a

Ramona Manea, omul din spatele brand-ului BumbagR: „Piața de streetwear din România va exploda”

- - 18- 511 vizualizari

Am discutat cu Ramona Manea, cea care a dat startul în România trend-ului borsetelor, despre afacerea sa BumbagR, cât de importantă este facultatea de arte dar și despre viitorul streetwear-ului în România.

 

  1. Cum a luat naștere BumbagR?

Dintr-o necesitate. În 2007 am creat prima borsetă, când eram încă studentă și în paralel lucram ca ospătar la barul facultății din vremea respectivă. Practic, aveam mai multă nevoie de ea la job dar purtând-o zi de zi pentru a-mi facilita munca, m-am gândit că poate ar trebui să fie și estetică, nu numai practică. Să nu uităm că eram totuși studentă la secția Modă în cadrul Universității de Artă București. A fost destul de la îndemână să transform banala borsetă într-un accesoriu util dar și fashion. În acel an am lucrat pentru diploma de licență și cumva a ajutat la transformarea ei.

  1. Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că proiectul poate avea cu adevărat succes?

Mi-am dat seama când au început prietenii să mă roage să le fac și lor în schimbul unor sume modice. Atunci am realizat că poate ar trebui să dau mai multă atenție borsetelor. În acea perioadă lucram într-o croitorie și deja aveam mai multe cunoștințe legate de ce înseamnă producție, branding, sustenabilitate.

Mi-am creat o pagină de Facebook și ușor, ușor am început să primesc din ce în ce mai multe cereri, iar acestea m-au ambiționat să renunț la job. Iar în 2014 mi-am deschis un PFA, ceea ce a însemnat începutul business-ului pentru mine.

  1. De ce au nevoie oamenii de borsete?

Simplu. Cine nu ar vrea să scape de grija obiectelor care plutesc prin buzunare și nu-ți dau fluiditatea necesară în trafic? Cine nu ar vrea să scape de gândul „oare azi mă va fura din buzunare în autobuz?” De câte ori ți-ai căutat cheile prin toate buzunarele având impresia că te-ai transformat într-un șifonier plin de haine iar misiunea „cheile” este imposibilă? Sau de câte ori nu ți-a picat telefonul din buzunar în timp ce mergeai pe bicicletă? O borsetă te poate scăpa de aceste grii, îți va economisi timp și vei avea un outfit cool.

Cât de importantă a fost Facultatea de Arte pentru tine? Ce ai învățat de acolo?

A fost destul de importantă. Probabil că dacă nu eram studentă la această universitate nu exista BumbagR. Aveam cursuri de branding unde am învățat să îmi conturez produsul, să îl transform într-un brand iar acolo am făcut primii pași către o identitate. Așa a apărut logo-ul bumbagR care există și acum, cu ușoare modificări. Aveam cursuri de croitorie, iar fără ele nu aș fi știut magia îmbinărilor materialelor ca la sfârșit să iasă o borsetă.

Totul se leagă, universitatea avea un atelier de croitorie unde am învățat să cos. Pe mine m-a ajutat enorm.

Care a fost cel mai dificil moment până acum din toată aventura cu BumbagR și cum ai trecut peste el?

Momentele dificile cred că sunt atunci când îți setezi un obiectiv și îți dai seama pe parcurs că legile sunt un ciudat făcute încât să nu poți ajunge ușor și fluid să îți îndeplinești acel obiectiv. În rest, nu cred că am avut momente dificile peste care să nu trec cu succes.

 Cum alegi artiștii cu care colaborezi pentru BumbagR?

Nu îi aleg eu, ei mă aleg pe mine. Primesc destul de multe mailuri cu cereri de colaborare și toți sunt foarte talentați și trebuie să recunosc că este destul de greu de ales cine va fi următorul. Din acest motiv, colaborez cu toți cei care îmi scriu, în ordinea primului venit. Mă bucură enorm fiecare mail primit și mai ales de la cei peste mări și țări. Îmi doresc ca în viitorul apropiat, BumbagR să fie un brand recunoscut și internațional.

 Cum vezi viitorul proiectului? Ce obiective pe termen lung ai?

De obicei, ce îmi doresc este destul de rațional și încerc de fiecare dată să îmi pun obiective realizabile. Satisfacția unei dorințe împlinite este atât de mare încât îți dă puterea de a merge mai departe și de a crede că nimic nu este imposibil. Cred că această strategie te ajută să ajungi în puncte la care altă dată doar visai.

Legile sunt cele care îmi pun frână uneori, dar nu mă vor combate. Îmi doresc tare mult un shop fizic. Lucrez de ceva vreme la acest vis și în cursul acestui an va fi realizat. Cred că shopul este vârful piramidei dar mai am și alte realizări de bifat. Îmi doresc să ajung pe piața internațională, să-mi măresc echipa și atelierul.

Care sunt dificultățile pe care le întâmpină un tânăr antreprenor în România?

Nu cred că toți antreprenorii se lovesc de aceleași dificultăți. Depinde foarte mult de businessul pe care îl ai. Sunt tot felul de bariere, dar cea mai persistentă „barieră” este încrederea în sine. Dacă ai încredere în propriile forțe și cunoștințe, pot spune că în România, cu perseverență și dedicație, poți face orice.

Ce te inspiră atunci când creezi o nouă borsetă?

Foarte multe lucruri. E o muncă imensă în spatele fiecărei colecții. Chiar dacă la sfârșitul unor luni, produsul finit este o borsetă iar unii nu înțeleg de ce a durat atât, acea borsetă a trecut prin filtrul multor sentințe.

La început era mult mai simplu. Aveam un metru de material căpătat de pe la vreun depozit și din acel material realizam borseta. Acum însă procesul s-a schimbat. Când ajungi să creezi un produs pentru o masă mare de oameni, îți dorești să atingi sufletul tuturor, să-i convingi să poarte produsul indiferent de anotimp, nevoi, estetică, trend, preț. Practic dai viață unui produs care trebuie să atingă toate criteriile enumerate mai sus pentru ca brandul să rămână pe piață și să ai satisfacția că este apreciat.

Pe scurt, omul și habitatul său, de aici vine inspirația principală. Nu numai eu țin cont de acest aspect, toți cei care producem lucruri pentru societate facem acest lucru. Analizăm fiecare detaliu, culoare, formă, mărime până la materia primă.

Ce sfaturi ai pentru cineva aflat la început de drumul în domeniul modei în România?

Nu mă pricep la sfaturi și nici nu cred că ar fi indicat să sfătuiesc pe cineva la început de drum. Eu merg pe principiul înveți din propriile greșeli. Oricum cred că oamenii în general nu țin cont de sfaturi. Le ascultă dar nu țin cont de ele și foarte bine fac. Tot procesul de creștere și cunoaștere ajută la definirea identității ca brand, designer, copywriter.. orice meserie ți-ai alege. Ca să ajungi în punctul culminant, trebuie să treci singur prin niște etape din care înveți ce este necesar.

Fiecare trebuie să aibă încredere în propriile puteri ca să poată ajunge unde și-a propus.

Cum vezi viitorul streetwear-ului în România?

Într-o creștere alertă. Au început să apară și la noi magazine dedicate fashion-ului urban. Într-un singur an s-au deschis două magazine mari de acest gen (Footshop, Sneaker Industry), ceea ce mă face să cred că există potențial în România iar în curând cred că va exploda piața de brand-uri dedicate streetwear-ului.

Pe Facebook sunt tot felul de grupuri/comunități de streetwear unde se vând produse scumpe de la brand-uri de skateri și asta artă că adolescenții au început să își educe gusturile și să pună accent pe libertatea de exprimare și au dorința de a schimba trendul local.

Uneori în unele zone din București te simți ca în Berlin sau Londra datorită acestei libertăți de exprimare în fashion. Sunt foarte mulți oameni care au început să cumpere produse de la brand-uri locale. Eu cred în viitorii și actualii designeri români, care vor aduce România la prag de concurență cu marile orașe urbane din întreaga lume.

18 recommended
511 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Vlad Dumitrescu


Bookmark?Remove?

Radu Atanasiu, profesor de gândire critică: „În școlile românești, există o lipsă de încredere în elevi și se preferă dezvoltarea memoriei, nu a inteligenței”

-

Am stat de vorbă cu Radu Atanasiu, profesor de gândire critică la Maastricht School of Management și mi-a povestit despre principalele erori din sistemul de învățământ românesc, care sunt cele mai des întâlnite erori de logică la români și de ce este bine să î... Mai mult »

Bookmark?Remove?

Cristina Chipurici, fondator The CEO Library: „Cred foarte mult în ideea de curator; trebuie să putem să selectăm cele mai bune informații pentru noi”

-

Cristina Chipurici a creat anul trecut, alături de Bobby Voicu, The CEO Library, pentru că viața e prea scurtă să citești cărți nepotrivite. Site-ul ajută cititorii să selecteze cărțile care îi vor ajuta să își accelereze procesul de învățare, cu recomandări d... Mai mult »