Absolvenții clasei a XII-a care au urmat cursurile unui liceu aflat în mediul rural vor beneficia de locuri speciale la facultățile din București și alte mari orașe, potrivit ministrului Educației, Valentin Popa.
Potrivit ministrului, doar elevii care au terminat un liceul aflat în zona rurală vor putea să aplice pentru aceste locuri, nu și elevii care au domiciliul la țară.„Este pentru prima dată în istorie când asigurăm pentru acești absolvenți o admitere separată de ceilalți, așa cum facem o admitere separată pentru etnicii români și pentru rromi. Aceștia practic au un anumit număr de locuri dedicate la fiecare universitate, proporțional cu numărul de locuri istoric atribuit și practic având o admitere separată, nu concurează decât între ei”, declară Valentin Popa, ministrul Educației Naționale.
Popa a arătat că fiecare universitate va avea în acest scop un număr de locuri proporţional cu numărul de locuri istoric atribuit, fără a fi vorba despre o sesiune specială de admitere, precizând că anul trecut au fost aproximativ trei mii de absolvenţi de licee din mediul rural, iar circa 85 – 90% din aceştia au ales să urmeze o facultate.
„Comparativ cu elevii din mediul urban, cei din mediul rural înregistrează invariabil rate mai scăzute de participare la educaţia timpurie, se confruntă în proporţii semnificativ mai ridicate cu fenomenul de părăsire timpurie a şcolii, astfel elevii care părăsesc prematur sistemul de educaţie sunt de trei ori mai mulţi în mediul rural decât în mediul urban (…) Performează constant mai slab la examenele naţionale şi la evaluările internaţionale şi participă într-un procent mult mai mic la niveluri superioare de educaţie, liceu şi facultate”, a arătat Popa.
Peste 200 de specialişti din domeniul ştiinţelor educaţiei, din 21 de ţări de pe cinci continente, participă în perioada 4 – 7 iunie la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava la cel de al XIX – lea Congres al Asociaţiei Mondiale de Ştiinţe ale Educaţiei, având ca temă „Educaţia în era amplificării inegalităţilor. Provocări şi politici, actori, practici”.
Asociaţia Mondială de Ştiinţe ale Educaţiei este o prestigioasă organizaţie profesională, fondată în 1961, ce include specialişti din toată lumea, având scopul de a promova cercetarea ştiinţifică din domeniul ştiinţelor educaţiei prin publicaţii şi organizarea de conferinţe, de a facilita schimbul de idei şi practici între membri, prin stabilirea de reţele de cercetare.