Foto: Vlad Mandric, cu steagul României pe umeri, primește medalia olimpică |
Unul dintre cei mai titraţi olimpici români la competiţiile internaţionale de Chimie, Vlad Mandric, absolvent al Colegiului Naţional „Sf. Sava”, a plecat în această toamnă la Cambridge, unde va studia mai departe Chimia. El a povestit într-un interviu pentru „Viitorul României” că atuul şcolii româneşti îl reprezintă profesorii, ei sunt motivul pentru care România reuşeşte să-şi pregătească atât de bine olimpicii reuşind să se plaseze foarte sus în competiţiile şcolare internaţionale, cu toate că suntem o ţară mică. El spune că a ales Cambridge în primul rând pentru prestigiul său academic şi fiindcă există o tradiţie a elevilor români eminenţi care ajung să studieze la Oxbridge (Oxford şi Cambridge).
Trece an după an, generație peste generație și România își transferă pe bandă rulantă valorile, care pleacă la studii la cele mai bune universități din lumea largă. Se vorbește multă română în universitățile seculare ale Marii Britanii. Ar putea trece drept o irosire de energii, o corvoadă asezată peste idealul național “fuga” acestor tinere elite. Dar nu despre fugă este vorba aici, ci despre mediul de formare al celor mai buni profesioniști, căci până la urmă asta sunt olimpicii noștri, viitori profesioniști.
Oriunde vor fi, oricum vor lucra, olimpicii români devin un plus de valoare pentru națiunea care i-a format iar accesul în centrele universitare cu tradiție de secole nu reprezintă decât un cec în alb acordat brandului de țară. Fie că pleacă cu gândul la exil, fie că nu, ei vor rămâne mereu produsul școlii românești și vor reprezenta, de-a lungul existenței lor, un cec în alb pentru noi toți.
Este și cazul lui Vlad Mandric, un om al cuvintelor puține. Nu-l auzi detaliind, nu-l auzi divagând, pentru el totul este clar, exact, succint. Este un om din specia celor care ne lipsesc nouă, are profunzimea asta a lucrurilor exacte, științifice carevasăzică.
Viitorul României.: Cum ai descoperit chimia?
Vlad Mandric: Am descoperit chimia în clasa a VII-a, în timpul şcolii gimnaziale.
V.R.: Ce anume din domeniul chimiei ţi se pare cel mai interesant şi de ce?
V.M.: Cel mai interesant aspect al chimiei cred că este proba practic. Ideea de a înţelege lucrurile din jur şi de a găsi explicaţii pentru transformările care se petrec este fascinantă.
V.R.: Ai avut un profesor care a acţionat ca mentor? Ce te-a învăţat?
V.M.: Am avut norocul de a întalni nişte profesori excepţionali. În primul rând, în timpul şcolii generale, am avut-o drept profesoară pe doamna Mira Prunes, o profesoară excepţională care mi-a deschis apetitul pentru chimie şi care m-a învăţat poate una dintre cele mai importante lecţii: să fac ceea ce îmi place. De asemenea, am avut-o profesoară în timpul liceului pe doamna Daniela Bogdan. Dumneaei este adepta unui stil riguros, bazat pe seriozitate şi perseverenţă, elemente necesare atât pentru olimpiade, cât şi pentru o viitoare carieră ştiinţifica, pe care am încercat să le împrumut.
Vlad Mandric (stânga)
V.R.: Când ai început să participi la olimpiade?
V.M.: Am început să particip la olimpiade încă din clasele primare. Matematica a fost prima mea pasiune, dar odată cu clasa a VII-a, chimia i-a luat locul.
V.R.: Ce medalii ai obţinut până acum?
V.M.: La competiţiile internaţionale am obţinut două medalii de bronz (Olimpiada internaţională de Chimie D.I.Mendeleev în 2013 şi Olimpiada internaţională de chimie 2015), două medalii de argint (Olimpiada Internaţională de Chimie D.I.Mendeleev 2014 şi Olimpiada Internaţională de Chimie 2014) şi o medalie de aur (Olimpiada Internaţională pluridisciplinara Tuymaada, Yakutia, Republica Sakha).
V.R.: Cum ai descrie experienţa unei olimpiade internaţionale? Ce înveţi acolo?
V.M.: Olimpiadele internaţionale reprezintă, pe lângă dimensiunea culturală şi educativă, un eveniment social. Toţi concurenţii sunt cazaţi în acelaşi loc şi inevitabil apare interacţiunea între diferitele culturi şi concepţii. Este o oportunitate de a ne face prieteni şi de a vizita locuri noi.
V.R.: Cum ai descrie şcoala care te-a format? Care este secretul învăţământului de elită din România?
V.M.: Consider că rezultatele frumoase la olimpiade apar atunci când există întâlnirea fericită dintre elev şi profesor. Şcoala românească reprezintă, prin profesorii foarte buni pe care îi are, o şcoală de elită. Dovada este reprezentată de rezultatele foarte bune ale elevilor români la olimpiadele internaţionale.
V.R.: Cum ai luat decizia de a studia în străinătate?
V.M.: Dorinţa mea de a studia în străinătate este legată de oportunităţile pe care le ai după terminarea facultăţii, elemente care în România, în plan ştiinţific, lipsesc.
V.R.: De ce Cambridge?
V.M.: Cambridge este o unversitate de elită la nivel mondial. Colectivul de profesori, oportunităţile, istoria şi tradiţia în domeniul ştiinţelor m-au convins că este locul potrivit pentru mine.
V.R.: Cum a fost interviul la Cambridge? Ce întrebări-capcană ţi-au pus?
V.M.: Interviul a fost unul foarte interesant, prima experienţă de acest gen. A constat în două părţi: una scrisă cu subiecte de matematică şi chimie cu întrebări de un nivel mediu de dificultate şi una orală – interviul propriu-zis. La interviu am avut doi profesori, unul de matematică şi unul de chimie. Discuţiile s-au axat pe întrebarile de la partea teoretica şi pe alte elemente derivate din acestea. Scopul este de a te adapta stilului celor care te intervievează şi de a fi cât mai destins.
Vlad Mandric (centru)
V.R.: Ce impresie ţi-a lăsat universitatea în urma interviului?
V.M.: Am fost încântat de zilele petrecute acolo în Anglia la interviu. Atât interviul, profesorii, cât şi baza materială a colegiului m-au surprins în mod plăcut. Este într-adevăr un loc în care orice elev visează să ajungă.
V.R.: Cum ai reacţionat când ai primit scrisoarea de la Cambridge?
V.M.: Am fost foarte fericit. Am avut emoţii foarte mari şi atunci când am vazut că am fost acceptat, a fost o eliberare totală.
V.R.: Ce vrei să faci mai departe, după facultate?
V.M.: Eu aş vrea să lucrez în cercetare, dar mai am timp de gândire. Deocamdată mă voi concentra asupra facultăţii.
V.R.: Ce sfat ai pentru tinerii care contemplează să plece la studii în străinătate?
V.M.: Singurul sfat pe care aş putea să i-l dau cuiva este acelaşi pe care l-am primit şi eu: să faci ceea ce-ţi place şi să-ţi urmezi visul fie că este în străinătate sau în ţară.