Despre cum s-a reinventat bicicleta copilăriei și ce e de făcut pentru ca pedalatul să devină ceva tot mai obișnuit în București, într-o discuție cu Andrei Botescu, fondatorul Atelierelor Pegas. Pentru că e din nou primăvară, e din nou vremea bicicletelor!
Andrei, cum a arătat copilăria ta? Unde ai crescut, în ce cartier te plimbai cu bicicleta ta Pegas? Aveai un Pegas, nu?
Am crescut în București, în cartierul Lizeanu, pedalând pe un Pegas Kent Verde. Cel mai des pedalam spre Parcul Circului, iar cea mai interesantă aventură cu bicicleta Pegas am avut-o în clasa a patra, când am pedalat până în Pantelimon.
Ce a urmat? Ai studiat Sociologia, ce ai făcut înainte de a avea ideea Atelierelor Pegas?
Înainte de Pegas, am făcut research, modelare și statistică în domeniul medical.
Când, cum și de ce a apărut această idee – reinventarea bicicletelor Pegas?
Varianta academică pentru această întrebare este că am scris o teză despre Branding National Identity. Varianta neacademică și mai puțin somptuoasă este că mi-a fost furată bicicleta recent cumpărată din balcon, ceea ce m-a determinat să mă gândesc la Pegas, bicicleta copilăriei, pe care o avea toată lumea și care nu reprezenta neapărat un bun de furat. Căutând pe internet, am descoperit că producția se oprise și că Pegasul se vindea la after market. După uimirea propriu-zisă, a urmat o vizită la OSIM și ceea ce astăzi înseamnă Atelierele Pegas.
Spune-ne o poveste: cum a pornit acest business, Atelierele Pegas? La ce visați în primele luni, în primul an?
Business-ul a pornit cu entuziasm după ce i-am găsit pe băieți. Alexandru Manda (în prezent se ocupă de managementul magazinelor Pegas) a apărut în echipa Pegas fiind cel care mi-a vândut bicicleta care a fost furată, Ciprian Frunzeanu (directorul de design) lucra în publicitate, însă lucrarea lui de licență a cuprins prototiparea de biciclete și l-am găsit la o căutare pe google, așadar era un must asset pentru echipă, iar Adrian Teașă (directorul tehnic) lucra deja în producția tehnică de biciclete și a venit la recomandarea unui specialist. Practic, Pegas a renăscut datorită competențelor celor patru de a readuce pe piață bicicleta copilăriei.
Sunt șase ani de atunci, cum i-ai descrie? Ce a fost cel mai frumos, ce a fost cel mai dificil și cum s-a transformat totul într-un business atrăgător și de succes?
Cel mai frumos din acești șase ani a fost lansarea propriu zisă a brandului Pegas. Cel mai dificil a fost să supraviețuim ca business antreprenorial în perioada iernii. Încă nu am stabilit o unitate de măsură pentru succes, căci la fiecare început de an ne propunem lucruri noi, la care se adaugă alte lucruri noi, alte inovații tehnologice și alte provocări. În plus, climatul antreprenorial actual al României nu este cel mai fericit, având în vedere schimbările legislative constante.
Care este profilul cumpărătorului Pegas de azi?
Vorbim pe de o parte de nostalgici – cei care au avut Pegas când erau mici și care s-au bucurat enorm de admirația prietenilor din fața blocului față de bicicletă sau de cei care n-au avut Pegas, dar își doreau nespus bicicleta. Apoi vorbim despre cei care sunt interesați de ultimele noutăți în tehnologie și design, pentru care bicicleta Pegas reprezintă un reper de produs de design românesc care răspunde nevoilor actuale ale societății în care trăim. Și mai vorbim de o a treia categorie de cumpărători, cei care înțeleg tehnicalitățile bicicletelor noastre și care ne provoacă mereu să aducem pe piață modele mai performante pentru drumeții mai lungi sau offroad.
Vreți să duceți bicicletele Pegas și în afara României, cât și unde vindeți în prezent pentru clienți străini și cum plănuiți să dezvoltați acest segment?
Piețele internaționale de vânzare a bicicletelor Pegas sunt în prezent acolo unde există deja comunități mari de români, însă de curând am început să vindem și în partea de est a Europei. Anul acesta încercăm să vindem mai mult în străinătate, având și un shop online în limba engleză și un plan de marketing digital deja funcțional.
Ce crezi că trebuie făcut pentru ca mersul pe bicicletă să devină ceva obișnuit și la noi? Primăria oferă vouchere pentru achiziționarea de biciclete, dar nu oferă și piste, cât mai avem pentru a ajunge la nivelul unor orașe în care mersul pe bicicletă nu e un lux?
Recent, Primăria Capitalei a prezentat un plan cu 67 km de pistă pentru București și zonele limitrofe. Este un work in progress care se va rezolva, poate mai rapid decât inaugurarea metroului din Drumul Taberei. Însă nu e doar problema de piste – deși sunt cumva obligatorii, este și o problemă a șoferilor bucureșteni care nu respectă aproape deloc biciclistul. De asemenea, noi mai credem că un număr mai mare de bicicliști care să fie vizibili în trafic, niște ONG-uri care să facă lobby pentru piste și ajutor din partea noastră, a producătorilor, importatorilor și distribuitorilor de biciclete ar trebui să miște mai rapid lucrurile.
Care este cea mai frumoasă amintire de-a ta cu o bicicletă Pegas?
Cred că aici mă identific cu majoritatea clienților Pegas: cea mai frumoasă amintire a mea cu bicicleta este momentul când am primit-o cadou de la părinții mei, pentru faptul că am luat premiu la școală. Asta se întâmpla în clasa a treia.
Ce te motivează în tot ce faci?
După șase ani de provocări și un ritm accelerat de creștere, am trecut de la o afacere de garaj la „mari contribuabili”, cum ne numeşte ANAF. Parcă în fiecare zi e un nou început, o nouă provocare, un nou stimul motivațional. Când vezi că se poate, parcă nu vrei să ratezi şansa de a te dezvolta.
De ce consideri că trebuie ținut cont atunci când vrei să construiești un business de top?
Povestea Pegas a început cu un plan destul de elaborat, care conţinea obiective pe termen mediu şi lung. Astfel, încă de la început, Pegas a avut echipă de design care ne-a ajutat să avansăm cu gama de modele, să avem produse originale care, în timp, ne-au asigurat identitatea în industria bicicletelor. Cred și acum că planificarea este cheia.
Ce te deranjează ca om, ca antreprenor tânăr, în România anului 2018?
Cel mai mult și mai mult mă deranjează birocrația, nevoia de a semna acte și de a pune ștampile, de a valida totul în scris.
Ce locuri preferate de biciclit ai în București? Dar în țară?
De obicei, folosesc bicicleta ca mijloc de transport pe traseul acasă-birou sau birou-atelierele Pegas. Nu am un loc preferat neapărat în București. În țară, îmi place mult ce se întâmplă la Timișoara pentru comunitatea de bicicliști: pistele de bicicletă, legătura cu traseul european de ciclism, parcările pentru biciclete, integrarea bike sharingului cu mijloacele de transport în comun.
Care este cel mai popular model de bicicletă de oraș acum? Și cum au evoluat bicicletele Pegas în ultimii ani?
Pegas Strada este cel mai popular model al nostru, este de altfel bicicleta iconică Pegas, cea cu șa lungă și cu coarne. Bicicletele noastre au evoluat o dată cu toate invențiile și inovațiile din lumea bicicletelor, noi fiind permanent conectați la trendurile globale. Suntem la fel de competitivi ca orice alt producător de biciclete, cu gama completă de biciclete pentru toate categoriile de bicicliști, de la copii la seniori, de la cei care au nevoie de o bicicletă pentru oraș, la cei care au nevoie de o bicicletă cu care să urce pe munte sau cu care să facă drumeții de câțiva zeci de km zilnic.
Cum crezi că vor arăta bicicletele viitorului?
Cu siguranță vor fi asistate electric, cu motor cu regenerare, cu geolocație prin satelit și senzori de monitorizare a performanței și sănătății, deviceuri de stocare a energiei și desigur bike sharing, noul model economic global.
Citat:
„Mă identific cu majoritatea clienților Pegas: cea mai frumoasă amintire a mea cu bicicleta este momentul când am primit-o cadou de la părinții mei, pentru faptul că am luat premiu la școală. Asta se întâmpla în clasa a treia.” Andrei Botescu, Atelierele Pegas