La doar câteva minute după începerea bombardamentului asupra Bucureștiului de la 4 aprilie 1944, tramvaiele din tot orașul se opresc, afectate de lovirea centralei electrice Grozăvești. Într-o mare parte a capitalei se ia și apa, pentru că raidurile vizează și conductele principale. Se anunță în pripă că programul școlilor și al teatrelor este amânat pe perioadă nedeterminată.
Mor 5500 de bucureșteni, sunt răniți încă atâția și aproximativ 50.000 rămân fără locuință. Printre morți, actorul și regizorul Vasile Vasilache, care forma, alături de Nicolae Stroe, un cuplu umoristic celebru al vremurilor, un fel de Stan și Bran ai noștri. Se pierd definitiv câteva pelicule românești de amploare și foarte bine primite în respectiva perioadă, printre care ”Trenul fantomă” și ”Odesa în flăcări”.
Înfometată și speriată, populația începe să se răzvrătească împotriva aliaților nemți, care nu au făcut aproape nimic să împiedice dezastrul. Sindicatele amenință cu încetarea imediată a muncii în toate fabricile și uzinele și cu mișcări de stradă. Autoritățile fac tot posibilul să evacueze un procent cât mai semnificativ din populație.
Doar starea de spirit a copiilor este ceva mai bună, majoritatea părinților profitând de întreruperea programului școlilor pentru a-i trimite la bunici, la țară.
Mai târziu, ziariștii amuzați povestesc cum șocul primelor explozii a fost atât de puternic încât unii dintre bucureșteni și-au pierdut complet cumpătul și logica. În loc să se adăpostească undeva în casă, doamna Fany Sarchizian dă buzna afară, în curte, își vâră capul în cotețul câinelui și își acoperă gingaș posteriorul cu o poșetă. O altă doamnă, locatară pe Ion Maiorescu nr. 61, dă să se ascundă în adăpostul aerian din apropiere, dar acesta era deja plin, așa că își sapă singură, cu unghiile și vesela, un fel de groapă în pământ, unde se ascunde cu copiii și se acoperă cu vreascuri. Bucureștiul înnebunise de spaimă.
Material realizat în cadrul „București-Centenar” Program Cultural derulat de Primăria Municipiului București prin Administrația și Patrimoniul Turistic