Născut în Iași, Sebastian Gabor se autointitulează „cetățean european”. După absolvirea liceului a plecat în Barcelona, unde a făcut un program de Business School la European University.
După doi ani de studii, s-a întors în Iași, unde a început un studio de development, IT Gambit, care a fost activ până în 2017. În acel an, a migrat total către proiectul Digitail, de care se ocupă și astăzi.
De-a lungul anilor, a încercat mai multe start-up-uri. „Am învățat însă că atât timp cât nu te concentrezi 100% pe ceva, șansele de reușită scad. Partea bună a fost că datorită experienței cu IT Gambit am locuit în orașe precum New York, San Francisco sau Berlin, unde am învățat enorm”, spune Sebastian.
Locuiești în Barcelona, unde ai și studiat după absolvirea liceului, la Iași. De ce Barcelona?
Inițial voiam să merg la facultate în Marea Britanie, așa era trendul în acea perioadă. Dar, din păcate, nu m-au lăsat ai mei. Voiau să rămân acasă. Am avut noroc că și-au schimbat opinia, iar în final am avut ocazia să merg în Barcelona.
În sine, facultatea am descoperit-o la o conferință. Era cotată la același nivel cu facultăți din Marea Britanie. Iar Barcelona, ca oraș, a avut mai multe argumente, ca să spun așa.
Cum ți se pare sistemul educațional spaniol în comparație cu cel românesc? Cât de mult/ puțin e încurajat antreprenoriatul la noi?
Cel puțin acum, antreprenoriatul e încurajat la noi. Pe vremuri, problema era lipsa de capital, de acces la informații si know-how. Și faptul că majoritatea celor din business nu aveau apetit la risc.
Prin asta mă refer la faptul că nu aveai capital (bani sau unelte) care să ajute la pornirea afacerii sau susținerea ta personală. Nu te puteai dedica un număr de luni ca să pornești la drum, fără să te gândești la altceva.
De asemenea, nu puteai profita de know-how de la alții, din aceeași industrie, sau industrii conexe, dar care trec prin aceleași etape pentru a putea evita aceleași erori. Majoritatea celor cu care ai fi ajuns să lucrezi te priveau „ca la început”.
Când și în ce context a apărut Digitail? Cu ce se ocupă, mai exact?
Am trecut prin experiența de a avea cățel și am fost apropiat de domeniul veterinar. Dar ce a cauzat trecerea full time pe acest proiect a fost faptul că, la finalul anului 2017, un prieten a ratat un vaccin din schema de vaccinare a cățelului. A trebuit să reînceapă întreaga schemă. E o problemă des întâlnită printre proprietarii de animale. Informația e scrisă doar în carnetul de sănătate, care ajunge uitat într-un dulap.
De asta am vrut să punem bazele unui carnet digital de sănătate pentru animale de companie. Ulterior, am aflat că motivul pentru care încă nu exista nimic similar era faptul că cei de la cabinetele veterinare încă foloseau pixul și hârtia. Sau sisteme foarte vechi, fără soluții cloud, interconectate.
Cum a evoluat de-a lungul celor doi ani de existență?
A trebuit mai întâi să ajungem la veterinari. Din 2018, am început să lucrăm la un sistem de management de clinică, unul care să ajute veterinarii să îmbunătățească relația cu proprietarii de animale și să salveze timp automatizând multe dintre atribuțiile administrative de zi cu zi. Precum completarea de registre, trimiterea de memento-uri, emiterea de scrisori medicale, de rețete etc.
În noiembrie anul acesta, am reușit să promovăm și carnetul de sănătate digital pentru animale de companie. Pentru a avea acces, trebuie ca medicul tău veterinar să folosească Digitail, ca sistem operațional de clinică.
Am citit că aveți clienți nu doar din România, ci și din SUA sau Australia. Cum ați reușit să găsiți clientelă acolo? Cum v-ați promovat, cum a aflat lumea despre voi?
Al doilea nostru client a fost din Australia. Nu ne așteptam. Am intrat în contact cu ei prin Capterra, un director de software-uri. Ne-a ajutat că aveam un vibe modern și tânăr. Asta a atras atenția medicilor veterinari. Mereu testăm ipoteze și variante de atragere a clienților. Căutăm constant să îmbunătățim ce facem.
Cât de greu a fost să dezvoltați business-ul? Care a fost investiția inițială, care sunt costurile de întreținere, câți oameni lucrează pentru Digitail?
În prima etapă, am investit timp și am crescut organic. Luptam să încheiem contracte de vânzare cât mai rapid. În a doua etapă, din februarie 2019, am fost acceptați în acceleratorul FTMO (Fast Track Malmo), unde am primit 50 de mii de euro, plus încă 170 de mii de la angel investors.
Momentan ne îndreptăm spre un Seed round, care va avea loc probabil în prima jumătate din 2020. Am avut noroc să câștigăm Startarium, care ne-a ajutat cu un premiu de 50 de mii de euro. Așa am avansat cu procesul de vânzări în România și SUA. Costurile acum sunt ceva mai mari de 20 de mii de euro lunar. Avem o echipă de zece oameni, șase în Iași, doi în Barcelona, unu în Galați și unu în SUA.
Povestește-mi despre carnetul digital pentru animale de companie și despre aplicația voastră!
Aplicația e disponibilă pe Android și iOS, doar pentru proprietarii de animale ai căror veterinari folosesc Digitail. Pe viitor vom reuși s-o facem pentru absolut toți proprietarii. Cu aplicația asta, proprietarii pot face programări online, chiar și când clinica e închisă. Au un jurnal electronic, pot face fotografii sau să ia notițe când văd ceva neobișnuit la animal. Astfel încât medicul să-l diagnosticheze mai repede, mai precis.
Altceva? Utilizatorii primesc remindere, ori de câte ori au programări la veterinar sau indicații de respectat din partea medicului. Pot centraliza fișele medicale, pot primi suport 24/7 și să creeze o identitate digitală pentru animalul lor de companie.
Ce planuri de viitor ai? Te gândești să revii în România sau rămâi în străinătate? De ce?
Când ajungi să trăiești în mai multe locuri, realizezi că lucrurile nu sunt permanente. Mai ales în zilele noastre, e ușor să schimbi orașele, țările, profesiile; să înveți lucruri noi cât vrei, să nu te dai bătut. Sunt bucuros de fiecare dată când revin în țară, mai ales la Iași, unde încă este familia mea.
Cu toate astea, încerc să am un fel de „life Headquarters” în Barcelona. Oricum, în următoarea perioadă voi avea multe deplasări în Statele Unite.