Între 20 și 24 ianuarie, se desfășoară online Festivalul Rocanotherworld Winter Edition, organizat de Asociația Industrii Creative din Iași, eveniment a cărui misiune caritabilă este de a sprijini familiile din cele patru sate ale comunei ieșene Lungani. Și tot de curând, Asociația Industrii Creative a demarat proiectul PRESENT, prin care scriitori și jurnaliști devin profesori pentru copiii din Centrul de Servicii Sociale Bucium din Iași. Am stat de vorbă cu Patricia Butucel, președinta Asociației Industrii Creative, despre implicare, schimbare și provocările apărute în lunile de pandemie.
Între 20 și 24 ianuarie 2021, se desfășoară online Festivalul Rocanotherworld Winter Edition, a cărui misiune caritabilă este de a sprijini familiile care locuiesc în cele patru sate ale comunei Lungani din județul Iași. Cum ați ales aceste sate, cum trăiesc oamenii de acolo, care sunt nevoile lor?
Comuna Lungani a fost aleasă încă de anul trecut, fiind principala cauză a ediției Rocanotherworld din iunie 2020. Auzisem de satele de aici și, după un mic research din partea echipei, am descoperit că se află și în topul sărăciei din România. Ajutorul nostru a venit ca un răspuns și la contextul în care ne aflăm. Cu siguranță pandemia a afectat întreg globul, însă aceste persoane au pierdut și așa puținele posibilități de muncă pe care le aveau.
Ce am văzut acolo ne-a marcat. Cele 500 de familii provin din medii defavorizate, din mai multe categorii vulnerabile, persoane în vârstă sau cu handicap, iar numărul membrilor unei familii ajunge și la 12-13 persoane. Frații mari îi cresc pe cei mai mici. Uneori nu poți să crezi că te poți întoarce în timp atât de mult. La doar 30 km de Iași, oamenii încă nu au electricitate, apă curentă, iar multe case nici nu au cei patru pereți. Marea majoritate trăiesc doar din ajutoarele sociale. Așadar, încă din vară știam că misiunea noastră nu s-a terminat atunci și că vom reveni cu altă ocazie.
Plăcută a fost surpriza să vedem că inițiativa de a ajuta din nou cele patru sate a venit chiar dinspre partenerii ediției din vară, care au venit cu noi în Lungani, au muncit și au împărțit pachete cot la cot cu noi. În general, toți cei care au venit la acțiune au zis că vor repeta experiența. Moldova, în general, este uitată când vine vorba de astfel de inițiative, iar noi simțim responsabilitatea să aducem problemele în față și să le facem publice. Sunt mulți oameni de bine care își doresc să ajute. Noi vrem să creăm un liant între nevoie și soluție.
Ediția online a festivalului reia concertele din vara anului trecut, iar publicul va putea astfel reasculta trupe ca Toulouse Lautrec, Robin and the Backstabbers, Les Elephants Bizarres, The Mono Jacks și altele, în total 14 concerte, timp de cinci zile. Cum a apărut ideea unei ediții online și ce ar trebui să știe cei interesați?
Rocanotherworld Winter Edition a apărut cât se poate de natural. Aveam cauza, voiam să revenim în comuna Lungani și să repetăm acțiunea în iarnă, aveam și un conținut de festival pe care, din păcate, nu multe persoane au reușit să-l acceseze, din cauza pandemiei. La ediția din vară am avut doar 500 de participanți pe zi și ne-am dorit să ajungem și în casele celor care nu au putut fi prezenți fizic în festival, mai ales că perioada de toamnă-iarnă a fost una foarte săracă din punct de vedere al conținutului cultural, artistic, de entertainment, fie el și virtual. Noi aveam toate bucățile de puzzle și doar le-am pus împreună.
Ne-am bucurat de entuziasm și de o energie extraordinară încă de la început. Și noi, ca echipă, ne-am energizat odată cu punerea acestei ediții pe picioare. Am adus oamenii împreună iar și credem că acest lucru ne-a lipsit și ne lipsește în continuare în perioada asta, nouă, tuturor, vrei să simți că aparții, că faci ceva util și că rezonezi cu ceilalți. Până vor reveni lucrurile la un altfel de normal, este important să fim flexibili și să încercăm să luăm din fiecare situație părțile bune.
Pentru că Rocanotherworld este un eveniment cu un impact real în comunitate, ce ne poți povesti despre edițiile precedente, cum s-a implicat festivalul în viețile oamenilor?
Prima ediție de Rocanotherworld a fost una ad-hoc, fiind organizată doar în trei zile, însă a fost scânteia necesară care să activeze întregul motor al festivalului. Acest lucru s-a întâmplat în 2016, fiind un eveniment in memoriam Ioan Dan Niculescu, care a crescut de la 2.000 de participanți la 40.000, în 2019.
Dacă în primul an puteam povesti despre emoția pe care am simțit-o cu toții pe pârtie odată cu ziua lui Roca și lansarea lampioanelor, anul următor știam deja că festivalul va avea nevoie de o schimbare. Voiam să lăsăm o culoare frumoasă în urmă și să ajutăm societatea cum putem, așadar, an de an am ales diferite cauze. De la social, prin ajutorarea celor de la Casa Share, la cultural – Hala Fix, la mediu – pârtia din Copou și ajungând la cele 500 de familii din anul 2020.
Comunitatea festivalului, pentru că noi așa o vedem, am simțit cum a crescut an de an, de la ediție la ediție, și, odată cu ea, și natura cauzelor îndeplinite. În general ne întoarcem privirea către lucrurile despre care se vorbește mai puțin, tocmai pentru că ne dorim să promovăm și să creștem gradul de conștientizare privind anumite povești din jurul nostru. Odată ce acestea ajung la un număr mai mare de oameni, și rezolvarea lor este mai ușoară și realizabilă.
Rocanotherworld este un eveniment organizat de Asociația Industrii Creative din Iași, care desfășoară în această perioadă și proiectul PRESENT, prin care scriitori și jurnaliști devin profesori pentru copiii dintr-un centru social din Iași. Despre ce este vorba, de la ce ați pornit, ce vă propuneți prin acest demers?
Tot în urma acțiunii de la Lungani a crescut în noi și dorința de a contura proiecte care să fie sustenabile și să ajute pe termen lung beneficiarii noștri. Împreună ne-am gândit la o modalitate prin care să putem ajuta societatea, pornind de la bază, și anume educația copiilor. Ne-am întors atenția către ei, și am conturat proiectul PRESENT.
Acest proiect educațional are ca scop facilitarea accesului la educația nonformală cu specialiști în domeniu, prin mai multe sesiuni de formare sub formă de module educaționale. Primul modul este cel de comunicare, deoarece aceasta stă la baza interacțiunii interumane și dezvoltarea armonioasă a tinerilor. Astfel, dorim să oferim copiilor o perspectivă alternativă asupra formelor pe care comunicarea o poate lua atât la nivel personal, cât şi la nivel profesional. Conectăm astfel literatura contemporană şi mijloacele actuale de comunicare în masă cu eventualele oportunităţi în carieră.
Vor fi 12 sesiuni cu scriitori și jurnaliști români diferiți, care vor avea loc în fiecare sâmbătă, timp de trei luni. Inițial, ne-am fi dorit ca acest proiect să fie fizic, cu întâlniri la centru însă, până contextul ne va permite, acestea vor avea loc în mediul virtual. Pentru început, proiectul va fi destinat celor 64 de minori din Centrul de Servicii Sociale Bucium din Iași. Aceștia provin din familii defavorizate, atât cu rezultate foarte bune la învățătură, cât și cu probleme școlare. Vedem cum va fi perceput PRESENT după acest modul și sperăm să putem să-l scalăm la o scară mai mare, încât să ajutăm și mai mulți copii.
Prima întâlnire a avut loc sâmbătă, 16 ianuarie, imediat după Ziua Națională a Culturii Române. Tema zilei a fost informarea responsabilă. Alături de echipă am avut foarte mari emoții privind desfășurarea și interesul din partea copiilor. Am intrat și noi să vedem cum au loc sesiunile. Tot migram de la o grupă la alta, iar, la un moment dat, ne-am lăsat vrăjiți cu toții de poveștile reale ale lui Viorel Ilișoi și experiența sa de la casa de copii. Auditoriul se vedea că era fascinat, încât întrebările curgeau, iar răspunsurile veneau imediat. Inclusiv cursivitatea prin care i-a introdus pe copii spre topicul de fake news și modalitatea prin care poți să-ți iei informațiile corect din presă a fost interesant. Iar Andrei Crăciun, cel de-al doilea speaker, chiar a găsit un pasionat de jurnalism printre copiii din grupă, care și-a anunțat dorința de a-i trimite scrierile.
Altfel spus, acest proiect este abia la început, însă feedbackul pozitiv primit din toate părțile ne încurajează să gândim pașii următori. Inclusiv ziua în care am mers să donăm cele 35 de tablete pentru a facilita accesul copiilor atât în cadrul proiectului nostru, cât și al școlii online, a fost plină de surprize. Aceștia erau interesați și fascinați de tehnologia și performanța device-urilor. Cu siguranță erau mai la curent decât eram noi. Pe partea asta, păreau că știu mult mai multe.
Care este povestea Asociației Industrii Creative și ce alte proiecte aveți în desfășurare acum sau în plan pentru viitorul apropiat?
Ideea înființării asociației a apărut în 2008, odată cu finalizarea proiectului de cartografiere a industriilor creative din Iași, derulat de British Council România, însă asociația a dobândit personalitate juridică abia în 2010. Încă de la început, AIC și-a dorit să dezvolte proiecte și produse care urmăresc creșterea industriilor creative, acordând o atenție deosebită antreprenoriatului și parteneriatelor din aceste domenii.
Misiunea asociației este și în prezent de a promova și a crește rolul pe care industriile creative îl au în contextul economic și social la nivel național și european. Aceasta funcționează în scopuri culturale, economice, sociale, educative și umanitare și dorește să promoveze valori precum: excelența, creativitatea, inovația, inițiativa, pasiunea, performanța, autenticitatea, pragmatismul și perseverența.
În cadrul AIC au călătorit mulți creativi din Iași care și-au lăsat frumos amprenta, așa cum o arată și logo-ul, iar, începând din anul 2018, pot spune că am primit moștenire în totalitate președinția acesteia. Asociația deja era printre organizatorii festivalului Rocanotherworld încă din 2016 alături de Showberry, iar odată cu schimbarea de conducere, ne-am dorit să venim și cu o dezvoltare a proiectelor. Între timp, suntem bucuroși să mai includem încă un festival în portofoliul asociației, Classix Festival, care a avut premiera în Iași, în februarie 2020.
Cum a fost anul care tocmai s-a încheiat pentru voi, la Asociația Industrii Creative, care au fost principalele provocări?
Anul 2020 pentru Asociația Industrii Creative a fost unul plin, cu siguranță. Așa cum spuneam mai sus, începusem anul cu un nou festival internațional, care s-a desfășurat pe parcursul a șapte zile, în cele mai frumoase spații din Iași, precum Catedrala Romano-Catolică, Palatul Culturii, Biblioteca Central Universitară și Teatrul Național. A fost o călătorie clasică contemporană, așa cum îi spunem noi, absolut magică. Am avut parte de artiști internaționali de renume, invitați din mediul academic respectați la nivel european și un public însetat de evenimente de calitate. Însă, am avut și foarte mult noroc – norocul să putem finaliza festivalul fără nicio restricție sau frică privind virusul care avea să schimbe cursul întregului an. Pe 22 februarie am avut ultima seară de concert, pe 28 februarie a fost anunțat primul caz din România de coronavirus, iar de pe 8-9 martie au început restricțiile la nivel național (și nu numai).
În mod normal, după acea perioadă am fi început pregătirile în forță pentru Rocanotherworld 2020, însă a fost momentul în care am zis pauză. Am pus totul pe hold și am așteptat să vedem spre ce ne îndreptăm cu toții. Lucrând în industria evenimentelor, deja aveam dezamăgirea anulărilor de concerte din acea perioadă și nu am vrut să simțim aceleași frustrări și legat de festival, mai ales că noi aveam relaxarea unui festival cu intrare liberă, care putea jongla cu datele și direcția generală.
Însă această pauză avea și ea nevoie de o altă pauză la rândul ei, mai ales în contextul crizei de măști și materiale sanitare din spitale de la începutul pandemiei. Astfel că, prin intermediul Rocanotherworld și alături de Asociația Trei Vieți, am pus la cale Fondul Donatorilor, o acțiune de strângere de fonduri prin intermediul căreia am donat către spitale echipamente și materiale sanitare în valoare de 50 000 euro, atât în municipiul Iași cât și în Piatra Neamț. A fost ca o gură de aer proaspăt în martie – aprilie.
Începând cu jumătatea lunii mai, deja circulau zvonuri privind relaxările ce urmau să fie luate în mai multe industrii, iar ideea festivalului din iunie începea să înflorească din nou. Nu anunțasem nici anularea lui, nici nu trimisesem vreo informare privind ce urma să fie. În iunie, cum am aflat normele și limitările privind organizarea de evenimente în aer liber, am început să ne mobilizăm. Dar asta nu înainte să ne asigurăm că totul va putea fi realizat cât se poate de sigur pentru toată lumea. Am fi dat skip cu siguranță, dacă nu ne-am fi simțit pregătiți să urmăm regulile cu sfințenie. Motivația noastră din spate mereu au fost oamenii. Și de aceea îi voiam protejați. Iar în trei săptămâni, am reușit să facem tot.
La începutul lunii iulie, am avut și acțiunea caritabilă, iar după asta, a venit ideea proiectului PRESENT și am început să lucrăm la el și apoi la Rocanotherworld Winter Edition. Acum, că le-am ordonat cronologic, realizez că am fost privilegiați cu activitate continuă. Desigur, între timp pregătim și Classix Festival 2021, cu toată energia și pozitivismul că totul va fi în grafic și aici.
Cum arată o zi obișnuită pentru tine, care sunt principalele satisfacții profesionale pe care le-ai adunat până acum și ce te motivează în ceea ce faci?
O zi obișnuită pentru mine cred că este diferită de fiecare dată, iar asta deoarece mereu mi-au plăcut provocările. Dar să fie provocări cu sens, care și pot ajuta lumea din jur. De fiecare dată când inițiez ceva nou îmi pun întrebarea de ce o fac. Și caut răspunsuri. Multe. Dacă ele vin de la sine, iar motivația din spate este una puternică, atunci o fac. În caz contrar, o văd ca pe o amăgire că fac ceva doar să treacă timpul. Legat de satisfacții profesionale, cred că sunt foarte mândră de echipa pe care am crescut-o în jur și de faptul că alături de ei am putut să facem imposibilul să fie posibil uneori. De ei sunt mândră. De oameni.
„Comuna Lungani a fost aleasă încă de anul trecut, fiind principala cauză a ediției Rocanotherworld din iunie 2020. Auzisem de satele de aici și, după un mic research din partea echipei, am descoperit că se află și în topul sărăciei din România. Ajutorul nostru a venit ca un răspuns și la contextul în care ne aflăm. Cu siguranță pandemia a afectat întreg globul, însă aceste persoane au pierdut și așa puținele posibilități de muncă pe care le aveau.”
Patricia Butucel (Asociația Industrii Creative, Iași)