a

De ce să cumperi, când poți să închiriezi? te întreabă Alexandru Neștian, cofondatorul primului serviciu de suit rental

- - 83- 377 vizualizari

 Cine este omul recunoscut în Forbes 30 sub 30 ce închiriază costume bărbătești?

Ne-am dori să întâlnim cât mai multe persoane care sunt devotați muncii lor și care dau toate resursele pe care le dețin în detrimentul productivității și satisfacției sufletești pe care o primesc atunci când cei din jurul lor sunt mulțumiți de serviciile pe care le oferă. Ne-am dori să ne intersectăm cât mai des cu persoane care au viziuni înalte, ce țintesc departe și care găsesc să fructifice toate oportunitățile primite în România.

Spre bucuria multora dintre noi, încă mai răsar oameni care aduc aport în țara noastră, care au reușit să depășească barierele sociale și a celor legate de mentalitate și se impun cu profesionalism, devotament și cu idei bogate. Iar înainte de cuvinte, Alexandru Neștian, un tânăr ce a îmbrățișat succesul, recunoscut în Forbes 30 sub 30, ediția din 2019, ne arată că faptele vorbesc. Este managerul și co-fondatorul unui brand de închiriere de costume bărbătești, câștigătorul celei de-a treia ediții Startarium PitchDay, cea mai mare competiție de pitch-uri pentru startup-uri. A venit cu un gând, acesta a prins viață, a găsit și finanțare totodată. Punând totul în aplicare,  iTux s-a pus pe picioare ușor, dar sigur.

Absolvent al Facultății de Cibernetică din cadrul Academiei de Studii Economice din București, un IT-ist cu experiență în industria modei de 10 ani, a simțit ulterior că poate să investească în produse și servicii de care oamenii au nevoie. De la întrebarea ce-ar fi să? până la înființarea firmei nu a fost cale lungă. În 2015 a ales antreprenoriatul, susținut în permanență de colega sa Ana-Maria Varvara care ulterior, au descoperit secretul prosperității. Un business la prima încercare pentru fiecare în parte, dar cu succes declarat unde detaliile fac diferența. Cu o creștere de 40% de la un sezon la altul, primul serviciu de închiriere de costume bărbătești din România cu locații în București, Cluj și Constanța oferă calitate premium, consiliează fiecare bărbat în funcție de expectanțe și eveniment, modifică ținutele pe corpul fiecărui client. Timpul nu mai este prietenul nimănui, iar ideea tânărului Alexandru a fost îmbrățișată de mulți clienți declarați mai mult decât mulțumiți. Poate a întâlnit și voci negative, dar nu s-a lăsat deznădăjduit. iTex este confirmarea spuselor mele, cel de-al doilea business vizând echipamente de protecție.

Azi, de toate hainele se dezbracă cel care a pus bazele firmelor iTux și iTex, un antreprenor tânăr ce visa de mic să aibă propriul business, o geantă diplomat din biroul mamei sale, plină de hârtii, fiindu-i la vârsta copilăriei de multe ori instrument de joacă. Enjoy!:)

Spune-mi câteva lucruri definitorii despre tine. De unde vii, ce ai studiat și încotro te îndrepți?

București, crescut de la câteva zile aici și îmi iubesc orașul și asta se vede de la distanță. Sunt un hybrid interesant, dat fiind că am studiat încă din liceu informatica și apoi, am terminat Cibernetica la A.S.E., dar am ajuns să am deja 10 ani de carieră în moda masculina din România. Așa a fost șansa, ca primul job să îmi fie oferit de către un bun prieten într-un „business” de fashion (Tudor. Personal Tailor) care mi-a deschis apetitul către această industrie. Trecând anii și acumulând din ce în ce mai multă experiență și realizând că sunt și descurcăreț, am decis ca acesta să fie drumul pe care voi rămâne mult timp de acum încolo. Ulterior, a apărut iTUX, apoi iTEX, cel de al doilea business în care sunt implicat alături de partenera mea Ana-Maria Varvara, amândouă despre haine: unul despre ținute de ceremonie și al doilea despre echipamente de protecție. Tot haine :D.

Îți mai amintești cum ai descoperit termenul de antreprenoriat? Cine te-a inspirat în această industrie?

Țin minte și acum când eram copil mic și mergeam la biroul unde lucra mama mea, la sediul central Steilmann de pe Splaiul Unirii, că mă jucam non-stop cu o geantă diplomat și stăteam într-o sala de ședințe și mă prefăceam „om de afaceri”. Apoi, am descoperit IT-ul și am uitat dorința aceasta de antreprenoriat până după facultate când, pur și simplu, tot ce făceam și orice întreprindeam, ducea către a porni un business de la zero și de a lansa un serviciu ce nu mai exista pe piață. Aveam o dorință de a ieși în față cu ceva inedit.

Ai ales tu antreprenoriatul sau te-a ales el pe tine?

Dacă este să fim sinceri, pot spune cu mâna pe inimă că el m-a ales pe mine. A fost destinul și am avut imens de mult noroc încă de la început. În rândurile de mai jos, o să înțelegi de ce spun că am avut noroc și el m-a ales pe mine ?

De cât timp povestea iTux se scrie?  Cum a prins viață? Câte persoane au crezut în visul tău și acum fac parte din echipa ta?

Povestea iTUX a început în 2015 când în timpul unui brainstorming la locul meu de muncă de atunci am venit cu propunerea de „a închiria” o colecție pe care urma să o producem pentru un târg de nunți. Am ridicat câteva sprâncene și cam aici s-a oprit povestea la momentul respectiv. Aproape un an mai târziu eram invitat la o masă unde urma să o întâlnesc și pe Ana și mi se propunea să implementăm într-o formulă extinsă acest proiect, iar eu să fiu în controlul întregului brand. De asta spun că a fost șansa și karma: o idee spusă, apoi implicarea și încrederea pe care oamenii de lânga mine, în special Ana, mi-au oferit-o fără ca eu să am niciun background de management sau antreprenoriat. Pur și simplu au spus „build this brand as you see fit”. Ușor, ușor echipa a crescut și acum suntem aproape zece oameni plus mulți alții care lucrează extern pentru iTUX atât în Bucuresti, cât și în Cluj-Napoca și Constanța.

Cu ce te diferențiezi față de celelalte magazine de haine bărbătești?

E simplu să îți răspund aici: noi închiriem, ei vând! Suntem primul serviciu de închiriere ținute bărbătești din România. În timp ce toți se luptau și investeau în marketing pentru o mai bună cotă de piață pe partea de retail, ideea noastră a închiria ținutele, de a le modifica pe corpul fiecăruia dintre clienții noștri și de a-i consilia încât ei să arate impecabil la evenimentele importante din viața lor  a creat o nouă piață: fashion rental pentru bărbați. ?

Este ușor sau greu să începi o afacere de la zero în România? Care a fost cea mai mare piedică întâlnită?

Nu vreau acum nici să spun că a fost greu, dar nici nu a fost floare la ureche. Multe zile când am plecat noaptea de la birou, mult stres, nervi, dar și bucuria pe care o simți când primești poze de la nunțile clienților tăi care îți mulțumesc că ai avut grijă ca ei să arate impecabil.

Cea mai mare piedică a fost formarea unei echipe și nivelul de impozitare pe care salariile le au în România. Acest lucru te împiedică să gasești oameni buni la început pentru că vin cu o povară grea asupra bugetului operațional și te obligă ca la început să lucrezi tu pentru două sau trei posturi din firmă.

Dar, bucuria cea mai mare pe ai simțit-o odată cu înființarea iTux…?

Categoric, cea mai mare bucurie pentru mine a fost câștigarea Startarium Pitch Day în 2018 și apoi expunerea pe care mi-o doream din tot sufletul: apariții TV, invitații la conferință ca speaker, includerea în Forbes #30Sub30 ? Practic, eram în sfârșit recunoscut și în media ca un antreprenor de viitor ?.

În accepțiunea ta, care sunt vitaminele necesare pentru a menține succesul în afaceri?

Adaptabilitate și rapiditate. Să te poți adapta imediat cum se schimba datele problemei, indiferent că vorbim de mișcările pieței sau de relația cu anumiți clienți și să poți să iei rapid decizii asupra oricărui mic element din business-ul tău: de la un landing page pe site până la modul în care lucrezi cu atelierele de croitorie.

Ce oportunități de business se vor evidenția în următorii ani în România?

Sper și mi-ar plăcea să cred că românii se vor orienta către business-uri mai friendly din punct de vedere ale mediului și al poluării; sharing economy s-ar putea (subliniez, s-ar putea) să fie the next big thing și la noi în țară, dar aici mai avem de asteptat 10-20 ani până vom putea spune dacă am avut dreptate sau nu. De asemenea, vor avea de câștigat business-urile care formează o relație personală cu clienții lor, business-urile de servicii cu accent pe client.

Ai  purtat pentru o perioadă cu tine gândul de a-ți face o carieră peste granițele țării noastre?

Aș minți dacă aș spune că nu m-am gândit în timpul facultății să plec din țară, dar cumva lipsa de decizie pe moment m-a facut să rămân aici și nu îmi pare rău. Daă este să plec din țară o sa fie tot în scop de business, lansând poate business-urile noastre și în afara României, dar tot aici o să fie HQ-ul întotdeauna, pe modelul BitDefender.

Cum vezi generația de tineri din țara noastră? Ce le poți transmite din experiență proprie?

Mi se par mult mai orientați către digital și către tehnologie și încep din ce în ce mai devreme această aventură a antreprenoriatului și acest lucru mă bucură nespus. În același timp, mă sperie anumite „spețe” din generația lor, tangențiale cu vlogging și calitatea anumitor „influențatori” pe care tinerii îi au, dar nu pot decât să cred că le deschide orizontul. Vom vedea peste zece ani ce se întâmplă cu „această generație” ?

Lui 2019 îi ești recunoscător pentru…?

Pentru că m-a forțat până în ultima zi să dau tot ce mai e mai bun din mine și pentru că m-a făcut să realizez că era loc de mult mai bine!

Cu ce gând ai intrat în 2020?

Să fie de două ori mai bun decât 2019!

83 recommended
377 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

Tanase Emma