a

Cătălina Moleavin, cofondator NoteInCatalog: „Când am lansat platforma în școli la început, nu mă așteptam la o rezistență la schimbare atât de mare”

- - 665- 230 vizualizari

Odată cu intrarea într-un nou an școlar, în special în contextul creat de pandemie, se conturează mai puternic necesitatea digitalizării procesului educațional. În acest sens, România încă mai are mulți pași de făcut, dar lucrurile încep totuși să se miște, iar când se întâmplă, rezultatele sunt îmbucurătoare. Ne confirmă acest lucru și Cătălina Moleavin, business developer al NoteInCatalog, o platformă care schimbă modelul clasic de comunicare dintre părinți și profesori, transformându-l dintr-o experiență încâlcită și consumatoare de timp în normalitate. În școlile în care funcționează NoteInCatalog, „absenteismul scade cu aproximativ 20%, notele cresc vizibil, iar părinții și profesorii sunt mai conectați și simt că au control”, după cum explică Moleavin într-un interviu acordat „Viitorul României”, în care vorbește și despre cum se schimbă relația școală-părinte de-a lungul timpului, dar și despre procedurile birocratice consumatoare de timp, care ar putea dispărea dacă instituțiile ar începe să implementeze soluții digitale.

Să vă dau doar un mic exemplu: raportarea lunară a numărului de absențe la nivel de instituție. Acum se numără absențele din cataloagele de hârtie – lunar, zeci de cataloage, sute de elevi. O platformă digitală generează un astfel de raport printr-un un simplu click, economisește pentru școală zeci de ore de muncă birocratică. Ore pe care dascăli le pot dedica elevilor”, punctează Moleavin, adăugând că elevii au rezultate mai bune, atât din punct de vedere academic, cât și social, atunci când școlile și familiile lor întemeiază o relație strânsă.

Cătălina Moleavin este una dintre cele 16 personalități care vor vorbi joi (16 septembrie), de la ora 17.00, la primul eveniment marca TEDxInovatorilorStreet, organizat de Inventikus, un eveniment dedicat importanței digitalizării și a tehnologiei în evoluția societății românești.

Doamnă Moleavin, cum ați descrie relația copil-școală-părinte în România anului 2021?

În clasele mici, destul de efervescentă, dar pe măsură ce copiii cresc relația dintre părinți și școală devine din ce în ce mai distantă. Dacă privim cu atenție, provocările cu care se confruntă familiile sunt foarte variate și mult mai complicate decât în trecut. Vârtejul vieții moderne îi acaparează complet pe majoritatea părinților și de multe ori le distrage atenția de la activitatea cea mai importantă a copiilor lor – educația. Am ajuns în situația în care enorm de mulți părinți sunt deconectați de ceea se întâmplă la școală cu copiii lor… cu multe repercusiuni, din păcate. Realitatea este că doar un părinte informat își poate ajuta copilul. Însă uneori situația școlară a copilului ajunge la părinți mult prea târziu pentru a îl mai putea sprijini, ratând momentele în care are nevoie de îndrumare.

Cum se explică faptul că părinții sunt implicați mai mult în educația copilului, în relația lui cu școala, în clasele mici pentru ca apoi interesul să se diminueze? Ține doar de faptul că elevii înaintează în vârstă și devin mai independenți sau există și alte motive?

La început este entuziasmul începerii școlii și, ca în orice început, lumea debordează de energie. Lucrul cu o singură învățătoate este facil din punct de vedere al comunicării. Pe măsură ce copiii cresc însă comunicarea cu școala este mai greoaie, de obicei se face prin intermediul unui diriginte. Aventura începe însă atunci când vrei să afli parcursul școlar al copilului tău la mai multe materii. De obicei faci drumuri la școală, cel mai probabil în timpul programului de lucru, dimineața, aștepți în fața cancelariei, prinzi câteva minute în care răsfoiești catalogul și primești câteva impresii. Să recunoaștem, ne permitem din ce în ce mai greu așa ceva. Nu minimizez nicidecum comunicarea directă cu profesorii, față în față, este cea mai valoroasă. Dar în zilele noastre este un lux să poți merge constant la școală. Aceasta este una dintre nevoile pe care le acoperim cu NoteInCatalog, platforma de management școlar pe care am creat-o: informarea rapidă și eficientă la care să ai acces ca părinte ușor și de oriunde.

Birocrația în școli este mai mare decât putem vedea din exterior. Puteți să ne dați câteva exemple de activități pentru care se pierde mai mult timp decât ar trebui și pe care o platformă digitală le-ar putea realiza mai rapid?

Așa este. Birourile secretarelor din școli sunt ticsite cu munți de bibliorafturi. Profesorii sunt sufocați de multitudinea de situații pe care le au de făcut. În plus, apar permanent solicitări de la Inspectorat, Primărie, cărora școala trebuie să răspundă. Toate aceste raportări se fac manual. Să vă dau doar un mic exemplu: raportarea lunară a numărului de absențe la nivel de instituție. Acum se numără absențele din cataloagele de hârtie – lunar, zeci de cataloage, sute de elevi. O platformă digitală generează un astfel de raport printr-un un simplu click, economisește pentru școală zeci de ore de muncă birocratică. Ore pe care dascăli le pot dedica elevilor…

Ați menționat NoteInCatalog, o platformă de care vă ocupați, a cărei menire este ca informația de la școală către casă, către părinți, să ajungă cât mai rapid. Cum funcționează platforma, ce fel de informații sunt integrate în ea și care e circuitul acestora?

Circuitul este simplu. După ce implementăm în școală NoteInCatalog, profesorii introduc notele și absențele elevilor în aplicație. Avem aplicații mobile pentru Părinți, Profesori și, bineînțeles, Elevi. Toate pentru Android și iOS. Părinții sunt notificați instantaneu pe telefoanele mobile și știu dacă sunt sau nu probleme la școală. Au în plus și mesagerie, comunică direct cu profesorii din aplicație. Profesorii pot trimite cu un simplu click informații despre conduita copilului sau orice altceva doresc să anunțe și să ajungă instantaneu la părinți. Părinții pot vedea orarul elevului, progresul școlar pe fiecare materie, există bibliotecă virtuală și posibilitatea de a trimite și corecta temele online. Profesorii pot da elevilor și teste grilă, la care elevii răspund de pe telefoanele lor inteligente, din contul de elev. Elevilor li se pare interesant să dea teste grilă de pe telefon, o percep ca pe un joc. Au fost puțin dezamăgiți că nu pot face căutări pe internet în timpul testului, aplicația nu le permite (zâmbește). Nici să se inspire de la colegul de bancă, deoarece aplicația amestecă răspunsurile în mod aleatoriu. În rest, se amuză la testări. Și încă ceva: rezultatele testelor sunt calculate automat, bineînțeles.

Dar nu doar familiile și elevii au beneficii. Profesorii au acces la un modul de raportare de unde își extrag rapoartele necesare, oricând doresc. Și ca să le fie și mai ușor, le și trimitem lunar un set de rapoarte pe email. Deci platforma aduce sub aceeași umbrelă toți participanții la procesul educațional: părinții, profesorii și bineînțeles elevul, pentru că la final oricum el este beneficiarul principal.

Ce v-a făcut să vă implicați în acest proiect?

În 2007 m-am mutat din București în Brașov, lăsând în urmă un job foarte provocator și un colectiv de colegi dragi mie. Brașovul m-a încântat foarte mult din punct de vedere al ofertei pentru viața personală, pentru timpul liber, însă mi-a lipsit dinamica profesională a Bucureștiului, așa că am decis să mă alătur acestui proiect antreprenorial. La început la RoyalBit (n.r. – producător pentru soluții digitale educaționale) focusul era pe hardware, pe laboratoare fonetice destinate învățării limbilor străine în instituțiile de învățământ preuniversitar. Gradul de noutate într-un start-up flexibil la nevoile clienților este foarte mare, dinamica este de neimaginat pentru o multinațională. Am facut de toate, inclusiv am învățat să echipez plăci electronice cu componente când am intrat în criză de timp pentru o livrare. Eu și soția colegului meu am ajutat nopți întregi la producția unităților centrale ale laboratoarelor fonetice, pentru că aveam manualitate bună. Și acum ne amuzăm când ne amintim…

RoyalBit a mai dezvoltat de atunci multe soluții pentru școli: sisteme de evaluare, automatizări pentru soneria școlii, softuri dedicate unor procese punctuale din școli, precum pentru a simplifica plățile burselor școlare. NoteInCatalog a venit de la sine, ca o nevoie din piață. Mi-a plăcut mult să discut cu directorii școlilor și să le pot arăta o nouă perspectivă. Mi s-a părut foarte interesant, provocator și mi-a adus reale satisfacții atunci când am văzut și rezultatele.

Spuneați, la un moment dat, că ideea acestei aplicații i-a venit unui director de școală dintr-un oraș de provincie. Ne puteți spune povestea completă din spatele ei?

Așa este. Un director foarte antreprenorial, din orașul Făgăraș ne-a ridicat provocarea la fileu. I-a solicitat colegului meu, Cosmin Priboi, care este inventatorul din spatele proiectelor noastre, o soluție prin care să trimită părinților notele prin internet. Ni s-a parut puțin avangardistă propunerea și nu ne-am grăbit, dar nu a mai trecut mult și o directoare dintr-un alt orășel – Băicoi – a venit cu o întrebare similară. Este o doamnă vizionară și foarte pasionată de ceea ce făcea. Era puțin supărată că părinții nu veneau la școală atât de des pe considera dânsa că este bine, așa că a acționat proactiv. Atunci s-a născut NoteInCatalog. La momentul acela era mai mult un registru online, dar de atunci soluția tehnică s-a schimbat aproape complet, doar ideea a rămas aceeași: de a îmbunătăți comunicarea dintre școli și familii.

Când ați început să clădiți NoteInCatalog care au fost cele mai dificile momente? În ceea ce privește reacțiile, ați avut și priviri circumspecte?

Au fost multe momente dificile. Real, a fost un produs născut înainte de a-i veni vremea, în anul 2010. Școlile nu erau pregătite să îl adopte. La modul general directorii școlilor își doreau pentru școală o astfel de unealtă, dar mai departe se loveau de rezistența multor profesori. Trebuie să recunosc că nu mă așteptam la o rezistență la schimbare atât de mare. Am trecut prin momente în care am vrut să renunț. Atât de mult mi-a plăcut însă acest proiect și realmente am crezut în el încât în acea perioadă am început să merg la cursuri de comunicare la o organizație internațională de public speaking – Toastmasters. Chiar căutam soluții să le pot vorbi profesorilor cât mai aproape de nevoile lor. Între timp lucrurile s-au schimbat progresiv, gradul de adopție a crescut mult față de cum era acum câțiva ani, iar în perioada pandemiei am observat cu toții o mare conștientizare a nevoii de digitalizare în școli.

Puneți mult accentul pe potențialul părinților de a schimba rezultatele din școala românească, printr-o implicare mai mare. Cum ar putea ei schimba viitorul educației românești?

Multe studii de cercetare susțin ceea ce cu totii știm instinctiv: elevii se descurcă mai bine din punct de vedere academic și social atunci când școlile construiesc relații cu familiile lor. Indiferent de venituri sau origini, elevii cu părinți implicați sunt mai predispuși să aibă note mai mari, frecventează regulat școala, au abilități sociale mai bune, comportament îmbunătățit și le crește motivația pentru învățare. Deci cheia este informarea și implicarea în parcursul educațional al copilului.

Credeți că o comunicare mai facilă între părinți și instituțiile de învățământ ar putea duce la scăderea numărului de elevi care aleg să își continue studiile în străinătate?

Noi am observat la școlile care comunică cu părinții prin platforma noastră de catalog electronic următoarele rezultate: absenteismul scade cu aproximativ 20%, notele cresc vizibil, iar părinții și profesorii sunt mai conectați și simt că au control. Nu pot să vă răspund dacă sau în ce măsură s-ar reduce exodul studenților în străinătate, dar cu siguranță o bună parte din clasicele probleme ale învățământului ar putea fi ameliorate dacă am reconstrui relațiile dintre școală și părinți.

Digitalizarea sistemului de învățământ rămâne un proces tărăgănat la noi. Ce speranțe aveți în această privință, în câți ani credeți că se va realiza acest proces?

Avem semnale foarte bune anul acesta. La începutul lunii septembrie Ministerul Educației a deschis primul proiect pilot pentru școlile care deja utilizează platforme digitale. Le permite să renunțe la catalogul clasic de hârtie pe perioada acestui an de pilotare. Este într-adevăr un pas înainte nesperat și vedem interes de la multe școli care vor să utilizeze doar platformă digitală.

În cele din urmă, ce sfat ați avea pentru părinții români în privința relației cu școala?

Să nu uite nici un moment că educația copiilor este o misiune comună, atât a școlilor, cât și a părinților. Să contribuie cu ce pot pentru a sprijini procesul educațional, profesorii, să facă echipă cu școala. Din acel punct încep și copiii să iubească mai mult școala.

665 recommended
230 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Viitorul Romaniei


Bookmark?Remove?

Povestea profesoarei care a schimbat sistemul de învățământ din România. Violeta Dascălu: „Sistemul permite multe lucruri dacă vrei. Poți să te plângi sau poți să le faci”

-

Violeta Dascălu, directoare din anul 2008 a Școlii Generale ”Ferdinand I” este una dintre puținele persoane care încearcă, într-adevăr, să schimbe fața învățământului din România, impunând proiecte alături de ONG-uri și instituții de stat. Poartă o dragoste de... Mai mult »