de Ionuț Axinescu
Roxana Bitoleanu este o tânără din București, care a fondat Taraba Virtuală, o aplicație prin care consumatorii pot comanda alimente de la producătorii locali. Roxana a fost pasionată de tehnologie încă de când era mică. „Încercam butoanele tuturor gadgeturilor din casă. Așa că drumul meu a continuat firesc la Politehnică, absolventă de Electronică și Telecomunicații”, povestește ea.
În liceu, a descoperit tema „leadership”, iar mai apoi a ascultat poveștile unor antreprenori străini. Acum, bucureșteanca îmbină două pasiuni, tehnologia și marketingul, într-o singură meserie.
Ți-ai dorit dintotdeauna să fii antreprenor sau s-a întâmplat pur și simplu, într-un anumit moment?
Nu, chiar nu am știut că vreau să devin antreprenor și nici nu am avut un moment de revelație, în care să zic „Ahaa!”. A fost un proces mai îndelungat, de descoperire, de introspecție, în care mi-am pus constant zona de confort la îndoială. Am făcut voluntariat într-o organizație studențească dintr-un domeniu total diferit de inginerie. Asta pentru că mi-a plăcut mereu să fac lucrurile diferit, să caut permanent să devin o persoană mai bună, atât profesional, cât și personal.
Când și în ce context a apărut „Taraba Virtuală”? De ce ai simțit nevoia unei astfel de platforme și cât a durat de la idee la implementare?
Taraba Virtuală a apărut în contextul unei probleme de sănătate, care m-a obligat să adopt o dietă mai naturală. Cred cu tărie că tehnologia ne poate ajuta să avem o viață mai bună, mai sănătoasă, fără a afecta produsele la origine. De aceea, și mersul la piață trebuie reinventat, adus în secolul internetului. În șase luni de când am avut ideea, împreună cu partenerul meu, Vlad, am avut un MVP pe care să-l lansăm.
Cum funcționează aplicația?
Taraba Virtuală este practic piața la un click distanță, ca să spun așa. Producătorii se înregistrează pe platformă, trebuie să încarce obligatoriu un document care să ateste autenticitatea lor. Le oferim independență, dar și responsabilitate cu magazinul lor de pe platforma noastră. Astfel că ei își pot seta prețurile, tariful comenzii minime și taxa de livrare. De cealaltă parte, clienții văd transparent aceste date, astfel încât decizia de cumpărare să fie una informată.
Tot în aplicație, clienții văd la adresa lor lista de producători care pot livra. Pe mobil aceasta este obținută automat, iar pe site trebuie introdusă în câmpul destinat. Apoi, experiența de cumpărare este asemănătoare unui marketplace obișnuit. Diferența intervine la livrare, deoarece produsele sunt sezoniere, naturale și, deci, nu sunt disponibile oricând.
Comanda către producători este instantă, iar răspunsul lor, adică data de livrare, vine în maximum 24 de ore. De la momentul confirmării comenzii și până ajung produsele la tine acasă pot trece de la o zi până la o săptămână, în funcție de disponibilitatea produselor și a producătorului.
Cum a evoluat platforma? Câți utilizatori și producători listați există acum, comparativ cu începuturile?
De la un producător și 20 de clienți, câți erau în primele zile, am ajuns în prezent la 150 de producători înscriși și șase mii de comenzi efectuate prin platformă. Majoritatea producătorilor listați se află în zonele limitrofe ale Capitalei. De aceea, Taraba Virtuală poate fi extinsă la nivel național, creând piața online a orașului, cu producători de pe lângă acea localitate. Altfel, în topul celor mai căutate produse anual de către clienți sunt cireșele, căpșunile, ouăle de găină și roșiile.
Sunt românii interesați să cumpere de la producătorii locali pe internet? A evoluat acest trend sau încă există reticență și interes scăzut?
Observ un interes tot mai crescut pentru produsele autentice, de la producătorii locali. Dar da, încă există o anumită reticență cu privire la a cumpăra ingrediente naturale de la producătorii locali de pe internet.
Ce greutăți ai întâlnit, ca antreprenor în România?
A fi antreprenor este un roller-coaster emoțional. Cel mai greu este să treci peste refuzuri și critici. Cel mai dureros a fost să trec peste gândirea negativă a celor cu care am interacționat. Cred că orice om care încearcă să creeze un produs, un serviciu merită în primul rând încurajat și ajutat cu feedback constructiv. În primul an de existență a platformei, cel mai frecvent am auzit că această idee a mai fost făcută sub o altă formă, care nu a funcționat, și că e doar o chestiune de timp până la eșec.
Ce alte idei antreprenoriale ai, ce urmează să faci?
Oho, idei antreprenoriale am în fiecare zi! Cred că Taraba Virtuală poate ajunge să aibă impact la nivel național și cel mai tare îmi doresc să existe Brandul Satului – o asociere de mai mulți producători sub un singur brand, care să vândă produse diverse pe platformă, sub același cont.
Altfel, nu știu ce va fi în viitor, însă știu că îmi place să creez produse software cu impact pozitiv în viețile oamenilor. Deocamdată, mă concentrez pe acest proiect, îmi doresc să aibă în continuare impact pozitiv.