Două tinere românce, studente în străinătate, pe domenii foarte diferite – astrofizică şi literatură – au povestit experienţa lor din afară şi legătura strânsă pe care o păstrează cu România. Amândouă au fost finaliste la Gala Ligii Studenţilor Români din Străinătate (LSRS) şi, deşi nu au câştigat un premiu, poveştile lor merită să fie relatate. Și asta doar pentru că Ioana Ciucă şi Cătălina Ene Onea sunt modele pentru tinerii care vor să schimbe faţa României.
Foto (Cătălina, stânga. Ioana, dreapta imaginii)
Eclipsa totală de soare din 11 august 1999 reflectată în fântâna din curtea casei bunicilor a trezit în Ioana Ciucă dorința de a studia și a înțelege cerul în imensitatea lui. Născută la Râmnicu Vâlcea, a plecat de acasă la vârsta de doar 14 ani să studieze matematica la București şi este acum studentă la astrofizică la Universitatea Durham din Anglia.
„Mă consider un om în esență fericit fiindcă am șansa să studiez Universul în taina lui ascunsă. În acest ‘jurnal al fericirii’ mele aș adăuga faptul că pasiunea vine cu responsabilitate, muncă și sacrificiu”, spune tânăra, care a făcut şi practică la pentru Agenția Spațială Europeană în vara lui 2014. Ea adaugă că se regăseşte în cuvintele tatălui – ‘nu te opri!’. „Așa faci față provocărilor, iar în felul acesta pot contribui cu o mică parte la prestigiul țării în care m-am născut, România”, spune studenta româncă.
Ioana a ales să studieze în străinătate fiindcă şi-a dorint în primul rând să călătorească, să aibă experienţa unei culturi diferite şi să se înconjoare de oameni minunaţi care să creeze o atmosferă plăcută în care să poată învăţa. „Acasă mi-ar fi lipsit la facultate o anumită înţelegere a felului meu de a fi şi prin urmare de a studia. În liceu mi-a fost foarte greu să fac faţă anumitor oameni şi întâmplări, şi am vrut ca la universitate să nu am parte de aceleaşi nedreptăţi chiar dacă aceasta a înseamnat să plec din România şi să am parte de studii private în Anglia. Aş putea spune că a mă adapta în Anglia la facultate nu a fost uşor, dar a fost ce aveam nevoie la vârsta respectivă. Am învăţat să comunic într-o limbă nouă, să interacţionez într-un cadru social incredibil de divers şi cel mai important să fiu departe de casă, prin aceasta referindu-mă la faptul că am învăţat ce este responsabilitatea şi curajul”, a apreciat tânăra studentă.
Mai departe îşi doreşte să lucreze pentru Observatorul European Sudic (European Southern Observatory – ESO), unde va avea şansa să lucrez cu oameni pasionaţi şi mai excentrici decât ea, spune Ioana cu zâmbetul pe buze. „Aş vrea să văd lumea, să călătoresc cu mama mea căreia i-am promis că o voi duce peste tot. În principiu, îmi doresc să rămân un om decent, deschis şi muncitor în orice context ce are să fie, academic sau personal. Acesta este adevăratul meu plan de viitor”, completează Ioana.
Pe tinerii care îşi aleg acum facultatea şi un drum în viaţă le spune că dacă îşi doresc ceva cu adevărat trebuie să îşi construiască forţă de caracter singuri, altfel “te manâncă câinii!”. „Când am plecat de acasă, mi s-a spus ca nu voi face nimic cu Astronomia, că sunt doar mofturi care costă incredibil de mult. Mi-au trebuit doi ani să accept că munca mea este valoroasă şi nimeni nu ştie cât efort e în spatele oricărei reuşite sau eșec. Omul trebuie să îşi fie oglindă câteodata – dacă simţi că poţi să faci un lucru, nu căuta motive exterioare să te oprească, caută în tine curajul şi puterea să te dăruieşti cu adevărat acelui lucru”, este sfatul Ioanei. Ea spune că îşi doreşte să se întoarcă acasă atunci când va putea schimba ceva folosindu-se de tot ce a învăţat.
Multiculturalitatea, atracţia studiului în străinătate
O altă tânără care a plecat din ţară visând lucruri mai bune şi o experienţă multiculturală este Cătălina Ene Onea, care lucrează la un doctorat la Universitatea Humboldt din Berlin cu titlul „Mitul Medeei în contemporaneitate”.
A plecat din ţară, spune ea , cu motto-ul „Contraria non contradictoria sed complementa sunt”, dedicându-se studiului interculturalităţii, care îmbină pasiunea ei pentru literatură, limbi străine şi călătorii. „Am publicat şi am studiat în trei ţări, descoperind astfel natura interculturalităţii atât la nivel teoretic, cât şi practic. Am înţeles importanţa conceptului de „unitate în diversitate”, temă pe care o accentuez şi în corespondenţa cu reviste culturale din Europa sau în proiectele cu interes social pe care le coordonez şi mentorez. Prin lucrarea de doctorat „Mitul Medeei în contemporaneitate”, realizată la Universitatea Humboldt Berlin în colaborare cu Universitatea Complutense Madrid, cu o bursă oferită de Fundaţia Konrad Adenauer, aduc în atenţia iubitorilor de mituri opere inedite, pe care le interpretez, în premieră, şi din perspectivă interculturală”, spune Cătălina.
Tânăra a studiat Germanistică şi Românistică la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine a Universităţii din Bucureşti şi a avut încă din timpul studiului contacte cu ţări germanice, prin diferite proiecte sau programe culturale la care a participat. „În timpul masteratului „Strategii comunicaţionale interculturale în Europa“, organizat de Centrul de Excelenţă Paul Celan la Institutul de Germanistică al Universităţii Bucureşti în colaborare cu alte Universităţi europene de prestigiu, am aplicat pentru o bursă ERASMUS, pe care am primit-o pentru al doilea an de studiu din cadrul masteratului. Am ajuns astfel la Universitatea Humboldt din Berlin, unde mi-am finalizat studiile masterale şi m-am hotărât să îmi continui pregătirea cu un doctorat în literatură şi interculturalitate, obţinând încă din primele luni de cercetare o bursă din partea Fundaţiei germane Konrad Adenauer. În al doilea an de doctorat am avut şansa de a cerceta pentru un semestru şi la Madrid, cu o bursă în cadrul unui parteneriat între Universităţile Humboldt Berlin şi Complutense Madrid”, a povestit tânăra parcursul său educaţional.
Ea spune că încă de la început s-a integrat bine în viaţa de zi cu zi de la Berlin şi de la Madrid. „A contat foarte mult că deja cunoşteam limba ţării în care mă aflam, ceea ce mi-a uşurat în mare parte misiunea de a pune în practică unele din tehnicile de comunicare interculturală învăţate în timpul studiului, şi m-a ajutat să îmi fac repede prieteni născuţi şi crescuţi acolo. Germania şi Spania au fiecare propriul lor sistem de învăţământ superior, la care personal am putut identifica atât aspecte pozitive, cât şi negative. Cred însă că cel mai important este să fii deschis, flexibil, şi să te bucuri de toate experienţele de care ai parte în timpul studiului în străinătate, pentru că este o etapă unică, pe care fiecare student ar trebui să o trăiască”, spune ea.
Cătălina a fost pasionată de literatura şi limbi străine din copilărie, a publicat încă din anii liceului în ediţii bilingve/ trilingve în traducere proprie, poezii, eseuri sau texte jurnalistice). Decizia de a studia la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine a venit ca ceva firesc, chiar în primii ani de şcoală, spune ea. Mai departe îşi doreşte să continue să studieze în domeniul interculturalităţii, iar tinerilor care vin din urmă, le doreşte să aibă posibilitatea de a studia în străinătate. „Consider că o călătorie de studii în străinătate completează experienţa vieţii de student, şi este extraordinar de importantă şi necesară pentru formarea fiecăruia, nu numai la nivelul studiului, ci şi la nivel personal. Vor avea ocazia să se confrunte cu momente şi situaţii, pe care, poate, nu le-ar fi întâlnit în ţara, şi din care pot avea de învăţat în primul rând ceva despre ei înşişi. Bucuriile sau greutăţile pe care le vor asocia cu această experienţă vor rămâne cu siguranţă în amintire ca ceva deosebit pentru toată viaţa, să fie, aşadar, deschişi la nou şi la provocări, să se lase surprinşi şi să nu fie dezamăgiţi nici dacă stagiul de studiu în străinătate nu iese aşa cum şi l-au imaginat. Uneori lucrurile care ne devin cu adevărat importante în economia generală a vieţii ne iau prin surprindere tocmai pentru că nu ar fi putut fi anticipate”, spune tânăra. Pe viitor, îşi propune să păstreze un contact strâns cu România şi după terminarea studiilor.