Am stat de vorbă cu Iunieta Sandu, fondatoarea NO.MAD Talks, despre principalele provocări din acest an pentru freelancerii și antreprenorii de la noi, cât și despre Târgul de Crăciun al Freelancerilor, eveniment online care pune la dispoziția vizitatorilor, până pe 7 ianuarie 2021, servicii și produse oferite de antreprenorii de la noi, transformate în cadouri memorabile.
NOU. Ce aduce Târgul de Crăciun al Freelancerilor de la NO.MAD Talks? Care sunt oportunitățile pe care le oferiți astfel antreprenorilor și care sunt avantajele pentru cumpărători?
Târgul de Crăciun al Freelancerilor pune accent pe cadourile-experiență, pe acele cadouri pe care prietenii și familia și le-au dorit mereu, dar nu au știut unde să le găsească. Freelancerii și antreprenorii au ocazia să-și expună, în premieră, expertiza la un târg de profesioniști, un târg ce reunește oameni ca ei, iar cumpărătorii au ocazia să aleagă un cadou ce o să fie util pe o perioadă lungă de timp, nu doar de Crăciun.
„Cred că 2020 ne-a făcut să ne uităm, sper, la ceea ce contează cu adevărat în viață și să eliminăm balastul și, în special, cumpărăturile din impuls și inutile.”
O SELECȚIE VARIATĂ. Cum ați selectat cele peste 25 de pachete pe care vizitatorii le găsesc astfel pe Nomadtalks.ro și ce am putea avea în vedere atunci când alegem cadourile de Sărbători pentru cei dragi în acest an, atât de neobișnuit pentru noi toți?
Pentru expozanți am avut de la început cerințe clare, ne-am dorit ca serviciile și produsele oferite să vină în ajutor sau să fie o experiență. Acum, dacă vă uitați pe site, veți vedea că nu avem produse la bucată, nu există o pereche de cercei sau o ședință de consultanță, pentru că după cum știm deja, cu o floare nu se face primăvară. Toate cadourile sunt gândite în pachete, 4 ședințe de consultanță în business, 2 ședințe de masaj, 4 ședințe de terapie, un coș de dulcețuri de casă, masa de Crăciun, un voucher la Măcelăria Ghiță. Ce ne dorim noi să transmitem prin acest târg este că, dacă schimbăm puțin perspectiva și ne luăm mai mult timp să fim atenți la oamenii din jurul nostru, cadourile pe care le oferim îi pot ajuta foarte mult să ajungă acolo unde-și doresc, să-și depășească niște temeri sau să-și dezvolte business-ul mult dorit. Cred că 2020 ne-a făcut să ne uităm, sper, la ceea ce contează cu adevărat în viață și să eliminăm balastul și, în special, cumpărăturile din impuls și inutile.
PROVOCĂRI. Care consideri că au fost principalele provocări în 2020 pentru freelancerii și antreprenorii de la noi, în contextul crizei sanitare, și cum ar putea fi acestea depășite?
Cred că provocările au fost diferite pentru toată lumea. Poate doar în martie-aprilie am fost toți cam în aceeași criză, inițiată de blocajul bugetelor, spaima că o să ne îmbolnăvim și, bineînțeles, frica de spitale. Apoi, cu timpul, lucrurile s-au mai calmat. Freelancerii și antreprenorii din marketing online, PR, IT sau ecommerce și programatorii au avut o creștere neașteptat de mare și un boom de clienți. În schimb, cei care lucrau în offline și ATL au trebuit, într-adevăr, să se reorienteze. Dar, după cum am văzut în comunitate, criza i-a făcut să devină foarte creativi și mulți și-au dezvoltat proiecte personale. Cred că analiza clară pe business pentru antreprenori și introspecția pentru freelanceri sunt căi bune de a depăși criza. Acum este momentul să ne întrebăm cu toții: îmi place cu adevărat ceea ce fac, merită să mă lupt să salvez afacerea sau mă reorientez?
„În 2020 am lansat trei concepte foarte mari la care s-a și muncit mult, Kind Market – platforma de barter între freelanceri și antreprenori, Pandemia Made Me Do It – o serie de evenimente online în care antreprenorii și freelancerii au venit să ne povestească cum s-au reinventat în pandemie și, ultima idee, Târgul de Crăciun al Freelancerilor.”
2020. Cum a fost acest an pentru voi, la NO.MAD Talks, și ce pregătiți pentru 2021?
Noi am avut un an extrem de plin, pentru că am vrut să fim alături de comunitate și pentru că a trebuit cumva să mutăm toate acțiunile din offline în online, iar online-ul ne-a propulsat. În 2020 am lansat trei concepte foarte mari la care s-a și muncit mult, Kind Market – platforma de barter între freelanceri și antreprenori, Pandemia Made Me Do It – o serie de evenimente online în care antreprenorii și freelancerii au venit să ne povestească cum s-au reinventat în pandemie și, ultima idee, Târgul de Crăciun al Freelancerilor. Singurul plan pentru 2021 pe care pot să vi-l spun acum este că vom lansa platforma automată Kind Market, în rest păstrăm totul surpriză pentru începutul anului.
ONLINE. Ne-am mutat cu toții, pe cât posibil, în online anul acesta. Revenind la târgul de Crăciun, ce are diferit un astfel de eveniment organizat online față de unul tradițional? Care au fost provocările pentru voi, în organizarea primului târg online al freelancerilor?
Sinceră să fiu mi-a plăcut mult organizarea acestui târg și nu știu cum de nu ne-am gândit până acum, pe de o parte este mult mai simplu, pe de altă parte este ceva total diferit. Este mai simplu pentru că elimini toate costurile cu sala și necesarul de prize și resurse pentru fiecare expozant în parte, elimini și timpul fizic pe care trebuie să-l petreci efectiv la târg. Doar că adaugi timpul de selectare a expozanților, comunicare mai multă și mai frecventă în online, păstrarea legăturii mai strânse pe e-mail și timpul efectiv de creare și modificare a landing page-ului dedicat. Dar, pe de altă parte, cred că un târg online are un potențial de mult mai multe vizite ca unul offline. În 10 zile de când am lansat Târgul am avut 10.000 de vizitatori pe site.
„Ana are o spălătorie pe care abia o deschisese în luna martie când a izbucnit și pandemia. Pentru că nu avea niciun client s-a decis să lanseze Pick-Up Tuesday, un program prin care se ducea în fiecare marți acasă la clienți să le ridice hainele pe care le spăla și le returna înapoi joia. Ideea i-a salvat business-ul în pandemie, iar clienții de atunci au devenit permanenți.”
POVEȘTI. Care sunt cele mai puternice povești pe care le-ai aflat în acest an în cadrul evenimentelor NO.MAD Talks de la antreprenori și freelanceri, care sunt acele povești care îți vor rămâne mereu în minte?
Sunt mulți oameni care mă inspiră din comunitate și nu numai. O să încep cu povestea Anei de la Softwash, ea are o spălătorie pe care abia o deschisese în luna martie când a izbucnit și pandemia. Pentru că nu avea niciun client s-a decis să lanseze Pick-Up Tuesday, un program prin care se ducea în fiecare marți acasă la clienți să le ridice hainele pe care le spăla și le returna înapoi joia. Ideea i-a salvat business-ul în pandemie, iar clienții de atunci au devenit permanenți. Nu o să uit nici ce ne-a povestit Ioan Big, publisherul Zile și Nopți, la unul dintre evenimentele Pandemia Made Me Do It. După ce HoReCa s-a închis, adică toate locurile prin care ei distribuiau revista, s-au gândit să o ofere la comenzile online de la restaurantele partenere. Așa au reușit să-și păstreze distribuția și legătura cu toți cititorii. Mi-a plăcut mult și campania de strângere de fonduri pe care au demarat-o prietenii de la DoR. Și ultimul proiect care m-a surprins și pe care l-am descoperit în cadrul târgului de Crăciun este Colind Express, un grup de actori s-au gândit să meargă la colindat pe Zoom și să ducă atmosfera de sărbătoare în toate casele, chiar și de la distanță.
FREELANCER ÎN ROMÂNIA. Cât de prietenos consideri că este mediul românesc pentru freelanceri și antreprenori și ce ar fi de făcut pentru a sta mai bine la acest capitol?
Acum este mult mai bine, cred că pandemia a ajutat. În 2019 eram pe ultimele locuri la țările care acceptau lucrul de acasă, dar anul ăsta a fost destul de clar pentru toată lumea că productivitatea nu scade dacă lucrezi de acasă. Numărul freelancerilor a crescut mult în România în 2020, nu mai vorbesc despre trend-urile globale, în America anul ăsta erau 64.6 milioane de freelanceri și până în 2028 se estimează că numărul va ajunge la 90.1 milioane. Sunt niște cifre care nu pot fi ignorate și care, cred eu, vor remodela modul de lucru cu care am fost obișnuiți până acum. Mulți antreprenori vor căuta mai degrabă să lucreze cu freelanceri decât să angajeze, sunt mai bine pregătiți și, vorba aia, își poartă singuri de grijă, nu mai trebuie să ofere ei asigurări medicale sau alte bonusuri.
„În 2017 mi-am dat demisia de la agenție și am intrat în lumea freelancing-ului. După ce m-am bucurat un an de zile de zece vacanțe, am lucrat din toate cafenelele, țările și orașele din care am avut chef, m-a lovit singurătatea. Voiam să am din nou colegi cu care să împărtășesc experiența de freelancer.”
CONTRIBUȚIA PERSONALĂ. Ți-as propune să încheiem cu povestea ta și cu felul cum a apărut NO.MAD Talks – ce te-a determinat să ai această inițiativă și cum îți amintești astăzi de începutul NO.MAD Talks, în 2018?
În 2017 mi-am dat demisia de la agenție și am intrat în lumea freelancing-ului. După ce m-am bucurat un an de zile de zece vacanțe, am lucrat din toate cafenelele, țările și orașele din care am avut chef, m-a lovit singurătatea. Voiam să am din nou colegi cu care să împărtășesc experiența de freelancer. Pentru că nu mai cunoșteam niciun freelancer în București m-am gândit să organizez o serie de evenimente pe care le-am numit NO.MAD Talks. În fiecare lună alegeam un alt subiect despre care voiam să aflu mai multe informații, invitam doi-trei speakeri și povesteam împreună. NO.MAD Talks a fost foarte bine primit pe piață și treptat de la treizeci de participanți, cât am avut la primul eveniment, am ajuns la 150 – 200. Era o energie fantastică la evenimentele offline. Îmi amintesc că eram foarte timidă și, în același timp, mirată, am fost surprinsă că există atât de mulți freelanceri în București și nu s-a gândit nimeni să facă ceva pentru ei.
SATISFACȚII. Care sunt principalele satisfacții pe care le ai astăzi, după acești primi ani de NO.MAD Talks și ce te motivează?
NO.MAD Talks m-a ajutat să mă cunosc mai bine ca om și profesionist. Este job-ul pe care l-am visat întotdeauna și sensul pe care l-am căutat. Sunt extrem de bucuroasă când îmi spun oamenii din comunitate că au găsit prin noi tot ce căutau, colaboratori potriviți, încurajări când au avut nevoie, proiecte și, mai mult decât atât, că și-au găsit tribul. E minunat că acum, după doi ani de enorm de mult timp investit, să văd cum NO.MAD Talks s-a transformat într-un brand în sine, care nu mai ține neapărat de numele meu. Feedback-ul primit de la oamenii din comunitate și planurile pe care le am cu fetele din echipă mă motivează să vreau să cresc și mai mult brand-ul și să-l transform într-un business de care să fiu mândră.
MESAJ. Dacă ar fi să transmiți un mesaj pentru cei care lucrează pe cont propriu în România, fie că sunt antreprenori sau freelanceri, care ar fi acela acum, la final de 2020?
Fii deschis la noi oportunități și caută comunitatea potrivită la care să aderi, oamenii de acolo pot fi cheia când business-ul nu mai merge sau când, pur și simplu, nu mai știi încotro să mergi.
„Târgul de Crăciun al Freelancerilor pune accent pe cadourile-experiență, pe acele cadouri pe care prietenii și familia și le-au dorit mereu, dar nu au știut unde să le găsească. Freelancerii și antreprenorii au ocazia să-și expună, în premieră, expertiza la un târg de profesioniști, un târg ce reunește oameni ca ei, iar cumpărătorii au ocazia să aleagă un cadou ce o să fie util pe o perioadă lungă de timp, nu doar de Crăciun.”
Iunieta Sandu, fondatoarea NO.MAD Talks
Fotografii: NO.MAD Talks, Iunieta Sandu / arhiva personală