Actrița Carla-Maria Teaha: „Undercloud 2020 își propune să vorbească despre solidaritate, responsabilitate și adaptare, într-un context social și cultural dificil”

- - 4- 36 vizualizari

Am stat de vorbă cu actrița Carla-Maria Teaha (director executiv Undercloud) despre a treisprezecea ediție a Festivalului de teatru independent Undercloud, care se va desfășura la București, între 11 și 18 august. Undercloud 2020 stă sub semnul solidarității și este un eveniment de neratat pentru toți iubitorii de teatru!

Ce aduce nou a treisprezecea ediție a Festivalului de teatru independent Undercloud, care se va desfășura la Muzeul Țăranului Român (MȚR)?

Fiecare ediție Undercloud își propune să aducă în fața publicului cele mai bune spectacole independente de teatru sau de dans contemporan, jucate în România. Cred că acesta este principalul element de noutate al fiecărei ediții. Ediția de anul acesta nu face excepție și propune un program complex, adresat atât adulților, cât și copiilor. Timp de 8 zile, spectatorii vor avea șansa de a vedea o selecție a celor mai îndrăgite spectacole Undercloud, o secțiune #BestOf cu spectacole premiate de-a lungul anilor în festival.

Premiera absolută a ediției sunt secțiunile #Online, cu spectacole create de artiști independenți în perioada pandemiei, și #MiniCloud, dedicată copiilor, cu ateliere de teatru și spectacole, programate în fiecare dimineață. Atelierele de teatru pentru copii, necesare dezvoltării cognitive, sociale și emoționale, se adresează copiilor între 7 și 14 ani și vor fi coordonate de actrița Alma Costin.

Un alt element nou este faptul că anul acesta Muzeul Antipa se alătură festivalului Undercloud, a doua scenă a festivalului urmând să fie montată chiar în grădina Muzeului. Aici, între 11 și 18 august, în fiecare dimineață, scena va fi rezervată celor mici (3-14 ani, însă sunt invitați și bunicii, părinții sau frații și surorile mai mari) pentru spectacolele „Cetatea Poveștilor”, create de actorul Marian Râlea pentru a XIII-a ediție festivalului.

Serile în grădina Muzeului Antipa vor fi dedicate #Performance-urilor lectură, o secțiune foarte iubită în festivalul nostru: „Mai drăguț decât Dostoievski” (o lectură după Nora Iuga și Angela Baciu, în dramatizarea lui Chris Simion-Mercurian, cu Maia Morgenstern și Carla-Maria Teaha), „Noaptea de foc” (lectură-performance cu Marius Manole, după romanul lui Eric-Emmanuel Schmitt), „Cum am dresat un melc pe sânii tăi” (piesă scrisă de dramaturgul Matei Vișniec, regia Mariana Cămărășan) și „Nebunul” (după romanul lui Savatie Baștovoi, punctul de pornire al spectacolului performance cu Antoaneta Cojocaru, dramatizarea și regia Chris Simion-Mercurian).

Adaptarea organizării și desfășurării festivalului la măsurile de siguranță impuse de pandemia de COVID-19 este o provocare care presupune un efort suplimentar major fiind, evident, elementul de noutate cel mai puțin fericit.

Pandemia de COVID-19 a afectat puternic activitatea din sectorul cultural independent. Cum vine Undercloud 2020 în întâmpinarea artiștilor din teatrul independent? Ediția din acest an a festivalului stă sub semnul Solidarității. Ce mesaj vă doriți să transmiteți astfel?

Ediția din 2020 își propune să vorbească despre solidaritate, responsabilitate și adaptare, într-un context social și cultural dificil, în care artiștii independenți au avut de suferit. Colegii din teatrul independent au fost, probabil, cei mai afectați de măsurile de siguranță dictate de pandemie. Dincolo de pasiunea lor pentru teatru, vorbim de actori, de regizori, de scenografi precum și de alți profesioniști din spatele scenei” care realizau cea mai mare parte a veniturilor din această activitate. Breasla teatrului independent are nevoie de solidaritatea Cetății, de susținerea ei chiar. Ediția de anul acesta a festivalului își dorește să tragă un semnal de alarmă în acest semn. Este, dacă vrei, un îndemn la Solidaritate cu Sectorul Independent. Sperăm ca acest mesaj să fie recepționat de autorități, dar și de public, care să fie încurajat astfel să se implice în susținerea Teatrului Independent, să se alăture diverselor inițiative private apărute cu acest obiectiv. Dincolo de asta, atât noi, artiștii, cât și spectatorii avem nevoie de teatru pur și simplu, iar Undercloud 2020 va răspunde cu vârf și îndesat acestei nevoi în cele 8 zile de la București.

Ediția 2020 va fi organizată atât Out-Door (Off-Line), cât și On-Line. Ce ne poți spune despre programul din acest an și ce ar trebui să aibă în vedere, din punctul de vedere al măsurilor de siguranță, cei care nu vor să rateze spectacolele din festival?

Începem prin a-i ruga pe spectatori să respecte toate indicațiile legate de siguranță, comunicate atât public, cât și de membrii echipei aflați la locul desfășurării Undercloud. După cum spuneam și mai sus, pregătim 8 dimineți și 8 seri de vară memorabile, respectând cu strictețe normele de siguranță sanitară și restricțiile de distanțare socială impuse în această perioadă. Măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus vor fi obligatorii atât pentru echipă, cât și pentru invitați, și vor fi afișate vizibil în toate locațiile #UNDERCLOUD13. Cei care refuză să respecte toate aceste reguli speciale impuse de pandemie, nu vor fi lăsați să participe la festival.

Despre reconfigurare și mutarea unui segment al festivalului în mediul virtual pot spune că va aduce după sine beneficii noi, va crea o mai mare vizibilitate tuturor partenerilor implicați, iar spectacolele vor ajunge la un public mult mai numeros, inclusiv în casele unor oameni care în mod tradițional nu ar fi putut să fie prezenți fizic (spectatori din alte orașe, din alte țări). Vestea bună este că toți spectatorii festivalului Undercloud pot beneficia și anul acesta de tradiționala ofertă „1+1”: oricine achiziționează un bilet cu un card Raiffeisen Bank primește un bilet gratuit pentru orice spectacol #UNDERCLOUD13! Această ofertă este disponibilă exclusiv în Librăria Humanitas Magheru, Librăria Humanitas de la Cişmigiu și Muzeul „Grigore Antipa”.

Cum vezi mișcarea independentă de teatru în România anului 2020? Ce s-a schimbat, ce ar trebui să înțelegem în urma acestei situații excepționale?

Cred că este prea devreme să tragem concluzii, nu știm cum va evolua pandemia, nu știm cum vor gestiona autoritățile lunile următoare și ce măsuri vor mai fi luate. Mișcarea de teatru independent din România este, poate, în cel mai nefericit moment al ei dintotdeauna. Tot ce putem face este să încercăm să ne adaptăm la situația prezentă pentru ca spectacolul să meargă mai departe. Sunt absolut admirabile eforturile pe care le fac teatrele independente și întreg sectorul independent în aceste zile pentru a se adapta la noua realitate.

Cum a fost pentru tine această perioadă, cum ai profitat de timp, dar și ce a fost cel mai dificil?

Plină de incertitudini, m-am concentrat asupra lucrurilor care depindeau de mine. M-am concentrat pe organizarea festivalului, chiar dacă nu am știut până de curând dacă acesta se va putea întâmpla sau nu. Ne-am dorit foarte mult să nu ne abatem anul acesta de la misiunea festivalului – aceea de a susține și de a promova mișcarea independentă – și uite că da, avem și Undercloud 2020, ediția a XIII-a, în plină pandemie. Mi-am văzut de emisiunea #ROZ de la Radio Guerrilla, ultimele emisiuni înregistrându-le, am suprapus normalitatea mea la situația dată ținând cont de constrângeri, sperând că îmi voi putea face din nou planuri. Cel mai dificil moment cred că a fost exersarea despărțirii de cei dragi, asta am simțit de Paște când, din cauza restricțiilor, nu am putut să mă reunesc cu întreaga familie.

În ce spectacole te putem vedea acum? La ce lucrezi în această vară, ai spectacole noi, în pregătire?

Se întâmplă să joc în două performance-lectură noi la Undercloud, unul este Mai drăguț decât Dostoievsky”, un text savuros, cu umor și o puternică tentă dadaistă, scris de Nora Iuga și Angela Baciu. Voi fi pe scenă alături de admirabila Maia Morgenstern, în aer liber, în prezența autoarelor. Cred că va fi o seară unică, cu multă emoție și pentru că în public se vor afla autoarele textului.

Cel de-al doilea spectacol la care vă invit este Cum am dresat un melc pe sânii tăi”, după un text scris de Matei Vișniec, regizat de Mariana Cămărașan. Textul urmărește destinul celor două personaje – EL și EA. Eternul EL și eterna EA. O poveste de dragoste aparte, nemaiîntâlnită și totuși foarte cunoscută nouă. O întâlnire de la care veți pleca îndrăgostiți.

În paralel, lucrez acum la pregătirea unui spectacol inspirat și scris în perioada stării de urgență și la un film documentar pentru care am început filmările anul trecut. Celelalte spectacole în care jucam, da, nu se joacă din cauza pandemiei.

Cum gestionezi toată această incertitudine – nu știm când se vor putea redeschide teatrele (cu excepția spațiilor în aer liber), nu știm când vom avea de-a face cu o revenire la normal. Cum resimte un actor ceea ce se întâmplă, din acest punct de vedere?

Este destul de greu să gestionezi o incertitudine, dar, așa cum am mai spus, în aceasta perioadă fac tot ce ține de mine, port mască, lucrez la proiecte noi în așteptarea premierelor, râd, iubesc și stau la soare. Sunt un om care se adaptează ușor, încerc în fiecare zi să găsesc certitudine în plină incertitudine.

Cum ai descrie felul în care statul român susține sectorul cultural, în contextul actual?

Sprijinul oferit de sponsorii și partenerii festivalului, cărora le mulțumim încă o dată, este completat de o finanțare primită de la Ministerul Culturii, căruia îi mulțumim, de asemenea. Aceste resurse fac posibilă desfășurarea festivalului în vremuri în care bugetele de marketing au fost reduse consistent de pandemie. Această susținere ne bucură enorm și ne confirmă încă o dată faptul că efortul constant depus în cei 13 ani de Undercloud ne este răsplătit prin votul de încredere primit și anul acesta.

Revenind la Undercloud 2020, ce a fost diferit în organizare în acest an? Cum ați pregătit, practic, această ediție a festivalului și de ce să nu o ratăm?

Ne străduim să oferim un festival la care poți participa în condiții de maximă siguranță și rugăm publicul să respecte toate regulile speciale publicate pe site-ul Undercloud.ro și afișate în locații.

Pentru ca fiecare spectator să se poată bucura și anul acesta de atmosfera unică pentru care revii în fiecare an la Underclud, am luat toate măsurile necesare, de la accesul în spații, la timpul desfășurării evenimentelor. Sigur că nu va fi comod pentru nimeni, e o situație fără precedent pentru fiecare dintre noi, dar ce nu facem noi pentru spectatorii noștri și pentru 8 zile de teatru independent și dans contemporan de cea mai bună calitate? Apropo, când ai putut merge ultima oară la un spectacol? Cred că doar răspunsul la întrebarea aceasta, dincolo de selecția de spectacole, face din Undercloud 2020 un festival de neratat. Independent.

Sunt absolut admirabile eforturile pe care le fac teatrele independente și întreg sectorul independent în aceste zile pentru a se adapta la noua realitate.”
Carla-Maria Teaha (actriță, director executiv Undercloud)

Fotografii: Cătălina Flămînzeanu (portretul actriței), Undercloud.

4 recommended
comments icon 0 comments
36 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Alina Vîlcan


Bookmark?Remove?

Radu Ciorniciuc, regizorul documentarului „Acasă”: „Au fost ani în care atât noi, cât și familia Enache am trecut prin transformări radicale”

-

Timp de patru ani, jurnalistul Radu Ciorniciuc a documentat primul său film, „Acasă” („My Home”), care spune povestea familiei Enache, nevoită să-și părăsească, după 20 de ani, locuința din Delta Văcărești, în momentul în care spațiul a devenit arie naturală p... Mai mult »