Antoaneta Mareș a lansat un magazin online prin care promovează ia românească. Blouse Roumaine Shop s-a născut brusc, atunci când Antoaneta a văzut-o pe cântăreața Adele pe coperta revistei Vogue într-o ie realizată de designerul Tom Ford.
Antoaneta trăiește românește și pune mare preț pe autenticitate. Înclinație spre antreprenoriat a avut de mica, așa că lansarea Blouse Roumaine Shop nu era decât o chestiune de timp și de inspirație. Vede educația ca pe o piatră de temelie a fiecărui om și ar face din asta prioritatea zero, în orice clipă. Un interviu despre consecvență, idei și multă muncă.
Antoaneta Mareș. Spune-ne puțin despre tine. Cine ești și de unde vii? Care este povestea vieții tale?
Antoaneta Mareș: Sunt născută și crescută în București și am urmat cursurile Facultății de Comunicare. Îmi amintesc primele tentative antreprenoriale când eram în anul I sau II. Atunci învățam structură generală a unui plan de comunicare și tot la școală ne dădeau cazuri pentru care să creăm aceste planuri. După al treilea referat în care făceam același lucru, simțeam nevoia unui template automatizat ca orice millennial care se respectă. Intelesem procedura, nu înțelegeam de ce trebuie scris în word și ppt. Voiam ceva mai sofisticat în care să întroduc targetul și obiectivele și să-mi genereze planul. Așa că prin 2004 imaginam împreună cu 3 prieteni ai mei care acum lucrează toți în IT, un soft de programare pentru departamentele de comunicare. Îmi aduc aminte și acum cum băieții scriau codurile și tot născoceam fel de fel de funcții pe care ar fi trebuit să le aibă softul. Nu am finalizat proiectul, eram foarte tineri, toți aveam 20-21 de ani, însă mă gândesc că tot în acea perioadă în State erau tineri prin garaje care făceau cam același lucru. Doar că noi eram în România, nu ne finanța nimeni ideile și nu erau programe pentru tineri antreprenori că acum, așa că ne-am angajat fiecare la un moment dat.
În 2007 aveam primul job la o revistă de cultură și timp liber, Time Out, departamentul de publicitate. Se potrivea de minune cu stilul meu de viață de atunci. Apoi am continuat drumul publicității într-o agenție de media, lucram planning, buying de print, radio și online, mă familiarizăm cu site-urile, blogurile (îmi și făcusem unul) și apoi am descoperit e-commerce. Acum fac cam același lucru, doar că e-commerce-ul mi-a ocupat mai mult timp, media și marketing am continuat să fac, dar nu ca angajat. Am lucrat pentru diverse proiecte, clienți, cu echipe project based pe care le formăm din freelanceri, consultanți. Însă BRS (Blouse Roumaine Shop) este businessul de suflet și am tot amânat să ies în față și mai mult și cu celălalt business.
De la ce a pornit ideea brandului Blouse Roumaine Shop? Ce te-a inspirat?
Antoaneta Mareș: În 2012 subiectele din presă despre ia românească au început să apară, iar brandurile internaționale aveau în colecții piese inspirate din costumul românesc; decliclul l-am avut când am văzut celebra copertă cu Adele în Vogue îmbrăcată într-o cămașa semnată de Tom Ford, inspirată de bluza românească. Voiam să-mi fac un business împreună cu o prietenă în zona de e-commerce, cu target internațional. Și după niște brainstorminguri mi-a venit ideea să construiesc un concept store online cu un design chic pentru toți acești artizani și apoi designeri. Ideea era simplă: există zeci de designeri care au preluat modelul, restilizandu-l, ceea ce înseamnă ca designul este atractiv, însă sursa nu este cunoscută, iar accesul la artizani era mai dificil. Artizanii români nu aveau knowhow și posibilitatea de a-și promova și vinde produsele în afară de zonele de muzee, magazine souvenir. Acum au descoperit toți Facebook și cam totul se întâmplă la această scară, dar asta e altă poveste.
M-am gândit să-i spunem Blouse Roumaine Shop, adică locul de unde îți cumperi ia autentică, nu voiam nume românesc, în engleză parcă nu are rezonanță, mai franțuzit mi se părea mai sofisticat și povestea tabloului lui Matisse ne-a inspirat.
Am vrut să o scoatem din zonă de piesă souvenir, piesă de Muzeul Satului, să o aducem în contemporan, să evidentiam calitățile ultra feminine ale bluzei, simbolismul motivelor, stilul boem.
Mizăm mult pe experiență, noi asta vindeam de fapt, o experiență, site-ul te punea în legătură cu o lume arhaică de unde îți puteai cumpără o piesă unică, care nu era produsă industrial și pe care nu o găseai în magazine. În fine, nici atunci și nici acum piesele cu adevărat frumoase nu le găsești oriunde . Voiam să spargem tiparele și să creăm un concept în care dihotomia tradiție și tehnologie să fie reprezentată printr-un nou stil, actual, liniștit. Simbolurile acelea aveau nevoie de un cadru tăcut, dar nu sobru, care să permită celor interesați de aceste bluze să între în povestea lor.
Un aspect care mă deranjează cumva este ca totuși se fac confuzii între magazinul Blouse Roumaine Shop și denumirea comunității cu aproximativ același nume de pe Facebook. Canalele de social media ale magazinului sunt @blouseroumaineshop , Blouse Roumaine Shop și BRSTwitts pentru Twitter.
Suntem primii care am lansat acest concept de magazin cu target internațional, unde găsești artizani din diferite regiuni, de altfel am susținut și suntem alături de orice inițiativă care ajută acest segment.
Cum e să fii antreprenor?
Antoaneta Mareș: Mă gândesc foarte serios să scriu o carte despre acești ani de antreprenoriat și experiențele pe care le-am trăit.Să fii antreprenor e un roller coaster, nu este ușor, cel puțin eu am avut parte de experiențe pline de satisfacție, dar și experiențe dure. Mulți antreprenori le au, dar nu vorbesc despre ele. Se vorbește mult despre succes și povești, însă este un joc al nervilor, psihologic, care te schimbă. Ai nevoie de susținere că să poți să mergi pe acest drum. Corporația este o structură puternică, start-up-ul este altceva, nu se potrivesc multe din mediul oarecum safe al unei corporații în mediul de business al unui start-up. În plus,contextul economic românesc este altul, nu ne comparam cu Vestul. Am vorbit și cu antreprenori din alte țări, trăiesc aproape aceleași experiențe, mai ales cei din Est.
Care a fost cea mai grea parte și care a fost partea care ți-a adus cele mai multe satisfacții?
Antoaneta Mareș: Am avut multe momente frumoase. Îmi amintesc de prima comandă din străinătate, era din Helsinki, site-ul abia se lansase și obiectivul meu era să văd dacă într-adevăr funcționează. Asta era ambiția mea personală, să creez un sistem de la 0, nu mă interesă deloc un business cu costume tradiționale. Eu voiam noutate, voiam să văd o reinventare a stilului de a purta această piesă, voiam să văd bun gust, voiam să văd progres, voiam să creez un sistem performant și creativ care să pună bluza românească într-o nouă lumina. Când am văzut prima comandă eram cea mai fericită. Am spus: “Hai ca se poate”. Apoi au urmat Franța, Germania, UK, State, primesem o comandă din Chile la un moment dat. Nu cumpărasem ad-uri în Chile, a mers organic. Erau bloguri din străinătate care ne recomandaseră. Acum nu mai înseamnă mare lucru, însă acum aproape 5 ani nu prea se întâmplă asta pe la noi. Și au mai fost momente frumoase.Satisfația cea mai mare este că ai făcut ceva care are însemnătate. Știu că acest Blouse Roumaine Shop a ajutat oameni și știu că munca depusă a inspirat și mai mulți oameni
Cât despre cele grele și rele au fost și sunt pe măsură. Am plătit un preț mare
pentru acest “meaningful work” pe care mi l-am dorit, dar e bine să vorbești mai
mult de bine decât de rău. Când nu pot mulțumi pe toată lumea e greu, cu toate
că vreau, e greu. Poate cel mai greu moment a fost când a trebuit să o iau de la
capăt cu businessul BRS după ce decolasem deja. Nu mai aveam energia și
moralul de la început, ușor avariată trebuia să duc totul singură. Lebăda neagră
apare când îți e lumea mai dragă. Dar acum, am refăcut platforma, găsești mai
mult decât o ie și sper că finele lui 2018 să surprindă și un offline creativ.
Care este profilul clientului Blouse Roumaine Shop?
Antoaneta Mareș: Sunt mai multe profile aș putea spune, deoarce am extins categoriile de produse.
În principiu cumpărătorii din România sunt din mediul urban, educați, apreciază arta, își doresc lucruri cu însemnătate și care au pentru ei și un plus de valoare emoțională. În România mai avem și clienții corporate, care au nevoie fie de anumite produse sau concepte pentru evenimente sau pentru proiecte speciale.
Cumpărătorii internaționali cumpără în special bluza românească sau vyshyvanka, valorile naționale și de apartenență nu sunt relevante, ci mai degrabă modelul, povestea, calitatea designul.
Ai o afacere care se bazează pe promovarea tradițiilor și valorilor românești. Ce crezi că ar trebui să facă România pentru mai multe astfel de inițiative?
Antoaneta Mareș: Suntem la început la capitolul “astfel de initiative”.România ar trebui să investească în educație în primul rând. Avem programe de antreprenori, avem cadru legislativ, intențiile sunt bune, însă implementarea este lentă, încă.
La capitolul inovație și înțelegere a unui nou mod de lucru pe care ar fi bine să-l adoptăm, încă mai avem de lucru.
În ceea ce privește această breaslă a artizanilor, ar trebui programe pentru reinventarea acestei meserii. Deocamdată nu există programe concrete de sustenabilitate, nu există resurse umane, iar piață este foarte fragmentată. .
Dar pentru a proteja cumva această breaslă trebuie investit în școli de profil. ..
Ce i-ai spune unui tanăr care ar vrea să plece din tară? Ce motive i-ai da pentru a rămane?
Antoaneta Mareș: Trăim într-o lume în care mobilitatea și relocarea sunt lucruri firești, motivele pot fi variate. Sunt destule motive să rămâi și în România. Până acum eram un susținător al celor care preferau să rămână și să construiască, să dezvolte ceva aici, acum nu pot spune că mai cred asta cu atâta convingere.
Tu cum vezi viitorul? Ce speranțe și planuri ai?
Antoaneta Mareș: Viitorul se anunța interesant. În ziua de azi ne ajută enorm tehnologia. Dacă ieși un pic din vechile structuri de gândire, realizezi că ești extrem de liber și poți să depășești multe condiționări pe care le aveai până acum. Cred într-un alt stil de viață mai dinamic, oamenii se mută dintr-o parte a globului în altă din diverse motive (job, clima sau doar pentru că rezonează cu acel loc). Apar sute de start-upuri, se schimbă culturile organizaționale, schimbarea este parte din viață cotidiană. Iar stilul de a lucra remote este deja ceva firesc. Cred în viitorul unor noi comunități, nu mai cred deloc în planuri pe termen lung, suntem pe altă frecvență.
Ce faci în timpul liber? Ce hobby-uri ai?
Antoaneta Mareș: Eu nu am hobby-uri, eu sunt o hedonistă cu etape.
Am etape de sport, de mers pe munte, de mers pe mare, de colecționat antichități, gastronomia mai nou, este una dintre aceste etape. Pasiunea cea mare este călătoria, ador să explorez, să cunosc locuri noi. Câteodată am impresia că trăiesc pentru călătorii. Tot aștept curajul acela de a plecă în anul sabatic unde aș vrea să văd cam tot.
Ce părere ai despre generația ta?
Antoaneta Mareș: Sunt de părere ca orice generație are rolul ei în evoluția noastră că oameni. Mă amuză poveștile cu cei născuți după 90, care sunt un pic deraiați când e vorba de carieră și vor să fie CEO din prima sau nu cu autoritatea. Unele exagerări, cumva apreciez, cred se protejeze ceva mult de alte generații când e de . atenți la cum se primul rând, noi eram atenți clasici unei cariere stabile. stabilitate, au făcut sacrificii enorme pentru carieră.
Ei ocolesc astfel de , nu se confortabil nu un câștig concret, . Îmi dau impresia pitchuiesc mult găsesc lor, ceea ce nu mi se pare absolut deloc greșit.
Cum ai face din orașul tău unul smart? Cum vezi acest proces?
Antoaneta Mareș: Mediul ar trebui să fie principala noastră preocupare, e prioritate 0. Bucureștiul este un oraș foarte poluat, din păcate. Până la tehnologizarea multor sisteme, introducerea metodelor de alimentare cu energie alternativă, trebuie să facem un pic de curățenie, mai puține mașini, mai multă vegetație, mai puțin plastic, mai multă implicare din partea oamenilor. Și dacă nu este buget, să producem, dar să fim lăsați să producem. E nevoie de multe evenimente care să atragă turiști, arterele comerciale din București trebuie decongestionate cumva.
Sursa foto: Forbes