a

„Aventura la volan”, programul interactiv în care copiii învață cum să-și gestioneze banii

- - 72- 81 vizualizari

Din decembrie 2018, asociația Mâini Întinse, din Tulcea, a început un proiect inedit și ambițios, care își propune să educe financiar circa 500 de copii, cu vârste între cinci și 12 ani, din comunitatea locală. Spre deosebire de alte programe cu obiective asemănătoare, „Aventura la volan” se remarcă prin modul său super interactiv de prezentare a informațiilor.

Proiectul, care se va derula în această formă până la sfârșitul lunii iulie a anului 2019, a fost gândit de patru oameni, membri ai asociației. Însă în spatele „Aventurii la volan” stau numeroși voluntari, parteneri, specialiști și susținători, precum și multe ore de muncă, după cum mărturisește Adrian Popa, managerul proiectului.

Când și în ce context a apărut ideea programului „Aventura la volan”?
În iunie 2018, împreună cu grupul de copii defavorizați cu care asociația noastră lucrează, am mers într-o tabără la munte. Pe drum, copiii îl rugau pe șofer să le pună cântecul cu „Panamera”. Am văzut că toți știau versurile pe de rost. Așa ne-a venit ideea să scriem un proiect care să aibă în centrul lui mașina, un element relevant pentru generația actuală.

Tot în iunie, puțin dezamăgiți de răspunsurile negative primite la diferite aplicații pentru fonduri de proiecte, am intrat în contact cu oportunitatea de finanțare oferită de cei de la Raiffeisen. Ne-am mobilizat și am depus aplicația, destul de sceptici, dar până la urmă am primit grantul.

De când există Mâini Întinse și care sunt principalele realizări ale asociației?
Asociația există din 2002, iar în toți acești ani am crescut de la idee la echipă, de la echipă la instrument cu impact, apoi la partener pentru alți actori de pe scena serviciilor sociale. În 2005 am construit Centrul Multifuncțional de Asistență Socială Aproape de Tine, amenajat special ca să faciliteze activități cultural-educative pentru copii cu dizabilități și dezavantajați. În plus, suprafața care împrejmuiește centrul constă în spații verzi exterioare, dotate cu teren de fotbal, semicerc cu panou de baschet, foișor, căsuță de joacă, leagăne, tobogan din plastic, precum și o alee terapeutică realizată din lemn, piatră și iarbă.

Adrian Popa, managerul programului „Aventura la volan”

Printre realizările noastre se numără proiectul „Vacanța mea la țară”, din 2008, care a oferit un timp recreativ și totodată educațional unor persoane cu dizabilități din Tulcea, Constanța și Slobozia. Din 2009 am accesat finanțări la scară mai mare, prin granturile Mecanismului European SEE 2009. Atunci am creat proiectul „Fii prietenul meu”, în care 40 de copii și tineri din Tulcea s-au implicat în viața comunității.

În 2014, am avut proiectul „Sunt și eu aici”, care a promovat drepturile copiilor, apoi „Pauze Scurte”, cu scopul de a furniza servicii sociale micuților cu dizabilități. Cel mai recent, am implementat „Doi la puterea Noi”, un program de incluziune socială pentru copii aflați în situație de risc, ca o măsură a discriminării, prin includerea în paleta de servicii sociale de socializare a teatrului de păpuși.

De ce e important pentru cei mici să deprindă de pe acum informații despre educația financiară?
Lucrăm de mulți ani cu copii din diverse medii sociale și am fost uimiți de lipsa educației financiare. Ei ne vor plăti pensiile, ne vor conduce și ne gândim că bunăstarea noastră e dată de un comportament financiar sănătos, care are nevoie de educație. Familia e ocupată să le ofere copiilor lucruri palpabile, iar educația financiară lipsește.

Trăim într-o lume care pune accentul pe obiect, pe formă mai mult decât pe conținut. Copiii primesc tot felul de recompense, de la haine de firmă până la concedii în străinătate, iar părinții maschează eforturile depuse, fiind dispuși chiar să apeleze la împrumuturi bancare. Astfel, în mintea copiilor se pictează o imagine greșită asupra banilor. Există riscul să devină adulți cheltuitori (să risipească mai mult decât își permit), iresponsabili (să vrea salarii mari cu zero efort), nemulțumiți și egoiști, fără viziune și fără satisfacție. Noi am considerat că, acolo unde părinții nu reușesc, comunitatea trebuie să intervină.

Concret, care sunt activitățile din cadrul programului „Aventura la volan”?
Se derulează cinci ateliere specifice. „Mi-am construit o mașină” e despre câștigarea banilor și presupune dezvoltarea unor abilități prin construirea unui automobil. „Cu mașina la plimbare” e despre cheltuirea banilor, prin kilometrii parcurși într-o zi sau împărțiți pe tot parcursul lunii. Are rolul să-i conștientizeze pe copii că banii sunt o resursă limitată.

„Parcată în garaj” e despre economisirea banilor, „Formula 1” despre investirea lor (cu anumite economii poți să participi la concursuri). În fine, „Cu mașina la licitație” e despre donarea banilor. La finalul programului vom realiza și o broșură online, disponibilă tuturor, astfel încât informația să ajungă mai ușor și la alți copii, din alte zone ale țării.

Ce presupun atelierele?
Ele pun accent pe educația nonformală: păpuși marionete, jocuri tematice, lucru manual, secretul zilei. Avem o păpușă marionetă, Rafaella, ca liant între mașină și bani. Ea e prezentă în toate atelierele. Pentru că mintea copiilor are o capacitate extraordinară de a-și culege singură informații și de a le aplica, partea teoretică e inclusă într-o poveste metaforică. Banul este un bun, o resursă, asemenea unei mașini. O mașină te poate duce la destinație în siguranță, dar dacă nu știi s-o manevrezi corect și nu cunoști regulile de circulație, vei sfârși tragic.

Informațiile descoperite în partea teoretică sunt apoi aplicate în diverse jocuri și activități distractive, menite să-i relaxeze și să faciliteze procesul de învățare prin experiență. Sunt metode naturale de cunoaștere a lumii, caracteristice vârstei.

În ce fază a programului vă aflați acum?
Deocamdată, copiii și-au construit mașina, întâi în formă bidimensională, apoi utilizând piese Playmobil. Împărțiți în echipe, și-au imaginat că participă la o cursă de mașini, având de ocolit diverse obstacole și de îndeplinit sarcini întâlnite pe traseu. Jocurile simple au permis un prim contact cu povestea banilor. Copiii au fost încurajați să comunice, să asculte ce zic ceilalți, să-i aprecieze pe cei cu idei, să le folosească, să încurajeze eforturile coechipierilor, să se implice. Participarea a condus la sentimentul coproprietății asupra rezultatelor.

Atelierul s-a încheiat cu Secretul Zilei, o activitate de recapitulare și fixare a informațiilor dobândite. S-au trasat paralele între cele două elemente, ca resurse – mașina și banii.

Cum măsurați rezultatele proiectului?
O metodă de evaluare o constituie tocmai activitatea de la sfârșitul fiecărui atelier – Secretul Zilei. Ea presupune ghidarea beneficiarilor în a înțelege metafora prezentată și a trasa paralele între mașină și bani, între povestirea Rafaellei și realitatea fiecăruia.

Dar suntem conștienți că lumea este în continuă schimbare, că tehnologia evoluează și noua generație este tot mai acaparată de mediul virtual. Așa că, și noi, ca echipă, încercăm de fiecare dată să găsim cele mai relevante metode de a ajunge la copii și de a transmite mesajul. Nevoia căreia ne adresăm va exista și după 31 iulie 2019, atât în comunitate, cât și în preocupările noastre, și cu siguranță vom încerca să continuăm educația financiară a copiilor într-o formă cât mai eficientă și responsabilă.

Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit până acum?
Implementarea programului a presupus mai mult decât crearea atelierelor. Am lucrat cu oameni adulți (directori de școli, cadre didactice, indirect părinți), cât și cu tineri (liceeni voluntari, copii în lumea cărora trebuie să intri). Dezvoltarea unui asemenea proiect înseamnă exersarea multor abilități și efort susținut. Dar am făcut-o cu bucurie, pentru că motorul care ne mișcă și ne face să dăruim 150% e dragostea pentru beneficiari și comunitate.

După ce am găsit metafora bani vs. mașină și am adăugat păpușa marionetă, ca centru al programului, am făcut o bază materială, o sală de teatru social, ca să căpătăm noi experiență în mânuirea păpușilor. Metoda e una foarte expresivă, din sfera copilăriei. E ca un înveliș distractiv și relevant pentru publicul care i se adresează. În momentul în care păpușa apare în mijlocul copiilor, aceștia se relaxează.

Ce alte metode de educație financiară pentru copii ar putea să aplice părinții?
Recomandăm implicarea copiilor în procesul de gestionare a veniturilor in familie. Explicat pe înțelesul lor, acest proces poate avea un impact benefic în dezvoltarea abilităților de lucru cu banii. Alte metode practice de educație financiară, utilizate atât în clasă, cât și acasă, pot fi diverse sisteme de recompensă, liste cu sarcini de făcut pentru copii, în funcție de vârstă, strângeri de fonduri, alimente, rechizite pentru o cauză numită, expoziții de felicitări sau alt lucru manual cu vânzare.

Educația, în sensul ei larg  începe acasă. Aici părinții au cea mai bună interacțiune cu copiii lor, așa că  acasă trebuie auzite lucrurile cele mai importante și cele mai semnificative pentru ei. Cu toate că fiecare copil se dezvoltă în propriul ritm, în general, după vârsta de trei ani, micuţii devin interesaţi să afle diverse lucruri despre bani. Atunci se pot face deja primii paşi. Oferirea unei puşculiţe simpatice în care să introducă din când în când o monedă poate reprezenta un astfel de pas.

Până în jurul vârstei de cinci ani, copiii dobândesc capacitatea de a pune bani deoparte. Atunci se poate începe şi furnizarea de mici noţiuni despre bani. Explicarea avantajelor economisirii, cât şi instituirea unei alocaţii modice în schimbul unor treburi mărunte pe care să le îndeplinească cel mic (să pună în ordine jucăriile din camera sa, să ajute la pregătirea sau la strângerea mesei, să se îngrijească de hrana şi apa animalului de casă etc) ar fi printre primele lecţii recomandate. Când copiii încep să le spună părinților să le cumpăre anumite lucruri din magazin, sunt suficient de mari pentru a învăța despre bani. Cheia constă în găsirea momentelor oportune în care părinții să le poată împărtăși din experienţa lor cum să se ocupe de bani în mod responsabil.

72 recommended
81 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Ionut Axinescu


Bookmark?Remove?

Csibi Magor, ecologistul român stabilit în Coreea de Sud care luptă pentru salvarea planetei:„Soluția este să ne unim, nu să împărțim oamenii în buni și răi!”

-

Politolog la bază, Csibi Magor a reprezentat România în Parlamentul European între 2007 și 2009, a lucrat o perioadă și ca jurnalist, însă în ultimii ani s-a dedicat exclusiv protejării mediului în care trăim. „Am realizat destul de repede că tema centrală a d... Mai mult »

Bookmark?Remove?

Giorgiana Vlăsceanu, informaticianul care le învață pe românce secretele din IT: ”Avem un procent mare de femei care lucreaza in zona tech, cu mult peste media UE, iar asta este un plus pentru Romania!”

-

Giorgiana Vlăsceanu este absolventă a Facultății de Automatică și Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnica din București, unde acum urmează un program de master. Printre numeroasele sale activități de educație digitală pentru copii și de voluntariat, ... Mai mult »

Bookmark?Remove?

Irina Țuca, studentă la drept în Marea Britanie: „Tinerilor romani trebuie să li se ofere mecanismele necesare prin care să facă viitorul să arate cât mai bine”

-

Absolventă a Colegiului Național „Sfântul Sava” și campioană la debate în perioada liceului, Irina Țuca studiază acum dreptul la cunoscuta universitate Cambridge, din Marea Britanie, din „ambiția de a-și depăși limitele și pentru a-și da șansa să încerce ceva ... Mai mult »