a

Șerban Buliga, antreprenor roman, stabilit la Glasgow: „Cred că inițiativa ocupă primul loc în lista de lucruri ce ar trebui bifate pentru a deschide un business”

- - 125- 2295 vizualizari

Șerban Buliga se consideră un om curios și dinamic, definit de propriile pasiuni. Prima dintre ele sau cea mai veche, cum îi place lui Șerban să spună, este fizica. Deși avea doar 12 ani, a reușit să construiască de la zero diferite mecanisme: de la o simplă sonerie, la un braț hidraulic.

Pe lista lui nu este uitată nici pasiunea pentru antreprenoriat. Șerban spune că este modalitatea care îl ajută să învețe permanent, să își dezvolte creativitatea și să își cultiveze valorile. În ultimii doi ani, Șerban a alternat între Frankfurt unde a lucrat la Procter&Gamble ca strategist și project manager și Glasgow unde studiază inginerie mecanică și unde a făcut cercetare în transportul cuantic din nanotranzistori. Șerban a plecat să studieze peste hotare, dar nu exclude posibilitatea să se întoarcă în țara natală. 

 Când s-a conturat pasiunea ta pentru antreprenoriat? Când ai început să cunoști și să iei contact cu acest domeniu?

Șerban Buligna: Prima afacere am început-o în clasa a XI-a când încercam să îmi cumpăr o brățară. Atunci mi-a venit ideea să contactez un furnizor și să încep să le comercializez. Am găsit furnizorul, am printat niște etichete și am început. Vânzările mergeau bine până când m-am asociat cu cel mai bun prieten, am extins gama de produse și au început să meargă extrem de bine! Apogeul a fost când, în Onești, orașul de unde provin, toți de vârsta noastră știau de Armila și spre fericirea noastră toți cumpărau. Finalul a fost unul brusc: am investit tot profitul într-un produs nou din care nu s-a vândut aproape nimic…încă am acele batiste de buzunar acasă. Lecțiile învățate au fost multe, dar acela a fost momentul când am descoperit satisfacția de a fi antreprenor.

  Ce a însemnat pentru un elev de liceu faptul că deținea propria afacere și încerca, în același timp, să aibă o relație cât mai apropiată cu clienții? Ce a reprezentat pentru tine respectiva perioadă?

 Șerban Buligna: Considerând faptul că în perioada în care am decis să mă implic serios în dezvoltarea afacerii mele încă eram nevoit să-mi îndeplinesc sarcinile școlare, nu am putut combina eficient aceste două aspecte, cauza principală fiind vârsta. Acum sunt sigur că decizia a fost bună pentru că acea perioadă a creat fundalul pentru dezvoltarea pasiunii mele antreprenoriale.Totuși, descoperind că cerințele de admitere la facultatea pe care voiam să o urmez erau destul de înalte, 9.70 pentru fiecare obiect, m-am simțit nevoit ca în clasa a XII-a să mă focusez pe învățat.

Ai plecat să studiezi în străinătate, de ce ai plecat? Cum a fost și cum este departe de casă? 

 Șerban Buligna: Cercetând posibilitățile în ceea ce privește studiul ingineriei mecanice am descoperit cu părere de rău că opțiunile pe care țara mi le oferea nu se ridicau la nivelul așteptărilor mele. Astfel, am luat în considerare alte opțiuni, precum universitățile din UK. Pot spune că dorul de casa se simte în unele momente, dar în același timp, atunci când am pornit pe acest drumul, mi-am asumat toate implicațiile. Recunosc că primele luni au fost dificile, până m-am adaptat, dar cred că acest lucru se aplică tuturor studenților în primul an, indiferent că sunt în țară sau în străinătate. În plus, un zbor de patru ore nu e cine știe ce.

 

 Cum sunt tinerii din străinătate comparativ cu tinerii români? Ce îi diferențiază, unde ar trebui să mai lucreze tinerii români?

Șerban Buligna: Făcând o comparație, pot spune că un procentaj mai mare dintre tinerii români au ca principală calitate ambiția. Minusul pe care cred eu că îl avem în contrast cu tinerii din țările dezvoltate e incapacitatea de a lucra în echipa. Desigur, sunt și excepții, și acelea trebuie promovate.

  Ce afacere coordonezi în prezent? În ce stadiu este ea și cum ți-a venit ideea?

 Șerban Buligna: În prezent am pornit o afacere sub același nume ca prima, dar cu un domeniu de activitate total diferit. Armila este acum un grup de consultanță focusat pe creșterea productivității din fabrici. Facem asta în principal prin îmbunătățirea strategiilor și optimizarea proceselor, favorizând în același timp și tranziția graduală spre standardul Industry 4.0. În prezent, suntem în negocieri cu două firme din Scoția și o firmă din Germania, dar îmi doresc mult și mi-am setat ca obiectiv personal și o firmă din România.

Cărui segment de public te adresezi? Cine poate colabora cu tine?

 Șerban Buligna: În principiu putem coopera cu orice firmă al cărei produs finit este unul fizic/tangibil, dar în prezent ne concentrăm  pe companiile care produc bunuri de consum (consumer goods).

 Ce sfaturi i-ai da unui tânăr care se gândește să își facă un business?

 Șerban Buligna: Să își imagineze că are un ceas care îi indică probabilitatea de a muri mâine. Sună puțin dur, dar după ce o să acceptăm că nu e niciodată 0% vom fi mai motivați să facem lucrurile azi. Pe scurt, cred că inițiativa ocupă primul loc în lista de lucruri ce ar trebui bifate pentru a deschide un business.

 Universitățile de la noi sau cele din străinătate? Care sunt diferențele?

 Șerban Buligna: Din păcate nu pot face o comparație din propria experiență, dar din ce mi-au spus prietenii am ajuns la concluzia că în România majoritatea facultăților nu reușesc să coreleze foarte bine informația predată cu aplicabilitatea ei. În cazul profilului pe care-l studiez, aplicabilitatea conceptelor incluse în structura cursului este în mare parte clarificată, deși, trebuie să menționez, nu în totalitate. Aș mai adăuga faptul că universitățile din străinătate sunt în general dotate cu facilități de care facultățile din România nu dispun.

 Iți doresti să ai un client și în România. Vrei să te întorci în țară, ți-ai propus să aduci o schimbare în societatea noastră? 

 Șerban Buligna: Deocamdată mi-ar plăcea ca o parte din activitatea mea să se desfășoare în țară, nu am în plan să mă întorc, dar nici nu am scos total din calcul această variantă. Consider că schimbarea este un concept abstract și prezintă prea multe variabile, dar, cu toate acestea, pot spune că un aspect important al schimbării este reprezentat de colaborarea eficientă dintre oameni, companii și instituții. De aceea, doresc să-mi aduc contribuția în această direcție.

 Cum vezi România în prezent? Dar peste 10 ani? 

 Șerban Buligna: Cred că toți avem câte o listă de lucruri care ar putea fi modificate în prezent în România. Totuși, faptul că suntem pe lista țărilor emergente, împreună cu potențialul tinerilor români de a răsturna situația prezentă și existența unei tendințe colective spre schimbare ma fac să fiu sigur că în zece ani lucrurile se vor îmbunătăți.  

Șerban: Să ne imaginăm că avem un ceas care îţi indică probabilitatea de a muri mâine. Cred că inițiativa ocupă primul loc în lista de lucruri ce ar trebui bifate pentru a deschide un business

125 recommended
2295 vizualizari
bookmark icon
Alte articole de

B. F.