 1 comment
550 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Adi Dobre