Victorița Axinescu, wedding planner: „Românii au o adevărată obsesie pentru nunți, dar nu în sensul cultural, mioritic, ci cât se poate de cotidian!”

- - 6 vizualizari

Victorița Axinescu a absolvit Facultatea de Psihologie din cadrul Universității București în anul 2008, dar nu a fost deloc tentată de ideea să-și continue studiile pentru a deveni terapeut. Așa că imediat după terminarea facultății, a început să lucreze în domeniul nunților, cu gândul să-l revoluționeze.

„Munca de birou în zona psihologiei organizaționale mi se părea neatractivă. Am simțit încă de atunci că locul meu e într-un business pe cont propriu și am decis să înființez o firmă în domeniul evenimentelor”, povestește ea.

În 2008, când la noi nu se mișcau prea multe lucruri în acest domeniu, a văzut cât este de dezvoltată industria în alte țări și s-a gândit că poate încerca chestii noi și în România. A intrat în zona organizării de evenimente fără niciun fel de experiență, dar cu dorința clară de a schimba complet modul în care oamenii își celebrează cele mai importante momente din viață.

Cât de dezvoltată era piața de nunți în 2008, comparativ cu ce se întâmplă astăzi?

Piața avea un miez de activitate, concentrat însă pe modele de business care astăzi nu se mai regăsesc în mixul de servicii adresat mirilor. Existau agențiile de nunți, care doreau să se ocupe de tot ce înseamnă servicii pentru nuntă, în numele și cu bugetul clientului. Deși lucrurile erau simple pentru miri, nunțile se învârteau într-un cerc foarte strâmt de opțiuni și erau lipsite de orice fel de touch personal, pentru că alegerile erau limitate. Am văzut asta ca pe o greșeală și, cumva, mi-am dat seama că viitorul industriei de nunți stă în posibilitatea mirilor de a selecta lucruri care le plac cu adevărat și au sens pentru evenimentul lor.

Toate agențiile se lăudau că oferă servicii „ireproșabile” pentru „cea mai frumoasă zi” sau pentru nunta de vis, dar kitsch-ul era la el acasă: cele mai ieftine și lucioase textile, totul foarte strident și mult plastic. Flori din plastic, confetti și diamante din plastic, figurine cu mirii, din plastic. Existau și excepții, dar puține și timide.

Astăzi, lucrurile stau foarte diferit. Avem una dintre cele mai înfloritoare industrii din zona Europei de Est și cred că nunțile din România pot fi la fel de frumoase ca cele din oricare altă parte a lumii. Dispariția modelului de business tip agenție a coincis cu apariția competiției serioase, în toate palierele industriei, de la zona de restaurante și săli de evenimente la cea creativă și cea de documentare.

Care este bugetul mediu pentru o nuntă în România? Investesc românii mai mult în nunți decât alți europeni?

Am mai spus, în cercuri restrânse, ce-i drept, că românii au o adevărată obsesie pentru nunți. Dar nu neapărat în sensul cultural, mioritic, ci cât se poate de cotidian. Nunta este una dintre puținele bucurii pe care orice om se simte îndreptățit să o experimenteze, un lux care ne poate atinge pe toți, într-o zi.

Din experiență aș spune că românii investesc mai mult decât alți europeni în nunți, raportat la venituri. Bugetul mediu variază de la rural la urban și chiar de la un oraș la altul. Clujul, de exemplu, cred că este în fruntea listei la cheltuielile de nuntă. Pentru București, cred că o medie ar fi între 150 și două sute de euro de invitat. Jumătate spre două treimi din buget se duce spre serviciile de restaurant, iar restul, în cea mai mare parte, pe servicii care fac experiența invitatului cât mai plăcută.

Fotografie de Marius Frim Photography

Care sunt lucrurile nelipsite de la o nuntă din România? Ce țin mirii să aibă neapărat?

Din fericire, mirii nu mai țin neapărat să aibă anumite tipuri de servicii. Da, există trenduri care influențează puternic unele decizii, pentru perioade mai lungi sau mai scurte de timp, dar nici candy-bar-ul, nici cabina foto, nici măcar florile pompoase sau fotograful nu mai sunt elemente esențiale pentru o nuntă.

În schimb, vor musai să aibă un local de nuntă cât mai pe gustul lor. De aceea, încep pregătirile cu mult timp înainte, uneori chiar și cu trei ani. Își doresc în mod special ca nunta lor să fie o petrecere, în adevăratul sens al cuvântului, iar meniul reușit, pachetul de băuturi nelimitate și muzica bună par să fie mereu ingredientele succesului. Restul lucrurilor sunt opționale și depind de buget, dar și de stilul petrecerii și de preferința cuplului.

Dar la ce lucruri tradiționale se renunță în ultima vreme?
Nu mai există nimic sacru, haha! Se poate renunța la orice. Meniul cu patru feluri a început să fie înlocuit de bufet sau chiar de food truck-uri cu burgeri sau pizza. Rochiile de mireasă nu mai sunt neapărat albe, iar asta nu e ceva nou deloc. Tradițiile, în sensul cultural românesc, se mai practică foarte rar și, din fericire, cu mult mai multă autenticitate decât acum zece ani. Se renunță, în sfârșit, la furatul miresei, lucru despre care am tot spus că mi se pare stupid și chiar periculos.

Care sunt motivele pentru care cuplurile din România lucrează cu un wedding planner?

Majoritatea cuplurilor care apelează la un wedding planner își dau seama că nunta presupune eforturi mari. Petrecerea aceea de neuitat nu se întâmplă de la sine, mirii au nevoie de timp, de oameni care să lucreze pentru ei, dar și de împăcare cu alegerile făcute. Nunțile, pe cât sunt de discutate și de în atenția noastră, pe atât sunt de „înșelătoare”, pentru că sunt supuse criticii fiecărui invitat în parte. Și, într-un final, dacă nu ești implicat în fenomen, nu ai cum să pui punctul pe i și să spui de ce o nuntă a fost reușită sau alta a fost ca nunțile românești de care ne e lehamite.

 

Fotografie de Dana Tudoran Photography

Sunt multe piese care trebuie să se potrivească, doar că ele nu se potrivesc tot timpul organic. Pentru asta există wedding planner-ul. Să potrivească oameni între ei, să formeze echipe acolo unde ar exista competiție, să îți confirme alegerile bune, să te ferească de cele rele. Toate astea, într-un timp rezonabil.

Cum se diferențează un planner bun de unul mediocru sau slab?
Una dintre diferențele mari este chiar experiența. La început, cred că toți wedding planner-ii sunt mediocri, în cel mai bun caz. Fără excepție, asta este și povestea mea. E o meserie sau o afacere, depinde ce abordare preferă fiecare, pe care o clădești în timp, învățând din greșeli, ale tale sau ale altora. Ai nevoie de nunți pentru a deveni un wedding planner bun. Iar o altă diferență este răbdarea. Un wedding planner bun trebuie să aibă o răbdare infinită și ceea ce americanii numesc grit sau, am putea să-i spunem, perseverență.

De-a lungul anilor, ai organizat și nunți în afara țării?
De două ori. Una dintre nunți a avut loc pe unul dintre cele mai luxoase hoteluri tip yacht, în Gibraltar. A fost o provocare de care m-am temut, dar care nu se poate compara cu multe alte nunți pe care le-am organizat. Timpul de organizare a fost scurt, iar lucrul care m-a ajutat enorm a fost că mirii știau deja locul, dintr-o vacanță anterioară. A fost o nuntă la care am fost nevoită să port toate pălăriile posibile, deodată.

A fost și prima nuntă la care am lucrat cu o echipă internațională, din România, Spania și Marea Britanie. Oamenii cu care am lucrat au fost incredibil de operativi, înțelegători, fără să încerce prea mult să pară că au soluții pentru orice problemă. Service-ul de care am avut parte a fost exemplar și aproape ritualic, făcut simultan pentru toți invitații de la o masă. Ospătarii au adus felurile de mâncare și le-au așezat pe masă în sincron perfect. Pentru ca acest lucru să iasă cum trebuie, echipa a exersat timp de circa jumătate de oră servirea, înainte de începerea evenimentului.

Fotografie de Be Light Photography

A fost impresionant să văd cât de ridicat poate fi nivelul serviciilor, dar am realizat și cât de mult mai avem de lucru „acasă”, până să ajungem la acest nivel. Ăsta e un lucru exasperant în România, ești prea des înconjurat de o bunăvoință exagerată, care se traduce în așteptări ridicate și dezamăgiri imense, de multe ori.

Cea de-a doua experiență de acest fel a fost pentru o nuntă în Grecia, la care am oferit servicii de consultanță până la eveniment. Aici, cel mai dificil pentru miri a fost chiar alegerea locului. Și pentru că Grecia este kilometrul zero al nunților la destinație din Europa, dar și pentru că vizionările au avut loc în afara sezonului turistic, deci nu toate lucrurile erau puse la punct.

O bună parte dintre clienții tăi sunt români stabiliți în străinătate. E mai accesibil serviciul pentru românii care lucrează afară?

Într-adevăr, majoritatea clienților mei nu stau în România. Sunt cupluri tinere care locuiesc  în Europa, cel mai des, dar am avut și clienți care au venit de peste ocean să facă nunta „acasă”. Nu neapărat pentru că ar înțelege mai bine serviciul, dar cred că pentru ei valoarea lui este mai mare.

Mirii aceștia nu au cum să vină o dată pe lună în țară pentru a-și planifica nunta. Unii dintre clienții mei nu ajung deloc în România înainte de eveniment, nici măcar pentru alegerea locului sau pentru degustarea meniului. Eu îi ajut să nu simtă distanța ca pe o sarcină în plus și preiau mai multe dintre responsabilitățile lor. Fac documentări amănunțite și facilitez alegerile în așa fel încât să poată să se organizeze ca și cum am locui cu toții în același oraș, dar pe străzi diferite.

Care este tendința în domeniul nunților în 2019?

Sunt mai multe tendințe concurente anul acesta. Unele dintre ele continuă un trend început în ultimii  ani, cum este cel al nunților „în aer liber”, atât cât ne permite vremea. Adică în locurile gândite special pentru a ne simți mai aproape de natură, fie că au o grădină frumoasă sau că vorbim de un chalet în mijlocul unei păduri.

Un trend foarte specific, care a luat avânt anul acesta, este folosirea baloanelor în decor, deși recunosc că nu mă cuprinde o mare emoție când văd arcadele imense, chiar dacă ele arată mult mai bine decât acum zece-doisprezece ani.

Fotografie de Dana Tudoran Photography

O tendință mai generală este de a gândi nunta ca pe un eveniment care se reflectă în social media. Instagramabilizarea nunții este un fapt care influențează felul în care mirii gândesc interacțiunea invitatului cu nunta. Practic, cuplurile își doresc ca nunțile lor să fie reflectate bine, pe Instagram sau pe Facebook. Atenția la detalii poate să joace, în acest context, un rol mult mai important. Apar chiar și colțuri special construite pentru pozele făcute cu telefonul de către invitați.

În ultimii ani, experiența invitatului a început să influențeze din ce în ce mai mult felul în care organizăm nunțile. Iar asta a deschis calea către o multitudine de servicii și de noi idei. Totuși, trendurile sunt trecătoare sau, în cel mai bun caz, ciclice. Au o durată de viață limitată, iar asta este ceva de care orice cuplu trebuie să țină cont când alege, de exemplu, un decor în tendințe. L-au ales pentru că le place cu adevărat sau pentru că e lucrul pe care l-au văzut cel mai des în reviste și pe Pinterest în ultima lună? Și le-ar mai plăcea, revăzând fotografiile de la nuntă, și peste cinci sau zece ani?

Cum vezi piața de nunți din România în următorii ani?

Cred că încă mai este loc de creștere și de extindere a pieței, cu servicii de mai bună calitate, dar și prin diversificarea ofertei, pe tipurile de servicii oferite. E o industrie în care cei care oferă servicii creative (pictură, ilustrație, design, manufactură, dar și interpreți sau performeri de diverse tipuri) se pot exprima foarte bine. Unii dintre ei se adresează în mod explicit mirilor, alții sunt căutați tocmai pentru a oferi acea experiență deosebită invitatului, dar în ambele cazuri asta duce la o bogăție de opțiuni în organizarea nunții.

De asemenea, văd o specializare mai accentuată în zona furnizorilor, poate chiar dispariția oamenilor și a companiilor „buni la toate”. Nu neapărat pentru că acești oameni-orchestră nu ar insista să-și prezinte serviciile aparent fără nicio legătură între ele, ci pentru că mirii sunt din ce în ce mai selectivi. În marketing, este deja o lecție că milenialii cumpără de la oameni, nu de la branduri și că au nevoie de povestea omului din spatele brandului pentru a face orice achiziție semnificativă. Asta cred că ne va duce, vrând-nevrând, la creșterea calității serviciilor.

comments icon 0 comments
6 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Viitorul Romaniei