Platforma de crowdfunding Consolid8, destinată antreprenorilor sociali și din industriile creative, a fost lansată astăzi. Despre ce își propune Consolid8, am stat de vorbă cu Dragoș Jaliu, unul dintre inițiatorii proiectului și fondatorul portalului Fonduri-structurale.ro, conferențiar al Facultății de Administrație Publică din cadrul SNSPA, cu o experiență de 14 ani în consultanță de business, management de proiect și finanțări nerambursabile.
De la Dragoș Jaliu, aflăm în rândurile care urmează cum a apărut Consolid8 și ce avantaje le oferă antreprenorilor, cât și cum a afectat pandemia de COVID-19 antreprenoriatul social și industriile creative, cum s-a dezvoltat zona de crowdfunding în România ultimilor ani sau cum stăm în privința atragerii de fonduri europene pentru afacerile românești.
Cum a apărut Consolid8, platforma de crowdfunding pentru antreprenorii sociali și cei din industriile creative, și ce își propune?
Experiența mea și a echipei Fonduri-structurale.ro de peste 10 ani de lucru cu antreprenori din domenii diverse și stadii de maturitate diferite ne-a arătat că există situații în care finanțările nerambursabile sau investitorii instituționali nu reprezintă soluții viabile. Fie că vorbim de domenii care nu sunt atât de performante financiar cât să atragă finanțări tipice, fie că sunt afaceri la început de drum care încă nu au un istoric suficient de convingător, ne-a devenit foarte clar faptul că există un „funding gap” și că antreprenorii au nevoie de o soluție rapidă și accesibilă.
Ne-am orientat către această soluție – platforma de crowdfunding – în special către antreprenorii sociali și cei din industriile creative, pentru că acestea sunt de regulă businessuri mici, locale, poate chiar la început de drum, care nu au acces la finanțare și, drept urmare, nu se pot dezvolta.
Ne propunem să sprijinim cât mai multe afaceri din aceste domenii să își pună în practică planurile și ideile. Pentru primul an, minimum 24 de afaceri. În plus, vrem să dezvoltăm și un întreg ecosistem în jurul Consolid8 – antreprenori, comunități, profesioniști din diferite domenii, investitori instituționali etc. Pentru asta, ne-am asumat și rolul activ de a contribui la popularizarea crowdfundingului în România. Acest concept nu este unul nou, iar tuturor ne răsună cu siguranță în minte cuvintele „Dați un leu pentru Ateneu!”. Ceea ce vrem să facem este să explicăm și să arătăm cum această formă de finanțare care implică „puterea mulțimii” poate contribui activ la dezvoltarea afacerilor și inițiativelor locale. Prin crowdfunding fiecare dintre noi poate fi, cu adevărat, un agent al schimbării.
„Crowdfundingul se bazează pe capacitatea inițiatorului de a mobiliza oamenii.”
Ce condiții ar trebui să îndeplinească antreprenorii pentru a putea face parte din Consolid8? Ce trebuie să facă pentru a se înscrie, ce responsabilități își vor asuma și ce beneficii vor avea?
Antreprenorii care sunt interesați să pornească o campanie pe Consolid8 trebuie să știe, în primul rând, că inițiatorul trebuie să fie entitate juridică înființată în România. Deci o primă condiție este ca afacerea să existe deja.
Și mai important, însă, este ca antreprenorul să aibă o idee originală, inovatoare, să propună o soluție concretă la o problemă pe care a identificat-o și, nu în ultimul rând, să o explice și să o comunice foarte bine. Crowdfundingul se bazează pe capacitatea inițiatorului de a mobiliza oamenii: pentru ca o campanie să își atingă obiectivul de finanțare este necesar să le captezi atenția și să stabilești o relație de încredere cu aceștia, care să conducă la decizia susținătorilor de a îți sprijini inițiativa cu propriile resurse.
Procesul de inițiere a unei campanii este simplu și intuitiv. Se face exclusiv pe platforma Consolid8, unde există o secțiune dedicată denumită (sugestiv) „Inițiază campanie”.
După încărcarea unei campanii pe Consolid8, aceasta intră în procesul de evaluare realizat de echipa noastră. Practic, în această etapă, ne asigurăm că inițiativa propusă corespunde cu valorile consolid8 și domeniul de activitate se încadrează în zona industriilor creative și antreprenoriatului social. De asemenea, analizăm și structurarea campaniei și materialele, textele transmise de inițiator astfel încât să putem face recomandări de îmbunătățire implicând în acest proces know-how-ul echipei noastre și al colaboratorilor.
Ceea ce așteptăm de la antreprenorii care ni se alătură este să își cunoască bine afacerea, să fie corecți, realiști, transparenți și deschiși la recomandările noastre. Scopul nostru este să construim o relație de tip win-win. O campanie de succes nu este doar succesul antreprenorului, ci și succesul platformei noastre. Drept urmare suntem la rândul nostru dedicați și implicați pentru ca fiecare campanie să își atingă obiectivul.
Inițiatorul este, însă, cel responsabil să își ducă la bun sfârșit campania, inclusiv partea post-campanie, care presupune livrarea recompenselor cu maximă atenție și grijă față de comunitatea de susținători: să livreze ceea ce a stabilit în termenul comunicat, să îi țină la curent și să comunice periodic cu ei. Sunt lucruri firești pe care orice afacere ar trebui să le facă în relație cu clienții săi. Iar ele se aplică și în cazul crowdfundingului.
Ca beneficii pentru antreprenori, aș menționa în primul rând faptul că platforma este un instrument simplu, rapid și intuitiv de acces la finanțare. În plus, la acest moment, platforma este gratuită. Cu alte cuvinte, dacă se atinge obiectivul de finanțare al campaniei, noi ca platformă nu reținem niciun comision de succes. Nu în ultimul rând, sunt și beneficii non-monetare importante pentru antreprenori: transferul de know-how-ul de care beneficiază din partea noastră pe parcursul dezvoltării campaniei și faptul că își apropie și își crește comunitatea de clienți din jurul afacerii.
Detalii despre pași, responsabilități și beneficii se regăsesc pe Consolid8. Avem și o secțiune de FAQ unde am încercat să răspundem în termeni cât mai clari și prietenoși și celor mai frecvente întrebări cu privire la procesul de crowdfunding și cum funcționează platforma.
„Mulți antreprenori sociali și din industriile creative au fost nevoiți să își regândească businessurile în condițiile restricțiilor din pandemie.”
Cum stăteam la capitolul antreprenoriat social și industrii creative în România, înainte de pandemia de COVID-19, și cum au fost acestea afectate în lunile din urmă?
Antreprenoriatul social este un sector care s-a dezvoltat în România mai ales de când suntem membrii Uniunii Europene. Există antreprenori sociali consacrați, care animă comunități și care inspiră noi generații de antreprenori (Angela Achiței – Fundația Alături de Voi România, Elena Calistru – Funky Citizens, Raluca Ouriaghli – Ateliere fără frontiere, Tică Darie – Made in Roșia Montană, Andreea Iager – Tako – AMBASADA). Există acceleratoare de afaceri care oferă servicii suport (know-how și finanțare) pentru înființarea de întreprinderi sociale. Din 2007 am beneficiat de mai multe programe prin care s-au creat întreprinderi sociale, dar accesul la capital pentru dezvoltarea acestor întreprinderi după faza de start-up este foarte limitat. Similar, accesul la capital pentru industriile creative a fost acoperit pentru start-upuri prin finanțări naționale (Start-up Nation) și europene (România Start-up), dar pentru faza ulterioară de creștere/scalare oportunitățile sunt mai puține. Pentru antreprenoriatul social, deși avem o lege a economiei sociale din 2015 care ar trebui să sprijine acești antreprenori, practica a demonstrat că beneficiile acestei legi sunt foarte limitate și vizează în special întreprinderile sociale care angajează persoane din grupuri vulnerabile. Mulți antreprenori sociali și din industriile creative au fost nevoiți să își regândească businessurile în condițiile restricțiilor din pandemie (cazul spațiilor culturale/comunitare, grădinițe, after-school, artiști).
„Finanțarea antreprenorilor sociali din România este încă într-o fază incipientă.”
Studiile arată că peste 50% dintre antreprenorii sociali de la noi sunt limitați de lipsa oportunităților de finanțare. De ce se întâmplă acest lucru, ce ar trebui remediat cu prioritate?
Accesul la finanțare a antreprenorilor sociali este o problemă semnalată de Fonduri-structurale.ro prin intermediul analizelor noastre, dar și de alte organizații relevante la nivel național (vezi raportul Ashoka România). Finanțarea antreprenorilor sociali din România este încă într-o fază incipientă – finanțatorii clasici (spre exemplu bănci) nu derulează programe integrate de finanțare a impactului social. Autoritățile naționale care gestionează fondurile europene pentru inovare socială încă nu au gândit un program de finanțare coerent pentru scalarea afacerilor sociale, iar pârghiile fiscale utilizate pentru finanțarea întreprinderilor sociale în alte state europene încă nu au fost transpuse în legislația noastră. Încă nu dispunem de suficient knowledge la nivel național pentru a acomoda nevoilor acestor afaceri. Am dezvoltat împreună cu Ashoka România un set de instrumente pilot de finanțare a acestor antreprenori, pentru care beneficiem de sprijin internațional – atât de la Comisia Europeană, cât și din partea a altor 3 parteneri internaționali cu experiență în investiții cu impact social. Vom pilota aceste instrumente începând cu anul viitor.
Cum considerați că s-a dezvoltat zona de crowdfunding în România, în ultimii ani?
Crowdfundingul evoluează constant. Dacă la nivel comunitar Comisia Europeană a adoptat în luna octombrie a acestui an un regulament care guvernează acest tip de finanțare, în România deocamdată am avut doar un prim draft de legislație. Cu toate acestea, avem câteva exemple de platforme românești de crowdfunding bazat pe donații și recompense, dar și o primă platformă de crowdfunding equity-based. Atât antreprenorii, cât și publicul larg descoperă această metodă de finanțare și dezvoltă campanii din ce în ce mai complexe. În dezvoltarea platformei noastre Consolid8 am încercat să utilizăm bunele practici și lecțiile învățate de platforme cu experiență pe piețe mai dezvoltate în ceea ce privește crowdfundingul – am lucrat cu reprezentanți ai Voor je Buurt (Olanda) și Bolsa Social (Spania).
Prin ce strategii vă propuneți să atrageți publicul pentru a susține proiectele promovate în cadrul Consolid8?
Ne bazăm în primul rând pe comunitățile antreprenorilor. Fiecare antreprenor care dezvoltă campanii pe Consolid8 se va adresa în primul rând comunității pe care deja și-a creat-o. Încercăm să explicăm rolul comunităților în sprijinirea antreprenorilor. Ne vom baza pe motivația intrinsecă a celor care vor vizita platforma de a ajuta antreprenorii, afacerile mici și inițativele locale. Cumpărarea online în avans a unor servicii și produse (esența crowdfundingului) va ajuta afacerile mici (mai ales cele pentru care vadul comercial fizic s-a redus) să își asigure cash-flowul și să creeze produse inovatoare.
„Este nevoie de o mai bună înțelegere din partea autorităților a nevoilor de finanțare și a diferitelor modele de business pe care afacerile din România le au.”
Sunteți, de asemenea, inițiatorul portalului fonduri-structurale.ro, care este situația azi, spre finalul acestui an, în privința atragerii de fonduri europene în România și a implementării proiectelor finanţate din fonduri europene în țara noastră? Mă refer aici mai ales la mediul antreprenorial de la noi, nu la autoritățile statului… De ce este nevoie pentru rezultate mai bune, din acest punct de vedere?
Suntem spre finalul perioadei de finanțare 2014 – 2020, iar cele mai multe proiecte dezvoltate de antreprenori în această perioadă sunt acum fie finalizate, fie în implementare. Finanțările pentru afaceri din actualul exercițiu financiar sunt în cea mai mare parte deja epuizate. În contextul COVID-19 și a cadrului temporar decis la nivel european în acest sens, autoritățile au lansat 3 oportunități noi de finanțare a afacerilor lovite de criză: microgranturi, granturi pentru capital de lucru și granturi pentru investiții. Dacă pentru primele două oportunități perioada de înscriere s-a finalizat (cu o posibilă relansare a microgranturilor), pentru investiții cel mai probabil vom avea sesiunea de depunere a cererilor de finanțare în luna decembrie. Antreprenorii pot obține finanțări de până la 200.000 euro pentru dezvoltarea afacerilor proprii. Din discuțiile pe care le avem cu antreprenorii pe care îi sprijinim, este nevoie de o mai bună înțelegere din partea autorităților a nevoilor de finanțare și a diferitelor modele de business pe care afacerile din România le au. Este nevoie de flexibilitate, dar și de o mai bună predictibilitate a lansărilor de apeluri.
„Digitalizarea este esențială. Antreprenorii din industriile creative trebuie să găsească metode prin care să continue să fie aproape de comunitățile lor, să dezvolte produse pe care comunitățile și le doresc și în această perioadă.”
Cum preconizați că va arăta următoarea perioadă pentru industriile creative de la noi? De ce ar fi bine să țină cont cei care activează în acest segment pentru a fi cât mai puțin afectați?
Ca în toate domeniile, digitalizarea este esențială. Antreprenorii din industriile creative trebuie să găsească metode prin care să continue să fie aproape de comunitățile lor, să dezvolte produse pe care comunitățile și le doresc și în această perioadă. O foarte bună oportunitate prin care pot testa noi produse și prin care își pot anima comunitățile este crowdfundingul. Prin crowdfunding îți validezi ideile și obții și resursele financiare pentru roll-outul noului produs.
Cum a fost acest an, atât de neobișnuit, pentru dumneavoastră, din punct de vedere profesional? Care au fost principalele provocări?
Am încercat să vedem în toate provocările anului 2020 noi oportunități. Încă de la începutul crizei am tras semnale de alarmă și am propus soluții pe care autoritățile să le adopte în favoarea antreprenorilor finanțați cu fonduri europene. Ne-am concentrat eforturile în identificarea de oportunități de finanțare pentru comunitatea Fonduri-structurale.ro și am creat o secțiune distinctă cu informații actualizate despre finanțări nerambursabile în contextul COVID-19. Am dezvoltat foarte multe proiecte pentru clienți care nu s-ar fi gândit la granturi înainte de criză. Ne-am dat seama că necesarul de finanțare este enorm, foarte mulți antreprenori având nevoie de sprijin pentru asigurarea cash-flowului din companii. În același timp, ne-am dat seama că foarte mulți români și-au manifestat solidaritatea în această perioadă de criză. Credem că puterea comunităților este enormă și de aceea am creat consolid8. Am obținut în acest an sprijinul Comisiei Europene pentru crearea unor instrumente noi de finanțare a inovatorilor sociali din România pe care le vom dezvolta începând cu anul viitor. Am devenit la fonduri-structurale.ro un adevărat hub de finanțare, oferim sprijin și acces la resurse financiare diverse pentru antreprenori, companii mici și mari, ONG-uri.
Dragoș Jaliu este fondatorul platformei fonduri-structurale.ro, Advisor, Investor și Mentor la Risky Business – With Us și co-fondator al platformei de crowdfunding consolid8. Are 14 ani de experiență în consultanță de business, management de proiect și finanțări nerambursabile, este conferențiar SNSPA – Facultatea de Administrație Publică, membru Project Management și absolvent al pMBA – Innovation & entrepreneurship – WU Executive academy.
„Am încercat să vedem în toate provocările anului 2020 noi oportunități. Încă de la începutul crizei am tras semnale de alarmă și am propus soluții pe care autoritățile să le adopte în favoarea antreprenorilor finanțați cu fonduri europene.”
Dragoș Jaliu (Consolid8, Fonduri-structurale.ro)