a

Elevul care le predă elevilor. “Vreau să studiez în afară, dar categoric mă întorc în țară”

- - 29- 620 vizualizari

Foto: Fundația Marica | Când Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București (ICHB ) își deschidea porțile în 1995, Casian Pătrășcanu încă nu se născuse. Astăzi, elevul de 18 ani, olimpic național la informatică și matematică, școlit la Massachusetts Institute of Technology și Stanford, are propriile cursuri aici.

E 8.30 dimineața și Casian Pătrășcanu intră grăbit pe poarta liceului. Clădirea nouă, modernă, e undeva la ieșire din București, spre Glina, la câteva minute de stația de metrou Anghel Saligny și la doi pași de indicatorul care anunță intrarea în Capitală. Din difuzoare răsună „Primăvara” lui Vivaldi, un fel de clopoțel modern care îi grăbește pe elevi spre clase.

O zi din viața unui olimpic

olimpic

Mă scuzați, am întârziat, am luat un suc pentru pregătire.”, spune Casian, 18 ani, elev în clasa XII-a E la ICHB. Rucsac greoi în spate, geacă de fâș, blugi și pantaloni negri, simpli. Înălțime medie, părul creț negru, ochi alungiți, pași repezi și mișcări sigure. Pare să știe întotdeauna ce are de făcut și unde trebuie să ajungă. Astăzi, într-o sală de la etajul al doilea al liceului, Casian le predă informatică celor mai buni elevi ai liceului, pe care îi pregătește pentru competițiile internaționale. Cel mai apropiat concurs este cel de la Shumen, din Bulgaria.

Trebuie să fac mai multă pregătire cu ei, cu probleme mai greuțe,” spune serios profesorul recent devenit major. Casian este unul dintre cei patru elevi ai liceului care îi pregătesc la informatică pe elevii din clase mai mici.

Casian vine în fiecare dimineață cu metroul la liceu. Are ore de pregătire de treiori pe săptămână, cu elevi de a IX-a și a X-a. Astăzi au venit trei fete și trei băieți, așezați în jurul unei mese, fiecare cu un laptop în față.

Știți cumva unde sunt restul?”, își ia rolul în serios Casian. „Cine vrea Cola? De data am adus și pahare. Cum vă simțiți? Totul bine?”, sparge el gheața timid. Între ceilalți elevi de liceu, a cărui uniformă – tricou vișiniu, pantaloni negri – o poartă și el, pare de aceeași vârstă. Se plimbă printre scaune, îi întreabă despre probleme de informatică și locuri obținute la ultimele concursuri de profil.

Care știți sortare topologică?” Toți știu, unii mai bine, unii mai puțin bineProfesorul lor de astăzi este doar cu doi ani mai mare decât ei. Îl ascultă atenți, nu fac glume pe seama lui, nici măcar atunci când pătratul pe care îl desenează pe tablă e strâmb sau când scapă creta pe care o aruncă în joacă spre tavan.

„Bun. Să începem.’’,spune elevul devenit profesor și clasa trece la rezolvarea de probleme.

Cum ar fi asta: „Se dau n puncte în spațiul 3D prin coordonatele lor, dorim să amplasăm două cuburi cu laturile paralele cu axele coordonate astfel încât fiecare punct să se afle pe una dintre fețele sau în interiorul a cel puțin unuia dintre cuburi. În plus, latura cubului de latură maximă dintre cele două trebuie să fie minimă.”

După câteva minute de liniște, degete alergând pe tastatură, algoritmi și pătrate desenate pe hârtie, elevii încep să vină cu soluții. Se contrazic, se îndoiesc, se miră, se entuziasmează. Și glumesc mult, dar sunt glume criptate pentru laici. Râd cu poftă despre DGA – Directed Acyclic Graph, despre binomuri, graph-uri, DFS, BFS sau despre sortarea topologică.

Acești șase elevi sunt din proprie initiațivă în această clasă, par dependenți de senzația pe care le-o dă găsirea unei soluții la o problemă aparent imposibilă. Toți vin aici de plăcere.

Dacă nu faci de plăcere, cam greu să faci de performanță.”, relatează Casian, care nu este remunerat pentru orele predate colegilor săi.

Primii săi pași spre performanță în informatică și matematică i-a făcut în clasa a IV-a, când a participat la primul său concurs. Au urmat zeci de participări și medaliile au început să curgă: argint la „Romanian Masters of Informatics”, premiul doi la concursul „Cangurul Matematic”, aur la Olimpiada Națională de Informatică în 2011 și 2014, aur la Olimpiada Națională de Matematică în 2013, argint în 2009 și bronz în 2011, bronz la Olimpiada Balcanică de Informatică pentru Juniori în 2012.

Cu tatăl manager și absolvent de cursuri de asistent medical, mama curator specializat în artă medievală la Muzeul Național de Artă și bunica profesoară de limba română și latină, Casian nu a urmat un drum prestabilit de moștenirile genetice.

Nu știu, poate am prins gustul de la tatăl meu, care mai mergea la concursuri de matematică în tinerețe, sau poate de la sora mea, anul III la Automatică și Calculatoare, la Politehnică.”, spune el.

După cursurile pe care le predă, Casian va merge la propria pregătire, unde un fost coleg, acum student la Facultatea de Informatică a Universității București, îl va ajuta să urce pe treptele performanței. Apoi are ore obișnuite. Astăzi, de exemplu, urmează ora de fizică, apoi de sport. Cel mai probabil, va juca fotbal: “Nu știu cât mă pricep, dar îmi place.” Preferă însă tenisul de masă, mai joacă și cu prietenii, sâmbăta, cam singura distracție. N-a mai văzut un film de luni bune și muzică – rock simfonic – ascultă la căști, cât e pe drumul între casă și școală.

Timpul e zgârcit cu Casian. Dacă îl întrebi cum arată o zi din viața lui, nu poate să-ți răspundă pe scurt. Are un orar bine stabilit, clar, pe zile, ore, minute.

Luni, joi și vineri am mai puține pregătiri, adică ore de predat, am majoritatea ore de clasă, nu le detaliez. Poate am o oră în plus liberă în aceste zile.”, spune el.

Și apoi continuă: „Marți predau. 6.30 trezirea, 7.40 plecarea la școală, 8.20 – 10.10 predau la grupa A de clasa a IX-a, 10.10 – 14.25 am ore de clasă, 14.20 – 17.30 predau la grupa B de clasa a IX-a, 18.10 aung acasă și am timp liber până la ora 19.00, 19.00 – 22.30  eseuri aplicații undergraduate (scrisori prin care aplică la universități în afară) plus pregătire examen MAT și SAT (un fel de BAC american, necesar pentru aplicarea la univerisități din SUA), 22.30-23.30 – teme.”

casian patrascanu3

Stanford și MIT pe C.V.-ul unui puști de 18 ani

Numai cu un astfel de program draconic a putut să-și antreneze mintea. Curând, s-au văzut și roadele. Doi ani la rând, a fost ales din sute de elevi din toată lumea pentru a participa la tabere de vară la două dintre cele mai importante universități din SUA. CV-ul lui Casian detaliază: „12 iulie – 9 august 2015, bursier al Societății Matematice din SUA și participant în programul I al Stanford University Mathematics Camp – Stanford, California, SUA; 8 iunie – 7  iulie 2014, bursier și câștigător al marelui premiu al MIT Launch, Session I, Cambridge, Massachusetts, USA; 14 iulie – 9 august 2014, bursier al Standford University Summer Institutes și participant în programul Investigations in Number Theory.”

În ziua de 14 octombrie 2014, vestea plecării lui Casian la bursă la cele mai tari universități din SUA era prima pe pagina liceului: „În vara aceasta, elevul nostru Casian Pătrășcanu a câștigat două burse integrale pentru două programe de patru săptămâni, fiecare în Statele Unite ale Americii, la unele dintre cele mai renumite universități din lume. Felicitări călduroase lui Casian și mult succes pe mai departe!

La MIT, Casian a învățat cum să pună pe picioare o companie, cum să gândească de la zero un proiect și cum să gândească precum un manager. Programul antreprenorial de patru săptămâni destinat liceenilor din întreaga lume l-a ajutat pe Casian să traverseze podul între teorie și practică.

Sper că sunteți mândru de participarea elevului dumneavoastră la MIT Launch. Am convingerea că va fi un câștig pentru grupul internațional, dar el poate fi un câștig și pentru viitorul României.”, transmitea conducerii liceului Laurie Stach, director executive al MIT Launch, după ce îl acceptase pe Casian în program.

Ideea lui, gândită  împreună cu alți doi colegi americani, s-a numit Dropwise, și venea în ajutorul comunităților care se lovesc de o resurse limitată de apă potabilă.

Dropwise este un proiect care are și parte de hardward și parte de software. Îți citește contorul de la apă și-ți transmite informația la telefon, în timp real, prin WI-FI. Asta este ce face efectiv. Și pune totul într-o aplicație drăguță, care face și totul social. Într-un fel, te face să contribui la economia de apă. Ideea este să te facă să știi câtă apă consumi. În California și Texas sunt destul de mari problemele legate de apă. În California, companiiile de apă au trebuit să restricționeze consumul.”, explică el astăzi.

Cursul avansat de Teoria Numerelor i-a lărgit orizontul, a învățat să gândească mai liber și să aplice rezolvări inedite la probleme. A mai făcut un pas spre depășirea limitelor propriei minți. Cince ore și jumătate, cinci zile pe săptămână, timp de patru săptămâni, Casian s-a jucat cu numerele.

„Lui Casian îi priește de minune acest program încărcat. (…) Atitudinea lui prietenoasă și entuziasmul său pentru matematică s-au văzut încă din prima zi a programului. Este un student binecrescut și sârguincios, este unul dintre primii care se ofere să dea răspunsuri inteligente la întrebările mele în timpul orelor. Oferă soluții aprofundate și creative la probleme. Îmi este clar că își ia în serios educația. Săptămâna trecută, m-a întrebat cu nerăbdare dacă nu am niște probleme pe care să le rezolve. În numai cinci minute, avea deja o soluție la una dintre ele.”, scrie Sean Gasiorek, instructor la programul de la Stanford, într-o scrisoare de recomandare.

MIT și Stanford sunt pe lista top 4 universități, alături de Oxford și Princeton, unde Casian și-ar dori să intre.

CITAT: „Vreau să studiez în afară, dar categoric mă întorc în țară. Probabil o să predau și, ca un hobby, îmi iau un part-time la o companie de software, văd eu.”, Casian Pătrașcanu.

„Primăvara” de Vivaldi anunță finalul celor două ore de pregătire de astăzi. Șase dintre cei mai buni elevi la informatică ai liceului ICHB ies din clasă sub îndemnul profesorului lor de aceeași generație: “Gata, copilași, ne vedem data viitoare.”

29 recommended
comments icon 1 comment
620 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Andreea Pocotilă