Chris Simion-Mercurian: „E bine că sunt din ce în ce mai multe spectacole bune și rău că sunt din ce în ce mai puțini bani de la stat pentru cultură”

- - 4 vizualizari

Între 23 și 30 august, Muzeul Țăranului Român găzduiește a XII-a ediție a Festivalului de Teatru Independent Undercloud. În rândurile care urmează, regizoarea Chris Simion-Mercurian, directoarea Undercloud (primul festival de teatru independent de la noi), vorbește despre cum se construiește un astfel de eveniment, despre noutățile ediției de față (ediție realizată fără susținerea financiară a instituțiilor statului), dar și despre cum începea, în 2008, pe terasa La Motoare, de pe acoperișul Teatrului Național, un festival care avea să-și câștige rapid popularitatea.

#UC12 Iată-ne în fața celei de-a XII-a ediții a Festivalului de Teatru Independent Undercloud. Cu ce atracții vine festivalul de această dată? Știm că aveți și noutăți – dans, arte performative, spectacole lectură…

Am revenit la Undercloud național. Anul acesta nu va fi internațional pentru ca nu am avut susținerea instituțiilor de stat (Primăria Capitalei, Ministerul Culturii) și neavând fonduri nu am avut cu ce să aducem spectacole din afară, ca în ceilalți ani. E o ediție de „sacrificiu” aș spune, în care ne-am strâns câțiva nebuni, o echipă mică și determinată, și ne-am propus să nu întrerupem consecvența cu care Undercloud a reușit să se poziționeze. E o platformă extrem de importantă pentru teatrul independent, multe spectacole pe care nu ai unde să le vezi în cursul anului se pot vedea în festivalul nostru sau spectacole care se joacă în spații alternative unde nu ajungi de obicei le poți prinde în Undercloud.

ÎN CULISELE UNDERCLOUD. Care au fost provocările pentru tine, de această dată, ca director al festivalului? Altfel spus, care sunt provocările atunci când organizezi un festival de teatru independent în România mileniului III, festival care deja și-a câștigat un nume?

Să continuăm să promovăm calitatea, nu celebritatea, să pariem pe actori tineri, talentați, la început de drum și să semnalizăm că ei există și e bine ca publicul să știe că există, să susținem spectacolele contemporane, inovatoare, fresh, să nu ne lăsăm atins spiritul.

ÎNTÂLNIRE LA MȚR. De această dată, festivalul își așteaptă publicul la Muzeul Țăranului. De ce acolo și ce îți place în mod deosebit la această nouă adresă?

De la iarba pe care poți sta, la terasa Undercloud din copaci, la sălile de spectacol, la curte…

CUM A ÎNCEPUT UNDERCLOUD. Te-aș ruga să ne spui o poveste: cum a început Undercloud, în urmă cu 12 ani? Cum vedeai teatrul independent de la noi atunci, cum era să demarezi un festival de acest tip?

A început pe terasa La Motoare în 2008, într-o perioadă în care dacă făceai teatru independent erai considerat un impostor. Acum cam toată lumea face teatru independent, pentru că între timp teatrul independent a devenit o mișcare, nu mai e un accident, o întâmplare, este o necesitate.

SCHIMBARE. Ce consideri că s-a schimbat în acești 12 ani în teatrul nostru independent, dar și în viața culturală a orașului? Ce e mai bine, ce e mai rău?

A crescut de la an la an. Există o concurență dincolo de cea oficială, o competiție a teatrelor selectate. Este tare să joci în Undercloud, e cool, e wow. E bine că sunt din ce în ce mai multe spectacole bune și rău că sunt din ce în ce mai puțini bani de la stat pentru cultură. Și neavând bani nu poți crește.

ATMOSFERĂ. An de an, vizitatorul remarcă la acest festival o atmosferă aparte. Care-i secretul unei astfel de atmosfere, din ce consideri că se creează?

Oamenii care îl fac (de la organizatori la cei care joacă, la parteneri, la sponsori, la public), toți facem această atmosfera să fie cum e. Undercloud e o stare.

UN SFAT. Ce i-ai spune unui tânăr care și-ar dori să pună bazele unui festival de teatru independent în România, în cazul în care printre cititorii acestor rânduri se vor regăsi și iubitori de teatru care să-și dorească să aducă astfel de evenimente în diferite orașe de la noi?

Dacă e vis, să-l ducă la bun sfârșit. Dacă e cu credință, va ieși.

CUM SE CONSTRUIEȘTE UN TEATRU. Ce se mai întâmplă cu teatrul independent pe care îl construiești?

Suntem în campania de strângere de fonduri, donații, sponsorizări. Dacă știți pe cineva care vrea să investească în cultură, noi îi primim cu drag. Să scrie această pagină de istorie cu noi. www.grivita53 pentru detalii.

DE VĂZUT. Dincolo de festival, cu ce noutăți vine în această toamnă regizoarea Chris Simion-Mercurian? Unde să venim pentru a-ți vedea spectacolele?

Cu ce vă servesc?, la Teatrul Național pe 13 septembrie, sau Crăciunul președintelui, la Râmnicu Vâlcea (o co-producție între Teatrul Anton Pann și Grivița 53), ambele texte se pot vedea și în Undercloud. În rest, vom demara o stagiune Grivița 53, o simulare de repertoriu, într-un spațiu neconvențional în apropiere de Grivița 53, tot în cartierul creativ. La momentul respectiv, voi da informații.

POVESTEA UNEI ÎNVINGĂTOARE. Nu ai făcut un secret din lupta cu cancerul, iar prin această atitudine cu siguranță ai inspirat nenumărate femei. În timpul tratamentului ai continuat să lucrezi, ai regizat spectacole, ai scris… Ce te-a ajutat?

Credința.

VIITOR ÎN ROMÂNIA. Cum îți imaginezi viitorul României, ce ți-ar plăcea să se schimbe în viitorul apropiat? Care consideri că ar trebui să fie prioritățile în țara noastră?

Educația și cultura. Dacă am porni cu astea din fașă, omul ar arăta altfel, societatea ar arăta altfel. Într-un fel i se așază unui copil valorile dacă-l duci de mic la un muzeu, la un teatru, la un concert de muzică clasică, la balet, dacă îl duci într-un club de lectură, îl pui să ia contact direct cu un univers cultural, altfel crește fără toate astea. Unii recuperează, dar puțini. Și se vede ulterior în tot comportamentul.

„Undercloud a început pe terasa La Motoare în 2008, într-o perioadă în care dacă făceai teatru independent erai considerat un impostor. Acum cam toată lumea face teatru independent, pentru că între timp teatrul independent a devenit o mișcare, nu mai e un accident, o întâmplare, este o necesitate.”
Chris Simion-Mercurian, regizoare și directoarea Festivalului de Teatru Independent Undercloud

comments icon 0 comments
4 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Alina Vîlcan


Bookmark?Remove?

De vorbă cu Dan Ivan, autorul volumului „Mila 23”, scriitor stabilit în Austria: „După ’89, am crezut că o să răsturnăm munții, că totul va fi minunat”

-

Dan Ivan s-a născut în 1958, la București, unde a studiat la Liceul „Sfântul Sava” și la Facultatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”. Ca tânăr medic, ajungea la Tulcea și mai apoi în satele Deltei, la Mila 23 și la Crișan. În acest an, a publicat volumul... Mai mult »