a

București-Londra-Silicon Valley, traseul unei tinere studente din România, acceptată în practică în raiul informaticii din California

- - 32- 163 vizualizari

De la hakerii care le-au dat bătăi de cap autorităților până la geniile din Silicon Valley, în cultura occidentală s-ar perpetua un mit conform căruia, românii sunt printre cei mai buni din lume în domeniul informaticii. Nu putem spune asta cu siguranță, dar există români străluciți care activează în acest domeniu sau care studiază ca să ajungă în Silicon Valley. Așa este și Suzana Iacob, o tânără din România care a fost acceptată de curând la o practică de un an la Cisco, în California. Suzana este momentan studentă la University College London (UCL), la cursul de Informatica și Managementul Business-ului (Information Management for Business), o combinație între două domenii diferite, special gândită de profesorul Richard Pettinger de la UCL să corespundă cu cerințele de pe piața muncii, dar și să formeze o viitoare generație de antreprenori care să nu mai repete greșelile făcute în ultimii 20 de ani.

Am stat de vorbă cu Suzana chiar în ziua când i s-a confirmat că a fost acceptată în practică timp de un an în Silicon Valley, o experiență pe care și-a dorit-o foarte mult. „Este un program în parteneriat cu UCL la care am aplicat, am avut câteva interviuri și m-au acceptat. Am sărit prin casă de bucurie, la fel ca atunci când am primit scrisoarea de accept de la universitate după ce am aplicat să studiez la UCL. Cât despre oportunitatea de face practică un an în Silicon Valley, mă aștept să mă distrez, să muncesc, să învăț și să câștig experiență. Mai am două colege care au plecat anul acesta și care mi-au zis că e minunat, sunt sigură că va fi o experiență incredibilă”, a povestit Suzana cu entuziasm.

Tânăra de 22 de ani mai spune că atmosfera de la univeristate este cosmopolită, având în vedere că sunt studenți din peste 30 de țări care învață acolo, ceea ce îi place foarte mult fiindcă așa există oportunitatea de a învăța de la oameni diferiți. Atmosfera aceasta multinațională este și un mediu în care poți să faci o comparație între nivelul de pregătire al tinerilor, școliți în sisteme de educație diferite. Din discuțiile pe care le-am avut atât cu studenții români din străinătate cât și cu profesorii lor, se pare că ei au o pregătire mai bună decât mulți dintre colegii lor din alte țări, că cel puțin la nivel de top, sistemul nostru de educație produce elevi eminenți. Lucrul acesta ni l-a confirmat și profesorul Richard Pettinger de la UCL.

suzana 2

„Studenții români sunt la cel mai înalt nivel și ar trebui să fiți mândri de ei”

„Studenții români sunt printre cei cei mai buni, atât ca studenți cât și ca oameni. Educația preuniversitară din țara voastră prin care îi pregătiți pe elevi pentru programe de studiu ca al nostru este excepțională. Tinerii români care vin la noi au o viziune cu adevărat internațională, au devotament și o atitudine prietenoasă, deschisă pentru orice oportunități care apar. Studenții români sunt la cel mai înalt nivel și ar trebui să fiți mândri de ei”, spune Pettinger, care mai crede că românii au un adevărat talent la informatică. El a lăudat și nivelul cunoștințelor de limbă engleză al acestora și a remarcat cât de fluent vorbesc tineri care nu au mai fost niciodată în Marea Britanie înainte să studieze la facultate acolo.

„Chiar cred că educația noastră, spre exemplu liceul, ne oferă nouă un mare avantaj față de britanici sau față de alte culturi”, este de părere și Suzana, care a fost elevă la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc” din București, unde a învățat engleză de la profesori britanici, australieni sau americani.

Prin intermediul personalului liceului a aflat și de Simon Parker, care a fost profesor acolo acum 10 ani și care a rămas în România să-i ajute pe tinerii străluciți să intre la facultăți britanice de top, precum Oxford sau Cambridge. Cu ajutorul lui Simon, ea a aplicat la mai multe universități britanice în clasa a XII-a, în luna decembrie, adică pe ultima sută de metri fiindcă timpul alocat aplicației la universitățile britanice se termină la începutul lui ianuarie. A intrat la mai multe dintre acestea, însă pe ea o interesa cursul de Informatica și Managementul Business-ului de la UCL, fiindcă este gândit în funcție de cerințele de pe piața muncii și, cel mai important, universitatea se află în centrul Londrei, unde sunt cele mai multe oportunități de angajare sau de internship-uri. Soarta a făcut ca Suzana să își facă practica tocmai în Silicon Valley, însă oportunitatea aceasta nu ar fi venit dacă nu era oferită de universitate.

Absolvenții de IT se integrează rapid pe piața muncii

suzana

„Am făcut două internship-uri în anul I, la Barclays și Deutsche Bank, muncă part-time în timpul facultății. Universitatea te ajută foarte mult, sunt angajatori în campus permanent și există consiliere profesională care te ajută să aplici pentru internship-uri, un loc de muncă, te ajută cu CV-ul, cu sfaturi. Firmele vor să recruteze studenți și îi caută încă din primul an de facultate, iar universitatea ne trimite invitații la evenimente și conferințe. Ce-i drept, noi facem IT și management, un curs care este orientat spre piața muncii, dacă faci literatură, profesorii or să te îndrume spre academie, mai degrabă”, a explicat Suzana. Ea spune că rata de absorbție pe piața muncii din rândul absolvenților cursului universitar pe care îl urmează este de peste 80%. Și profesorul Pettinger, cel care a înființat acest curs, spune că universitatea colaborează cu aproape 100 de companii printre care Google, Microsoft, Apple, Unilever, British Airways, UK Railways, Ford, SAP sau IBM. „În viziunea noastră, nu poți avea IT fără partea de business și nici business fără să înțelegi IT. De asemenea, credem că trebuie să există o modalitate mai bună de a face lucrurile decât în ultimii 20-30 de ani în ceea ce privește modul în care se face business”, a explicat profesorul. Pettinger mai spune că, după absolvire, tinerii continuă cu practică, cu studii postuniversitare, se întorc în țările de origine și pun în practică ceea ce au învățat sau fac muncă de voluntariat, nu pierd vremea și nu stau pe loc.

Întrebată dacă ar fi avut aceleași oportunități sau o educație universitară similară în Romania, Suzana spune că nu ar fi avut oportunități la nivelul din Londra, dar este de părere că domeniul ei, în țară, este mai dificil, mai tehnic și mai competitiv, ceea ce i-ar fi plăcut mai mult.

Citat: “Studenții români sunt la cel mai înalt nivel și ar trebui să fiți mândri de ei”, Richard Pettinger, professor la UCL (University College London).

32 recommended
163 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de