Ana Maria Păpurică, o adolescentă în vârstă de 16 ani, din Călărași, a reușit să proiecteze o navetă spațială în care pot să trăiască nu mai puțin de 7.000 de persoane, reușind astfel să câștige locul al treilea în cadrul unei competiţii NASA la care au participat 2.500 de persoane din întreaga lume.
Ana Maria Păpurică, din Călăraşi, are numai 16 ani, este elevă la Colegiul Naţional „Barbu Ştirbei“ din oraşul natal, unde s-a remarcat recent datorită locului trei câştigat la competiţia internaţională NASA Ames Space Settlement Contest. De altfel, eleva a impresionat juriul de la NASA cu o navă spaţială proiectată de ea, care poate susţine viaţa a 7.000 de oameni pe o perioadă nelimitată de timp. Performanţa ei de a ajunge pe podium este cu atât mai importantă, cu cât la concurs au participat 2.500 de persoane din toată lumea.
Proiectul în sine a constat în redactarea unei cărţi de aproximativ 100 de pagini, cu detalii referitoare la construcţia unei nave spaţiale în care să trăiască 7.000 de persoane, aceasta urmând să devină locul natal al mai multor generaţii. Cu ambiţie, determinare şi multe ore de lucru, timp de câteva luni, Ana Maria şi-a depăşit limitele, demonstrându-şi că poate ieşi din tipare.
A citit, a studiat lucrări despre navete spaţiale, s-a documentat şi a reuşit să finalizeze singură proiectul inedit. Elevă silitoare, olimpică la mai multe materii, pasionată de matematică, biologie, chimie şi engleză, adolescenta a început pas cu pas, singură, munca la proiectul NASA.
„Am abordat iniţial capitolele simple ale cărţii, aflate la îndemână, precum alegerea numelui reprezentativ de Verena pentru nava mea – în limba latină, Verena înseamnă ,,autenticitate“, ,,integritate“, iar în limba germană, ,,protector“. De asemenea, am lucrat la început la studierea nevoilor omeneşti – apă, hrană, atmosferă şi nevoile psihologice – şi a modalităţilor prin care acestea pot fi satisfăcute.
Ulterior m-am concentrat pe subiecte ample, cercetând studii despre construcţia navelor spaţiale, protecţia împotriva radiaţiilor, gestionarea urgenţelor, extragerea materiei prime exclusiv din spaţiu. Întreaga carte a fost scrisă în limba engleză, iar ilustraţiile au fost realizate atât de mână, cât şi cu ajutorul programelor de proiectare 3D. Astfel, am realizat imagini cu nava, nave de transport, roboţi, sateliţi, sisteme de prelucrare a aerului, a apei şi sisteme de circulaţie ale acestora“, a povestit adolescenta, potrivit newsromânia.eu.
De asemenea, ea a dezvăluit că această competiție a fost o provocare pentru ea.
„Proiectul NASA Ames Space Settlement a reprezentat pentru mine ocazia de a-mi lărgi aria de cunoaştere, de a mă depăşi şi de a-mi demonstra că pot ieşi din tipare, că nu este important nici oraşul din care provii, nici dacă ai sau nu posibilităţi materiale, atunci când vrei să realizezi ceva. Pentru câteva luni, prin muncă asiduă, m-am simţit precum un «Demiurg», creând viaţă «din piatră seacă». Deşi multe persoane privesc o astfel de realizare ca fiind aproape imposibilă, deoarece şcoala deja presupune eforturi imense, consider că nimeni nu ar trebui să se limiteze la situaţia pe care o are. Mintea noastră are o capacitate enormă şi dacă am rezerva câteva ore din zi unui domeniu pe care nu suntem obligaţi să îl studiem, am fi surprinşi să aflăm că potenţialul nostru este extrem de mare, că nimic nu este imposibil dacă există voinţa de a cunoaşte mai mult“, este de părere eleva din Călăraşi.
La concursul NASA Ames Space Settlement, Ana Maria Păpurică a obţinut locul al treilea, cu nota 10 din 12, dar nu a fost singura româncă premiată la această competiţie. De altfel, concursul a fost dominat de români. Marele premiu a revenit unei echipe de la Liceul „Ovidius“ din Constanţa, iar pe locurile doi şi trei au mai fost echipe de la Colegiul „Tudor Vianu“ din Bucureşti, de la „Sfântul Sava“, tot din Capitală, International British School of Bucharest şi de la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna“ din Braşov.