Studiile ultimilor ani arată că oamenii, prin natura lor, se nasc cu un talent. Practic, doar de ei ține ca acest talent să fie valorificat sau uitat într-un vis. Fie că e vorba de scris, de a crea, de a desena, de a media, de a judeca corect, de a asculta, de a vorbi, de a răspunde sau chiar de a fi bun, cu toții avem acel ceva, așa cum fiecare om are o poveste de spus.
Cea care ne-a acordat astăzi un interviu, pentru Viitorul României, face parte din categoria copilului visător și realist în același timp.
Ana Istodorescu s-a diferențiat încă din frageda tinerețe prin accesoriile de cap originale pe care le purta și care au atras atenția celor din jur. A înțeles ulterior că trebuia să urmărească semnul primit.
Dorința mea de a-i lua interviu designerului din spatele brandului NITA SAO a apărut în urmă cu mulți ani. Mi se părea atunci, ca și acum, că și-a ales o meserie care era pe cale de dispariție. Tendința oamenilor era parcă să nu mai poarte pălării, deși acest accesoriu a semnificat de-a lungul anilor feminitate în rândul femeilor și virilitate în rândul bărbaților. Mulți nu s-au identificat în asumarea acestui accesoriu, din teama de penibil. Pentru a purta o pălărie e nevoie de atitudine. Nu e ca și cum te-ai fi îmbrăcat cu o haină să îți țină de cald.
Am aflat de la ea care au fost pașii urmați într-un firesc al naturii pentru ca să ajungă astăzi să fie cea care este invitată la Garden Party-ul Regal și chiar să creeze pălării pentru cei cu „sânge albastru”.
Cine este Ana Istodorescu?
La aproape 30 de ani de la ‘intrarea în scenă’, pot spune că sunt un om atât muncitor cât și visător. Antreprenor încăpățânat. Designer și om de marketing creativ. Un mare iubitor de animale și un dependent de călătorii.
Ce se visa tânăra Ana în copilărie?
Ar fi cred mai ușor să răspund la ‘ce nu se visa Ana în copilărie?’. Am avut o multitudine de pasiuni fapt pentru care am părut o persoană foarte indecisă foarte mult timp… până la începerea business-ului, acum 5 ani, practic.
Ce facultate ați urmat și de ce ați ales-o?
În continuarea ultimei idei, m-am pregătit pentru cel puțin 5 facultăți. M-am răzgândit de la a da examenele pentru Arte și Arhitectură, propunându-mi că mai întâi să strâng fondurile necesare dintr-un job mai sigur, iar apoi să revin într-un domeniu artistic.
Am mers mai departe cu examenele pentru SNSPA, Litere și Limbi Străine, studiind într-un final Arabă-Engleză. Nu aveam absolut nicio legătură cu limba arabă dar aflasem că există o cerere mare pe partea de traduceri dar prea puțini oameni specializați. Planul a eșuat în schimb, drumul fiind de o mie de ori mai anevoios decât mă așteptăm.Am terminat în paralel Facultatea de Marketing & Management, iar mai apoi am urmat cursuri de business în Londra. În urmă cu 2 ani am terminat în Bucureșți cursurile școlii profesionale de Design Vestimentar, Croitorie și Proiectare Vestimentară și urmez oricât de des cu puțință cursuri în domeniu în afara țării.
Cum a luat naștere ideea de a vă face propria afacere?
Încă din ultimii ani de facultate am început să lucrez în marketing, plafonându-mă în schimb după 3-4 ani. Știam că trebuie să mă întorc într-un domeniu și mai artistic dar așteptam să îmi și găsesc nișa potrivită.
De ce pălării?
Moda m-a pasionat dintotdeauna dar existau deja foarte mulți designeri vestimentari. Prefer de obicei să mă lupt cu morile de vânt în loc să dau din coate într-o mare de oameni.
Eram cunoscută ca purtând mai tot timpul pălării și accesorii de cap, eram întrebată constant de unde le cumpăr, fiind foarte rare în urmă cu 6 ani, iar ideea propriului brand mi-a venit într-un final când mai multe persoane m-au rugat să le împrumut accesorii din mini colecția proprie pentru a le purta la garden party-ul Casei Regale.
De ce NITA SAO?
Pentru că într-o zi, în liceu, am sărit după ore în autobuz, am mers la singurul magazin pentru tineri designeri din Bucureșți, am cerut să vorbesc cu proprietarul, i-am arătat câteva exemple de haine pe care aș dori să le realizez și cum pictam la vremea respectivă pe textile. Mi s-au dat la dispoziție 2 săptămâni să realizez colecția. Cap-coadă, cu prețuri, descrieri, etichete, poze șamd. Fapt pentru care, într-o clipită a trebuit să găsesc și un nume de brand. Am amestecat literele prescurtarii numelui meu, Ana Isto, și așa s-a născut anagramă NITA SAO. Pe care din pură nostalgie am reluat-o un deceniu mai târziu.
Numele NITA SAO s-a auzit în Anglia și a avut un impact remarcabil. Vă rugăm să ne spuneți dumneavoastră în ce context ați ajuns acolo.
Mi-am dat singură seama cum se realizează accesoriile de cap cu care am început business-ul dar ulterior am urmat și o serie de cursuri de realizare pălării în Londra. A devenit o a două casă, iar ani mai târziu, în momentul în care am aflat că există și o Săptămâna a Pălăriilor, mi-am dorit instant să particip. Am avut astfel ocazia să reprezint România la expoziția oficială. Tematică impusă celor 120+ designeri de pălării, aleși din întreagă lumea, a fost ‘Grădinile Lumii’. Așa a luat naștere pălăria ‘100 de Bujori Româneșți’. Am ales în an Centenar să realizez manual o sută de bujori precum cei care cresc numai pe teritoriul țării noastre iar apoi să găsesc printr-o minune o modalitate de a încăpea toți pe un singur accesoriu de cap.
Casă Regală vă poartă. Ce simțiți să vedeți că cei cu “sânge albastru” vă admiră muncă?
Fata care acum 6-7 ani era în secret geloasă că nu are și ea invitație la Garden Party-ul anual este mulțumită, asta este clar! Dar serios vorbind, am întâlnit oameni minunați și am învățat multe lucruri importante prin aceste colaborări și evenimente, fiind recunoscătoare oportunităților create sau care mi-au ieșit organic în cale.
Este pălăria o piesă feminină care nu ar trebui să lipsească din garderoba reprezentanțelor sexului frumos? Puteți argumenta?
În urmă cu 4-5 ani trebuia să port o adevărată muncă de convingere. În ultimii ani pălăriile au început să recâștige terenul pierdut și reintră ușor-ușor în inimile sexului frumos. Fie că și-au dat seama de utilitatea pălăriei în zilele în care nu le stă perfect părul, fie că au observat privirile pe care le atrage pălăria chit că este adăugată unei ținute foarte simple, femeile găsesc din ce în ce mai multe motive pentru care ar trebui să aibă în garderoba cât mai multe pălării și accesorii de cap.
De unde vă procurați materia primă?
Încerc din răsputeri să procur cât mai multe materii prime din România, dar din păcate pentru materialele pentru pălării nu mai există multe variante. Mai mult pentru partea de design vestimentar a brand-ului, pe care am lansat-o în urmă cu 3 ani. Pentru pălării bat globul în lung și-n lat online, comândând materiale de pe majoritatea continentelor.
Cum a pornit tot business-ul? Ce sumă ați investit la început?
Suma inițială a fost una foarte mică, în comparație cu reinvestițiile constante de-a lungul ultimilor 5 ani. Pe lângă noi investiții, nu a existat profit care să nu se întoarcă și care să pună o cărămidă la ceea ce este acum NITA SAO.
Cu ce frici a trebuit să luptați și să le învingeți?
Oricât de multă încredere în sine aș avea, apare inevitabil din când în când frica eșecului, care, odată cu creșterea business-ului , a așteptărilor oamenilor din jur și a numărului clienților se poate foarte ușor transforma în anxietate. Dar am învățat ușor-ușor cum să stăpânesc și acest ‘balaur’.
Dacă ați da timpul înapoi ce ați schimba la dumneavoastră, la itinerariul parcurs până acum?
Cu riscul de a suna a clișeu, nimic. Inclusiv momentele dificile, încurcăturile sau perioadele de oboseală acută. Oricât încerc, nu reușesc tot timpul să învăț din greșelile altora și trebuie să le fac chiar eu, câteodată de proporții și mai mari, pentru a învăța lecția odată și pentru totdeauna.
Ce perioadă din an este cea mai aglomerată în atelierul dumneavoastră și de ce?
La început au fost doar pălăriile și accesoriile de cap dar acum sub umbrela NITA SAO se află și 8 colecții de haine, plus noi accesorii precum genți și bijuterii realizate din textile, fapt pentru care nu mai există o anume perioadă aglomerată, existând produse care se pretează și sunt cerute pe întreaga durata a anului.
Câți oameni lucrează cu dumneavoastră?
În ciuda aparențelor, echipa NITA SAO a fost întotdeauna una restrânsă, numărul maximum de oameni fiind la un moment dat de 7, atât angajați cât și colaboratori. Partea de atelier este în schimb într-o constantă căutare de noi ‘spiriduși’, pentru croitorie și cusătorie.
Care sunt clienții dumneavoastră, în speță?
Clienții NITA SAO sunt foarte diverși, atât din punct de vedere al vârstei, al stilului cât și a puterii financiare. Există produse și sub 100 lei și de peste 1000 lei. Cea mai tânăra clientă a avut câteva luni, purtând la botez o bentiță realizată la comandă, asemănătoare cu accesoriul purtat de către a ei mama, iar cea mai vârstnică doamna a purtat la nunta nepotului ei un accesoriu nu neapărat clasic, deși se apropia și aniversarea sa de 93 ani.
Ce sfat ați avea pentru un tânăr care termină acum facultatea și nu știe încotro să o ia?
Dacă termini o anume facultate nu înseamnă că trebuie să și activezi în respectivul domeniu întreaga viață. Fericirea contează mai mult ca o carieră îndelungată și un renume într-un singur domeniu. Important este să nu îți fie frică de schimbare și să găseșți într-un final acel ceva pentru care poți să muncești noapte și zi, de cele mai multe ori cu plăcere.
Ce motto are Ana Istodorescu?
Nu am un motto anume, dar foarte des oamenii din jur mă întreabă: Mai poți? Și de obicei răspund: Și când nu mai pot, mai pot puțin.
Nota bene, nu întotdeauna o gândire sănătoasă, mai ales în era burnout-ului, cu care am făcut din păcate și eu cunoștiință nu demult.
Completați propoziția, sau chiar faceți o compunere: “Mama a fost cea care…”
Mama a fost cea care, împreună cu tata, mi-a lăsat libertatea de a-mi găsi calea, neimpunându-mi un anume viitor și m-a susținut la fiecare pas, în special în momentele critice.
Un sfat pentru cititori?
Sprijiniți antreprenorii și producătorii români, în special pe cei aflați la început de drum.
Unul dintre citatele mele preferate este “When you buy from a small business, an actual person does a little happy dance!”
Fiecare comandă/vânzare a unei firme mici vine de obicei la pachet și cu multă bucurie, un zâmbet sincer și o încurajare pentru cei care încearcă să facă ceva aparte și se luptă zilnic cu brand-uri mari, internaționale și fără de griji. Și da, câteodată există și câte un mic dans de fericire.
Ce ar reprezenta în viziunea dumneavoastră Viitorul României?
Viitorul României cred că stă în toți cei din generația Y și Z cărora nu le este frică de muncă, de a gândi creativ, de a învață o meserie cinstită în loc de a se visa manageri, de a se întoarce în țară după facultate sau la scurt timp după și, cel mai important, de a se susține unii pe alții pentru a îndeplini un obiectiv mai mare decât îmbogățirea personală.