Daniel Dobrea, preşedintele ACS Huşana: „Un suporter a descris foarte bine reţeta care ne-a adus aici: nebunia asta entuziasmantă a voastră vă va face să reuşiţi”

- - 79 vizualizari

În timp ce sportul de performanţă românesc merge din rău în mai rău, se construiesc terenuri de fotbal în pantă şi săli de sport în sate şi comune părăsite, un grup de tineri din Huşi, unii dintre ei plecaţi din oraş între timp, şi-au unit forţele şi cunoştinţele şi au revitalizat clubul local ACS Huşana. Am discutat cu preşedintele clubului, Daniel Dobrea, despre ce înseamnă această echipă pentru micul oraş din Moldova şi despre planurile de viitor şi provocările care îi aşteaptă.

Sursa foto cover: FRF

 

 

Când a început noul drum al ACS Hușana, cu formula actuală de conducere, investiții din zona privată, prezență in spațiul online etc?

Drumul Hușanei a fost reluat propriu-zis în urmă cu aproape 7 ani, cu câteva grupe de copii și juniori, dar cu o finanțare destul de slabă. Clubul era practic în moarte clinică. Din fericire, în urmă cu 2 ani, după o întrevedere cu dl. Ciomaga, vectorul principal al Viacons Rutier, principalul suținător financiar, am trecut la actuala formă de conducere și de management, actualizat permanent în dinamica provocărilor curente. Astfel, mișcarea fotbalistică de la noi a obținut un cu totul alt tonus, cu o nouă imagine, o nouă identitate de brand fotbalistic local, curat și transparent.

Anul acesta ați obținut pentru prima dată promovarea în Liga 3 (Felicitari!) – ce înseamnă asta din punctul de vedere al efortului managerial și financiar? Sunteți pregătiți?

Mulțumim! După reorganizarea clubului ne-am schimbat treptat și obiectivele. Ideile, faptele și trăirile noastre și ale suporterilor duceau cu gândul la o performanță superioară unei ligi județene. Dorințele și temerile se amestecau pe parcursul actualului sezon. Am încercat să facem față provocărilor de tot felul, atât pe plan sportiv, de la accidentări sau suspendări ale unor jucători, până în plan mediatic, de la depoziții la articole încrezătoare care să susțină ideea că și la Huși #sepoate. Așadar, pe plan managerial situația a fost gestionată corespunzător. La capitolul financiar nu a fost la fel de facil să atragem noi sponsori care să vină alături de sport, de fotbal, dat fiind potențialul redus al zonei. Cu toate acestea, am obținut în timp contracte de sponsorizare al cărui număr sperăm să-l mărim în perioada ce urmează.

Credem că suntem pregătiți din punct de vedere financiar să ne ridicăm la cerințele de Liga 3, dar considerăm totodată că mai avem de parcurs pași serioși în acest sens, până la a putea vorbi de un confort financiar.

Cum vedeți impactul performanțelor recente în comunitatea locală? Se vede o coagulare a publicului în jurul echipei?

Impactul performanțelor recente – promovarea în Liga 3, câștigarea Campionatului Județean, titlul de cel mai bun antrenor și cel mai bun jucător al Ligii Vaslui – face parte din impactul generat de dorința de a crea emulație la nivelul întregii comunități pentru susținerea sportului și a fotbalului. Astfel, putem proba într-un mod cuantificabil acest nivel prin trendul ascendent al vizualizărilor pe site-ul oficial al clubului, precum și creșterea numărului de fani de pe pagina de Facebook.

Prin dezvoltarea noastră în mediul online, adăugând celor de mai sus un canal video de Youtube și comunicare pe Instagram, am reușit o comunicare eficientă, reliefând reușitele și vorbind sincer totodată și în cazul înfrângerilor. Astfel, ne-am apropiat un nucleu frumos și entuziast de suporteri, care s-a transformat într-o galerie inimoasă și vocală, care ne-a susținut și la meciurile din deplasare, lucru nemaivăzut la Huși de foarte multă vreme. Legătura strânsă cu comunitatea a avut o influență majoră în atingerea obiectivului de a promova, dar și pentru a atrage susținerea necesară din partea mediului de business local.

Foto: Dragos Pascaneanu

Ce primește clubul din partea comunității locale și ce credeți că oferă în schimb? Cât de important este acest echilibru pe drumul spre anumite performanțe?

Suntem conștienți că niciodată nu vom putea oferi mai mult decât ceea ce primim din partea comunității, referindu-ne aici la sentimente, emoții care nu pot fi măsurabile. Am trăit alături de suporteri bucuria câștigării campionatului și sufletul a atins pentru o clipă infinitul. Despre ce are Hușana de oferit, putem vorbi despre o experiență la care oricine ar putea achiesa, fie prin prezența la stadion ca suporter, prin înscrierea în mod gratuit a copilului pentru practicarea acestui sport și terminând cu susținerea financiară individuală, prin virarea a 2% din impozitul pe venit.

Care sunt planurile de viitor ale echipei manageriale? Până la ce nivel credeți, realist, că poate urca un club dintr-un oraș cu aproximativ 25.000 de locuitori?

Planurile în ziua de azi se fac cu precădere pe baza previziunilor financiare. Dacă ne ghidăm după acestea, perspectivele nu ne sunt favorabile. Totul depinde de noi. Performanțele sportive creează premise pentru atragerea de noi sponsori, care pot aduce plus valoare în club. Totuși, aici dorim să facem o mențiune, anume că ne dorim alături de noi oameni cu o probitate morală recunoscută. Realistic vorbind, pe termen lung cred că se pot obține performanțe sportive remarcabile, aici referindu-mă nu doar la echipa de seniori, ci și la grupele de copii și juniori, de care trebuie să avem grijă și înțelegere.

Fără sa vorbim de rețete de succes, există cluburi cu tradiție, susținere financiară net superioară și bază de suporteri importantă, care nu au reușit promovarea – ce credeți că v-a adus plusul necesar realizării obiectivelor?

Un sporter ACS Hușana care locuiește în Iași a descris foarte bine rețeta care ne-a adus aici: nebunia asta entuziasmantă a voastră vă va face să reușiți. Sigur, știm că asta a fost necesară, dar nu suficientă. Am adus jucători cu experiență, oameni de caracter, care au pus un accent important în evoluția echipei. Mai putem vorbi de stabilitatea băncii tehnice, asupra căreia nu s-a produs niciun fel de presiune, de stabilitatea financiară, de o constantă comunicare cu suporterii și de susținerea acestora, indiferent de rezultatul afișat pe tabela de marcaj. Deși poate unii nu îl iau în calcul, putem spune că și Dumnezeu ne-a ajutat.

Foto: Dragos Pascaneanu

Cum vedeți rolul autorităților în sport? Cât și în ce fel credeți că ar putea și ar trebui să se implice?

Rolul autorităților în sportul local este unul semnificativ, poate chiar hotărâtor. Noi am beneficiat gratuit de facilitățile puse la dispoziție de Primărie și Consiliul Local, referindu-ne aici la stadionul municipal din Huși, unde am putut disputa meciurile de pe teren propriu, unde ne-am putut antrena atât timp cât și condițiile atmosferice ne-au permis. În prezent, se fac eforturi pentru modernizarea acestuia, prin montarea a aproximativ 1500 de locuri pe scaune și grupuri sanitare. Pentru o mai bună desfășurare a activitășii sportive, în special pentru copii și juniori, sunt necesare investiții în infrastructură, capitol la care suntem deficitari la nivel național.

Cât este de diferit managementul sportiv de alte domenii? Aveți în echipă oamenii cu experiență în acest domeniu specific sau ați învățat prin practică?

Cu siguranță managementul conține teorii general aplicabile în diferite domenii, dar, în mod special pe latura sportivă situația stă oarecum diferit. Există o interacțiune cu oameni diferiți, cu competențe dintre cele mai diverse. Este un spectru mult mai amplu. În club, experiența tehnică o au doar antrenorii și jucătorii, oameni care trebuie remunerați pentru munca pe care o depun. Ceilalți membri ai staff-ului ACS Hușana suntem implicați în mod voluntar. Suntem autodidacți, deschiși la nou, studiem, ne informăm, iar până acum credem că ne-am coordonat bine. În altă ordine de idei, nici nu am fi dispus în Liga 4 de resursa financiară necesară pentru a aduce oameni cu experiență în domeniul managementului sportiv.

În ultimii ani s-a vehiculat mult ideea cluburilor de fotbal finanțate de suporteri și entități private, care să crească organic. Pot cluburile de acest nivel să crească și să ajungă să se autofinanțeze, să devină afaceri?

Din informațiile apărute în mass-media din România, știm să ar exista încercări de tip socios, dar ca să faci performanță este dificil de crezut că poți reuși doar dintr-o astfel de finanțare. Agreăm și urmărim cu interes proiecte ale suporterilor de la Timișoara și, până la un moment dat, de la Rapid și ne-am dori ca o parte din suportul financiar la ACS Hușana să vină direct din partea comunității, dar trebuie să luăm în considerare și status-ul financiar al zonei. Momentan asta este principala problemă la Huși, nu dorința suporterilor de a sa alătura unui astfel de proiect. Dar, pe viitor, cine știe, în funcție de tracțiunea pe care o să o capete clubul nostru la nivel regional, baza de fani se poate mări și atunci poate putem discuta și despre implicarea directă a suporterilor în organizarea clubului.

comments icon 0 comments
79 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

George Russo


Bookmark?Remove?

Vlad Postelnicu, arhitect, antreprenor şi sportiv de performanţă: „Cred că scopul nu ar trebui să fie să emigrezi, ci să faci treaba să meargă aici şi să poţi călători cât mai mult”

-

Relativ proaspăt absolvent al Facultăţii de Arhitectură şi antreprenor în domeniul marketingului digital, Vlad este unul dintre primii practicanţi din România al nui sport foarte spectaculos, care atrage din ce în ce mai mulţi tineri: kiteboarding.  Cine este ... Mai mult »

Bookmark?Remove?

Alex Beldea, fotojurnalist: „Vorbim de oameni care au trecut Canalul Mânecii în congelatoare de îngheţată şi totuşi sunt pregătiţi să-şi refacă viaţa într-o societate nouă”

-

Alex este unul dintre cei mai apreciaţi fotografi români, specializat în ultimii ani pe documentarea problemei refugiaţilor din zone de conflict, chiar dacă la începutul carierei sale a activat ca fotojurnalist sportiv. Am vorbit cu el despre cazurile pe care ... Mai mult »

Bookmark?Remove?

Cristian Scutariu, jurnalist, motociclist, călător: „Dacă conving un om să iasă din rutina vara Grecia, iarna Alpi, city break la Roma, city break la Barcelona şi două zile să fumăm ceva în Amsterdam, eu sunt fericit”

-

Cristi Scutariu este un personaj aparte în presa sportivă din România, unul pe care nu ai cum să-l ignori sau să-ţi fie indiferent. Nu se fereşte de cuvinte, fapt ce l-a scos în evidenţă în peisajul media, dar nici de pericole, care chiar îl atrag. De la drumu... Mai mult »