Eduard Burghelia este unul dintre cei mai tineri antreprenori din țara noastră sau poate cel mai tânăr antreprenor pe care l-a avut până acum România. Cu mult curaj și cu un entuziasm molipsitor, Eduard a dezvoltat diferite afaceri încă din liceu. El a fost cel care a pus bazele unei firme de curierat pe bicicletă și tot el conduce acum o afacere evaluată la 200.000 de euro.
Eduard Burghelia, în vârstă de 21 de ani, este student în cadrul The Entrepreneurship Academy din București și a dezvoltat platforma online Confidas, care colectează date despre companiile mici din România, ajutând antreprenorii să evite firmele rău-platnice.
Îți mai amintești cum ai descoperit termenul de ,,antreprenoriat”? Cum a început pasiunea ta pentru antreprenoriat, cine te-a inspirat?
Eduard Burghelia: Mi se face pielea de găină când mă gândesc la acele momente, când aveam doar 13 ani și îl ajutam pe tatăl meu, mic antreprenor în industria transporturilor, să scrie facturi și să le pună la poștă. Mi s-a părut uimitor. Ușor-ușor, pe măsură ce creșteam, mă trimitea să-l mai ajut cu mici taskuri prin oraș. Mergeam cu bicicleta să duc acte contabilei, să-i plătesc furnizorii, să fac tot felul de lucruri. Imaginează-ți un puști de 13-15 ani, singur, la casieria de la Trezorerie, plătind taxe. Atunci mă simțeam bine să plătesc taxe, mă simțeam om mare. Acum, când plătesc din banii firmei mele, parcă nu mai e aceeași plăcere! Haha! Atunci am prins eu gustul afacerilor. Am simțit că asta este ce trebuie să fac.
Prima ta afacere s-a conturat în Constanța. Un adolescent, elev la liceu, a pus bazele unei firme de curierat pe bicicletă. De unde a pornit ideea și cum s-a dezvoltat în timp mica ta afacere?
Eduard Burghelia: Făceam multe drumuri pe bicicletă. Când am împlinit 16 ani, m-am gândit că aș putea face livrări prin oraș și pentru alte persoane, nu numai pentru tatăl meu. Așa că am înființat Velocurier, primul serviciu de curierat pe bicicletă din Constanța. Cred că eram cel mai tânăr antreprenor din România la acel moment. Chiar dacă eram încă în clasa a X-a, am îndrăznit să intru neinvitat în birourile potențialilor clienți ca să-i conving să livreze prin Velocurier. Purtam întâlniri de vânzare cu directori de corporații, antreprenori locali, avocați și chiar și directori de instituții publice. În perioada cea mai prosperă, Velocurier avea 4 angajați și susținea câteva familii. Am muncit foarte mult. Aveam programul încărcat de la 7:30 dimineața, atunci când începeam orele, până la 1-2 dimineața, atunci când terminam cu businessul și cu activitatea mea socială, din postura de reprezentant al elevilor și lider al Asociației Elevilor din Constanța.
Am greșit foarte mult în business, iar asta mi-a permis să învăț niște lucruri pe care nu le-aș fi putut învăța niciodată din cărți sau de la școală, acolo unde deseori ofeream lecții profesorilor de educație antreprenorială, care nu conduseseră niciodată o afacere, din păcate pentru toți elevii care îi ascultau. Am fost nevoit să închid Velocurier în clasa a XII12-a pentru a mă pregăti de Bacalaureat. Am avut emoții, dar am luat examenul cu brio.
Atunci când pornești la drum și ai în minte și în inimă o idee, care sunt principalele trei lucruri sau reguli de care trebuie să ții cont astfel încât să și materializezi ceea ce ți-ai propus?
Eduard Burghelia: Pentru cineva fără experiență de business, cel mai bun sfat este să înceapă. Just do it! Cele mai multe idei mor pentru că găsim scuze să nu ne apucăm de ele. Nu aștepta ideea perfectă sau momentul ideal. Apucă-te de orice, învață din experiența prin care ai trecut, iar apoi apucă-te de o altă idee care să te provoace mai tare.
Apoi, alte reguli de care eu țin cont sunt:
- consistență – viața de antreprenor nu e deloc ușoară. Îți sacrifici prieteniile, viața personală, nopțile în club și multe altele. Mulți antreprenori sunt singuri pentru că se dedicăne dedicăm tot timpul businessului, inclusiv eu. Setează-ți un obiectiv și ține-te de el până la capăt.
- începe mic – un lucru pe care puțină lume îl realizează este că nu trebuie să ai întotdeauna bani pentru a începe o afacere. Eu am început Confidas cu o investiție de 0 RON, iar în timp a ajuns ceea ce este azi. O să ofer un exemplu suficient de bun cât să înțelegem conceptul. Dacă vrei să începi un restaurant, cele mai mari cheltuieli pe care le ai sunt, probabil, chiria, personalul și echipamentele. Pentru început, poți găsi o locație mai mică și mai ieftină, tu poți juca rolul de ospătar, mama, tata sau bunicii rolul de bucătari, iar echipamentele le aduci de acasă. E un exemplu real. Strategia a funcționat, iar acum restaurantul respectiv a deschis încă o locație mai mare și mai fancy.
În prezent, esti student la The Entrepreneurship Academy din București, iar aici ai pus bazele unei noi afaceri. Ce înseamnă platforma Confidas, care este povestea din spate?
Eduard Burghelia: Când aveam firma de curierat, vindeam corporațiilor, firmelor mici și instituțiilor publice. La un moment dat am realizat că nu-mi încasez toți banii de la clienți și m-am supărat foarte tare. Eu munceam din greu pentru bani și susțineam câteva familii – de ce să nu fiu plătit la timp?! Am rămas cu frustrarea, iar la doar 19 ani mi-a venit ideea de a dezvolta o platformă care să ajute antreprenorii să evite firmele rău-platnice. Povestea mea și a Confidas este una atipică, cred eu. La 19 ani aveam doar o idee. Am conturat mai bine ideea, am făcut un prototip și l-am testat cu potențialii clienți. După ceva timp am obținut validarea din partea pieței și am atras primii investitori: Iulian Cîrciumaru și Andrei Crețu prin V7 Capital, Paul Murariu și Ioana Marcu. Și-au pus încrederea în mine, iar asta m-a responsabilizat foarte tare. Am găsit echipa de programare și am început să lucrăm de zor. Facultatea m-a ajutat mult pentru că învățăm de la experți și antreprenori, nu de la profesori care n-au scris niciodată vreo factură. Iar tot ce învățăm avea are aplicabilitate practică.
Cum funcționează platforma, cine se poate înscrie, câți membri numără în acest moment și ce planuri de viitor ai?
Eduard Burghelia: Membrii Confidas pot vedea plățile restante declarate de alte companii, pot verifica informațiile financiare și juridice a peste 600.000 de firme active, primesc alerte atunci când intervin schimbări în situațiile clienților și își pot înregistra clienții rău-platnici pentru a-i încuraja pe aceștia să plătească. Toate incidentele și firmele sunt verificate pentru a asigura veridicitatea datelor. Acum suntem singura platformă care colectează date legate de facturile neplătite direct de la micii antreprenori, colectând informații unice pe piață. Accesul se face pe bază de abonament anual, dar avem și o variantă gratuită, foarte potrivită firmelor mici. Deși am ieșit în public acum o lună, am depășit 1.000 de utilizatori foarte repede, ceea ce ne-a luat prin surprindere. În următorii ani vom dezvolta module suplimentare și plănuim să ne extindem și în alte țări.
Cât de greu sau de ușor este să dezvolți de la zero o afacere în România? Cât de dispuși sunt investitorii să susțină o idee nouă de afaceri?
Eduard Burghelia: Sunt foarte mulți bani în piață, dar investitorii nu au în ce să-i investească. Calitatea start-up-urilor, în general, nu este ridicată. Părerea mea este că, dacă faci lucrurile așa cum trebuie, e foarte ușor să începi o afacere aici. Oportunități există peste tot. Dacă stai să te gândești, nu există scuze. În România suntem privilegiați, cred eu.
Dacă ai putea să descrii conceptul de ,,antreprenoriat”, cum l-ai defini?
Eduard Burghelia: Hmm… cred că esența antreprenoriatului poate fi descrisă prin expresia „catalizator pentru schimbare”. Lumea se schimbă prin antreprenoriat. Antreprenorii sunt într-o continuă competiție pentru a oferi clienților cât mai multă valoare, ceea ce generează inovare și profit.
Ce sfaturi i-ai da unui tânăr care se gândește să își facă un business?
Eduard Burghelia: E o întrebare la care am auzit răspunzând mulți oameni de business experimentați. Nu zic că sfaturile lor nu erau bune, dar nu au rezonat cu mine, adolescent de 16 ani. Ulterior m-am gândit la ce sfat m-ar fi ajutat pe mine sau pe prietenii mei, iar sfatul cel mai important este să începi orice și rapid. Dacă ai o idee de afacere, începe să lucrezi la ea de azi. Fă-ți un plan rapid și implementează-l fără rețineri.
Și pentru că suntem la capitolul tineri, cum vezi tinerii din ziua de astăzi? Cum sunt studenții români, ce calități au și ce le lipsește?
Eduard Burghelia: Nu sunt expert, dar îmi pot exprima o părere personală. Tinerii sunt împărțiți în trei categorii: cei care știu ce vor să facă și muncesc pentru asta, cei care știu ce vor să facă, dar nu iau inițiativă, și cei care nu știu ce vor să facă și își trăiesc tinerețea. Cei din prima categorie sunt puțini raportat la total, dar buni. Și cred că ar merita să fie identificați și susținuți de cei mai experimentați care au reușit. Cei din a doua categorie sunt și cei care nu au idee ce ratează că nu își iau viața în propriile mâini. Uită să acționeze și pierd foarte mult pentru că se lasă purtați de vânt. A treia categorie de tineri nu este neapărat pierdută, cum aș fi putut să dau impresia inițial, iar asta se datorează tehnologiei, volumului de informații disponibil tuturor pe internet și numărului foarte mare de oportunități. La un moment dat, se vor putea apuca de ceva și e posibil să se descurce foarte bine. Sigur, există și reversul medaliei.
Cum vezi România în următorii cinci – zece ani?
Eduard Burghelia: Eu am un pozitivism extrem, dar uneori mă gândesc că majoritatea talentelor vor părăsi țara. Și e de înțeles. E foarte greu să rămâi în țară după ce ai văzut Silicon Valley, Londra sau alte orașe mari ale lumii. Sau atunci când primești pe LinkedIn oferte de angajare pe bani grei într-o țară mai dezvoltată. S-ar putea să mă înșel.
Ce planuri ai pentru viitor? Te-ai gândit să pleci în străinătate?
Eduard Burghelia: Vreau să fac afaceri în tehnologie la nivel global. Vreau să joc în liga mare. Nu știu dacă voi pleca din țară, nu este o dorință, însă ce îți pot spune este că în România avem foarte multe resurse de care mă pot folosi pentru a dezvolta business-uri la nivel global.