Mihai Ivașcu a studiat șapte ani Relații Internaționale, la ASE, după care a urmat un masterat în antreprenoriat și inovație, la Monte Carlo. Acolo, teza sa a fost proiectul Moneymailme, care astăzi este viu și ajută zeci de mii de oameni să trimită bani instant prietenilor sau familiei prin telefonul mobil.
de Ionuț Axinescu
Acum, Mihai face un doctorat la INSEEC Paris, în soluții FinTech disruptive și tehnologie blockchain. De-a lungul anilor, drumul său a trecut și pe la instituții prestigioase precum Harvard, MIT sau Silicon Valley Innovation Centre. „Acesta este contextul în care m-am apucat de antreprenoriat”, spune tânărul de succes, care în ultimii ani a dezvoltat numeroase afaceri pe axa Londra – Hong Kong – București.
Cine este Mihai Ivașcu?
Sunt un bărbat real într-o lume virtuală. Am avut norocul să mă nasc într-o familie cu valori și principii sănătoase, ambii mei părinți sunt profesori. Ei mi-au oferit, de mic, un mediu competitiv, care m-a ajutat, apoi, ca adult și antreprenor. M-am născut într-un oraș mic de provincie, am mers la școli normale în anii ‘90, am luptat mereu pentru note maxime, pentru că negociam dinainte cu părinții un premiu de final. Am avut tricoul preferat, jocul dorit pentru un zece. Sau mai mulți.
Am mâncat matematica pe pâine la mic dejun, la prânz și la cină, pentru că mama era profesoară de matematică. Iar asta mi-a folosit mai târziu. N-am ajuns să predau matematica, chiar dacă m-am imaginat, adolescent fiind, în acest rol, dar ea stă la baza vieții mele de antreprenor din prezent. Nu Teorema lui Pitagora în sine, ci gândirea analitica și cifrele, care sunt definitorii pentru succesul unui business. Și tot pentru binele meu de mai târziu, ca adult, au contat șahul și artele marțiale. Pe lângă matematică, aceste două sporturi m-au învățat să gândesc strategic, să iau viața ca pe o competiție, să mă ghidez după motto-ul „time is money”, într-o lume aflată într-o continuă schimbare.
Care sunt cele mai semnificative proiecte pe care le-ai realizat de-a lungul anilor?
Am început cu o firmă de web design, am continuat cu o agenție de media și un business în turism. Jurnalismul a fost o pasiune mai veche a mea, motiv pentru care am avut și încă mai am câteva publicații online. Prin agenția de media am avut șansa să lucrez cu peste 150 de companii din diverse domenii. De la site-uri, ceea ce făceam inițial pentru clienții mei, am ajuns firesc la softuri, încercând să mă plasez cu jumătate de pas înaintea nevoilor lor, să intuiesc ce vor înainte ca ei să știe.
Primul sediu al companiei a fost în uscătoria blocului în care locuiam: 15 metri pătrați. Aveam 18 ani. Deși atunci nu știam, acum îți pot spune că antreprenoriatul nu este pentru oricine, pentru că frustrează extrem de mult. Ai o șansă, dar e una la zece mii. Ideea cu care începi e doar o componentă, e primul pas, dar fără execuție nu ai nimic. Sunt mulți care umplu caiete de idei, dar ideile puse pe foaie și băgate în sertar nu îți aduc bani și nici satisfacții. Concret, Moneymailme și Modex sunt cele mai importante proiecte pe care le-am dezvoltat.
Prezența în Times Square, pe Nasdaq Tower, la lansarea globala Modex
Povestește-mi despre aplicația Moneymailme. În ce context ți-a venit ideea unei astfel de aplicații, cum a fost primită și câți oameni o folosesc astăzi?
Moneymailme a fost proiectul meu la MBA. A fost o temă de cercetare business și a devenit un business real din secunda doi, după ce am prezentat acel proiect. Și asta pentru că eu credeam foarte mult în idee, dar și pentru că aveam un plan pentru ea. Iar planul ăsta a fost aprobat de un grup de oameni care mâncau business pe pâine.
Lansarea pe piață a mai durat, cum era și normal, dar asta și pentru ca am vrut să facem tehnic ceva ireproșabil. Vorbeam despre o aplicație social-media prin care poți transfera bani în conturile tale, deci e o chestiune cu care nu te joci deloc. De la securitatea datelor userilor la securizarea tranzacțiilor, de la juridic la sistemul financiar, toate acestea au fost etapele unei dezvoltări sustenabile și sănătoase. Când am lansat produsul în piață, aveam toate temele făcute. Și uite că astăzi avem aproape o sută de mii de useri în aplicație.
Cu câți oameni a început afacerea și câți lucrează astăzi la ea?
Am început cu cinci programatori. Cu toții eram opt sau nouă, dacă mă pun și pe mine la socoteală. La ora asta, pentru Moneymailme lucrează direct peste 50 de oameni, în România, la Londra, în Gibraltar sau în Hong Kong, plus furnizorii noștri, pentru care practic am generat noi locuri de muncă.
Care sunt, în opinia ta, principalele calități ale unui antreprenor de succes?
Eu cred că trebuie sa fii mereu informat. Informat corect. Și curios. Curiozitatea ne împinge sa atingem limitele și sa le depășim. Nu prea e loc să devii relaxat. Foarte important este să te înconjori de oameni pricepuți, fiecare pe părticica lui, iar tu, ca manager, să le oferi contextul să își facă treaba cu eficiență maximă. Nu trebuie sa le știi tu pe toate, oricum nu poți.
În secolul XXI, afacerile nu se mai fac ca în anii ‘90; acum lumea se mișcă cu altă viteză, publicul țintă e format din mileniali, generația cu internet, businessurile din aceasta epocă trebuie să fie pliate pe nevoile reale ale acestei generații. România are niște echipe fantastice de programatori, de oameni cu viziune care chiar oferă substanță și sunt apreciați la nivel internațional.
Când decizi să te apuci de un business, trebuie să te implici total, ca să existe șanse reale de reușită și să nu uiți niciodată că nu ai cum arde pașii. Este primul meu sfat: „step by step”. Stabilește-ți un obiectiv, vezi ce resurse ai pentru el și dă-i drumul la treabă. Nu uita că ai mereu ceva de învățat, că fiecare pas reprezintă un proces de învățare. Altfel, în fiecare segment, sunt momente în care poți să intri pe o nișă. Este foarte important să o identifici. Cartea lui Nicholas Taleb, „Lebăda Neagră”, poate fi de folos pentru cei care vor să intre în branșa antreprenorilor.
Prezenta la CNN live, cu Richard Quest
Știu că te-ai mutat din România. Cum se vede țara noastră de la depărtare?
Trăim într-o lume cu granițele deschise, dormim cu progresul în pat. Lumea nu stă pe loc, și nici România. Există, într-adevăr, diferențe între noi și Occident, cum este și firesc, că avem istorii diferite, dar lucrurile se mișcă și aici. Infrastructura este una dintre diferențele majore dintre România și Vest, vorbesc despre accesul pe care îl ai afară la comunități de business, la rețele de antreprenori, la schimburi de idei, la cursuri unde ți se deschid orizonturile. Afară, simți mai acut că și tu contribui la creșterea bulgărului de zăpadă, care se mărește și se mărește și nu cunoaște granițe.
Dar aş puncta un lucru. Am în continuare strânse legături cu România, am o echipă de peste 50 de oameni care lucrează în țară, călătoresc des pe axa Londra-Gibraltar-București. Nu văd România din perspectiva celui plecat. România are oameni buni, iar viitorul ei depinde de aceștia.
Ce sfaturi le dai tinerilor români care visează să urmeze o carieră în antreprenoriat?
Important e să știe ce vor, să aibă un vis la care sa nu renunțe indiferent de piedici. Nu cred în rețete valabile pentru toți. Suntem diferiți și vedem lumea diferit. Dar dacă suntem curioși și învățăm ceva în fiecare zi, credem în noi, suntem perseverenți, sigur vom reuși. Poate nu azi, poate nu mâine, dar sigur va veni și succesul, dacă nu renunțam la vise.
Știu oameni care nu au fost angajați nicio secunda în viața lor și au reușit în business, dar știu și oameni care și-au petrecut zeci de ani ca angajați pana într-o zi, când au decis să fie propriii lor angajați. Ca sfat esențial pentru cei care vor să devina antreprenori, le-aș recomanda la început sa nu-și propună pe segmentul de business ales de ei să fie numărul unu. Să-și propună, de exemplu, sa fie pe locul trei. E bun și locul trei, abia atunci te poți gândi cum să devii lider. Dar pana la poziția a treia e drum lung, iar atunci când au ajuns să fie, de exemplu, pe locul zece, să nu uite un lucru esențial: că au reușit, că sunt antreprenori cu A mare.
Care sunt, în opinia ta, cele mai oportune domenii din piața business de astăzi?
Viitorul este tehnologic. Dacă mă uit la 2018, iți pot zice clar că a fost anul exploziei în Fintech, prin investițiile atrase de acest domeniu. Dacă vorbim în general, apar tot mai des în discuție inteligența artificială și roboții inteligenți. Încă poate părea SF pentru mainstream, dar se clarifică din ce în ce mai mult toată această lume, care nu mai e așa îndepărtata în timp; e lumea în care trăim, chiar dacă nu suntem toți foarte conștienți de ea.
Asta nu înseamnă că nu vom mai merge în vacanțe, că nu vom mai folosi serviciile HoReCa sau nu vom mai face comerț. Dar toate acestea vor fi făcute altfel, mai ușor pentru utilizatori, vor avea o rețea blockchain în spate, de exemplu. Viața ne este ghidată de aplicații, pentru ca fără smartphone nu știm să mai trăim. Și drumul e înainte, e cu sens unic, nu ne putem întoarce.
Eu am ales sa construiesc și pentru cei care vin după noi, pentru adolescenții de azi, care stau încă pe banii părinților, dar care mâine vor fi adulți și vor decide drumul banilor lor, cu ajutorul produselor și serviciilor pe care noi le punem la dispoziție. Deci iată de ce. Sunt un milion de idei de business, fiecare iși alege drumul sau. Trebuie doar să vrei, să crezi, să nu renunți. Și succesul te așteaptă după colț.
Ce planuri ai pentru următoarea perioadă?
Pornind de la aplicația Moneymailme, cu o echipă extraordinară sudată în jurul ei, am reușit să ne extindem enorm și să putem face Modex. Modex este planul meu de viitor, pentru că în lumea noastră, cea tech, viitorul înseamnă acum. Noi facem la Modex ceea ce au făcut părintii internetului de astăzi. Mai precis, dezvoltăm soluții care să permită tehnologiei blockchain să fie adoptată în viața reală, iar această adopție să fie una naturală, cerută de clienți și implementată cu ușurință.
De la început a fost vorba despre blockchain, despre o revoluție a descentralizării, despre eficiența și libertatea pe care le poți obține prin această tehnologie. De la renunțarea la controlul sistemelor și entităților până la implementarea în diferite domenii de activitate, care să genereze nu doar plus valoare în termeni financiari, ci și în termeni umani. Medicina, votarea, politica și, să nu ne ferim să zicem, sistemul financiar vor deveni, cu ajutorul blockchain-ului, mult mai eficiente. Altfel, Moneymailme își continuă drumul său de dezvoltare normală, urmând să ducă ceea ce se numește user experience-ul la un alt nivel, dar și să livreze soluții personalizate pentru industria de fintech.