Managementul calității este un domeniu de activitate foarte important pentru că de modul în care acesta funcționează depinde calitatea produselor și serviciilor pe care le consumăm. În fiecare firmă ar trebui să existe câte un specialist care să se asigure că serviciile sau produsele realizate și comercializate îndeplinesc toate condițiile de calitate care trebuie să fie îndeplinte. Din păcate, această situație nu este respectată de către toate firmele existente în mediul de afaceri ceea ce face ca, calitatea unor produse sau servicii să fie îndoielnică. Comercializarea unor astfel de servicii/produse poate fi evitată prin implementarea sistemului de management al calității. O astfel de operațiune se desfășoară foarte simplu și nu necesită costuri mult prea mari.
Certificarea ISO îmbunătățește calitatea produselor/serviciilor comercializate și contribuie la fidelizarea clienților
Pentru ca un produs sau un serviciu să fie de cea mai bună calitate este necesar ca acesta să îndeplinească un anumit standard al calității. Standardul calității depinde de domeniul de activitate în cadrul căruia urmează să fie implementat. Pentru ca o firmă să poată obține o astfel de certificare este necesară parcurgerea unui proces care nu este deloc greu de realizat. În schimb, beneficiile pe care le oferă deținerea cel puțin a unei certificări ISO sunt foarte importante. Câteva dintre cele mai apreciate avantaje oferite de către deținerea unei astfel de certificări sunt următoarele:
- Creșterea nivelului de încredere primită din partea persoanelor care achiziționează serviciile sau produsele realizate. Fiecare dintre noi dorește să achiziționeze doar ceea ce este mai bun din punct de vedere calitativ. În momentul în care identificăm o firmă care oferă calitatea de care avem nevoie este normal să devenim clienții fideli ai respectivei firme. Așadar, certificarea ISO contribuie la fidelizarea clienților și impliciit la creșterea profitului.
- Eficientizarea operațiunilor desfășurate în cadrul firmei precum și reducerea costurilor necesare cu producerea serviciilor sau produselor comercializate. De asemenea, evitarea accidentelor de muncă este un alt mare avantaj oferit de către implementarea unui standard al calității.
- Îndeplinirea unei condiții de eligibilitate cerută de anumiți parteneri sau de anumite licitații.
- Dobândirea unui avantaj în fața competitorilor. Având în vedere cât de aprigă este competiția din mediul de afaceri se poate dovedi extrem de util un astfel de avantaj.
- Contribuie la crearea unui brand.
Pentru ca standardul ISO să poată fi implementat trebuie cunoscute cât mai multe detalii despre acestea
În mediul de afaceri românesc se vorbește prea puțin despre standardul de calitate ISO, beneficiile oferite de către implementarea cel puțin a unui astfel de standard, dar și despre care sunt standardele de calitate care se potrivesc diverselor activități realizate de către firmele care activează în mediul de afaceri românesc. Din cauza acestei situații există foarte multe firme care nu dețin cel puțin standardul de calitate ISO 9001, acesta fiind standardul de calitate valabil pentru orice domeniu de activitate. Pe lângă acest standard de calitate mai există multe altele, cele mai importante fiind următoarele:
- ISO 14001. Acest tip de certificare este destinat sistemului de management al mediului și semnifică faptul că sunt luate toate măsurile necesare pentru a putea preveni impactul negativ asupra mediului înconjurător ca urmare a producerii diverselor servicii sau produse. Având în vedere situația în care se află mediul înconjurător este clar că un astfel de standard de calitate este mai mult decât necesar.
- ISO 27001. Destinat bunei funcționări a sistemului de securitate informațională, standardul ISO 27001 a fost creat pentru a putea contribui la sporirea gradului de securitate al informațiilor din cadrul unei organizații. Având în vedere nivelul de incertitudine existent în societatea în care trăim este clar că un astfel de standard al calității ar trebui să fie implementat în fiecare firmă.
- ISO 45001. Sănătatea și siguranța la locul de muncă sunt aspecte extrem de importante care trebuie să fie respectate de către toate firmele care activează în mediul de afaceri. Nimic nu este mai presus decât respectarea acestor aspecte ceea ce înseamnă că trebuie făcut tot ceea ce este posibil pentru ca sănătatea și siguranța la locul de muncă să fie respectate în orice circumstanțe. Implementarea standardului de calitate ISO 45001oferă toate informațiile necesare pentru ca sănătatea și siguranța la locul de muncă să fie respectate așa cum prevede legislația aflată în vigoare.
- ISO 22000. Acest stamndard al calității se adresează firmelor care activează în domeniul industriei alimentare și prevede care sunt normele care trebuie respectate pentru ca alimentele să fie realizate, ambalate, depozitate și transportate într-un mod cât mai eficient din punct de vedere a siguranței alimentare.
Cu toate că deținerea unei certificări ISO oferă o serie de beneficii, câteva dintre cele mai importante fiind prezentate și în cadrul acestui material, există foarte multe firme care nu dețin o astfel de certificare. De ce? Pentru că deținerea unei certificări ISO este o decizie opțională. Legislația care trebuie respectată de către firmele care activează în mediul de afaceri nu stabilește obligativitatea deținerii unei astfel de certificări. Având în vedere acest detaliu există multe firme care din considerente financiare sau pur și simplu din nepăsare nu fac tot ceea ce este necesar pentru a putea obține o certificare ISO. Cei care au de pierdut de pe urma unei astfel de decizii sunt clienții care nu se pot bucura de cele mai calitative produse sau servicii dar și personalul care lucrează în cadrul unei firme care din varii motive nu deține o certificare ISO. Nu în ultimul rând, cei care se află la conducerea unor astfel de firme au de pierdut din punct de vedere financiar de pe urma lipsei unei certificări ISO. Pentru a remedia această problemă trebuie cunoscute cât mai multe informații despre certificarile ISO si care din acestea ti se potriveste.